Det er ikke superkrise om du bruker forskjellige kassetter. Har selv brukt både panasonic og sony i min DVX. Og funker fint den. Men prøver å holde meg til én type da.
Har ennå ikke fått pakken fra videoutstyr med panasonic tapen, og skulle egentlig ha filmet nå. Jeg har et lite lager med Sony Premium. Jeg har lest litt om tape valg på www.dvxuser.com og noen sier at det bare bør brukes panasonic taper og at sony ødelegger kameraet med smøringen sin. Visst jeg filmer en tape med sony og kjører en rensekassett når panasonic tapen kommer, vil det egentlig ha noe å si? Vil det bli for mye sony smøring bare på en time?
Er kanskje litt paranoid, men vil ikke ødelegge noe.
anasonic AG-DVX100AE Sennheiser ME66
Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?
Joe: Because you're a faggot, alright?
Det er ikke superkrise om du bruker forskjellige kassetter. Har selv brukt både panasonic og sony i min DVX. Og funker fint den. Men prøver å holde meg til én type da.
Det gamle kameraet mitt brukte jeg sikkert 5 forskjellige typer tapes på i 4 år. Det fungerer fortsatt like fint.
Tror det er noen homofile pirkete kamerasnobber som har kommet opp med det at man burde holde seg til èn type tapes.
Laks
Men hvilke taper er det som er "best"? Hva foretrekker folk her på forumet?
Selv har jeg et Canon XH A1 kamera, og burde jeg da egentlig bruke HDV-tap fra f.eks sony, eller funker det bedre med vanlig dv-tape fra f.eks Panasonic? Etter hva jeg har forstår, så er det mange som bruker tape fra Panasonic her på forumet?
Assa. Filmer du i HD må du jo ha HDV tape. Filmer du med vanlig dv er det ok å bruke vanlig dv tape.
Mange anbefaler vel at man bruker samme merke på tapes som kameraet du har. Men det er vel samme hvilke merke man bruker egentlig. Men noe er vel kanskje bedre enn det andre.
Men "hovedproblemet" her er vel det at de forskjellige merkene som lager tapes bruker forskjellige smøremidler. Og at om disse blandes i kameraet så kan det by på problemer.
Laks
Nei, du trenger ikke HDV-teip for å filme i HDV. Det eneste med HDV-teipen er at den er dobbel, for å minske sjansen for problemer forårsaket av den høye hastigheten som HDV leses inn på teipen. Jeg har tatt opp hele Libowitz (2,5t råteip) med vanlig Panasonic DV-teip, og det var ikke en eneste digital feil.Opprinnelig postet av StianSvendsen
Man trenger ikke holde seg til EN produsent, men til EN type smøring er det aller beste for å unngå dritt og clogging av videohodene. Sony er "våt" smøring og de fleste andre er "tørre", men for å da være "sikker" er det praktisk å holde seg til ett merke. Det er ikke krise å bruke om hverandre, men det kan da være lurt å bruke rensetape mellom smøringene.
Om du vil merke noe ved mange bytter av smøring er ikke sikkert, men bruker du kameraet MYE altså mange timer om dagen så vil man nok merke det med tiden...i form av feks. dropouts.
At man trenger HDV tape for å skyte hd er omtrent like tullete som at man må ha dvcam taper for å skyte dvcam, bare tull og for å selge høykvalitets dvtaper enda litt dyrere.
Men hvilke tape vil folk annbefale a? Evt. hvor det er greit og bestille fra, billigst mulig?
Tja, billigst mulig...
Har vært innom disse premium tapene fra sony, Panasonic AY-DVM63PQ/AY-DVM63MQ/AY-DVM63AMQ og JVC M-DV63PROHD. Fordi jeg har for uvane å begynne litt seint med å kjøpe inn taper så har jeg endt opp hos videoutstyr i oslo hver gang, greit og bare ringe å hente på ettermiddagen....
Hva som er "best" blir en endeløs diskusjon, for bildekvaliteten er jo den samme....kun 0 og 1 som blir lagret på båndet, ingen følelser for om det er en dyr eller billig tape. 8)
Det som kan være forskjellig er hvor mange overspillinger en tape tåler, brukte en av de overnevnte jvc tapene som "transporttape" og rakk hvertfall over 10 overspillinger uten dropouts før jeg kasta tapen etter en festivaluke med jobbing. I tilegg kan feks. byggekvalitet, hvor mye de sliter på videohoder, hvor mye skit dem legger igjen etter seg på hodene osv variere, sikkert mer også.
Men hva som er best....si det :wink:
Jeg har hørt av man skal holde seg unna TDK, men hvorfor? Jeg bruker det nå og skjønner ikke helt hva som er "feil" med den.. :roll:
Bokmerker