Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    foran pc'n :P
    Svar
    95

Standard MiniDV og digital zoom.

Akkurat nå driver jeg og lager en film med masse timelapser, naturshots osv. (ikke spillefilm nei..) og lurte på to ting ting.
    1: Går det ann å zoome inn f.eks til 110% uten at kvaliteten blir merkbart dårligere? Timelapsene ser mye mer intresante ut med litt zoom eller "panorering".
    2: Går det ann i after effetcs eller premier pro at klippet ser ( og ikke | ut sett ovenifra? Kanskje litt dårlig forklart, men hvis dere ikke skjønner det skal jeg prøve å forklare bedre.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

10 % digital zoom i klippeprogrammet burde ikke ødelegge stort. De går fint. Men husk at man ser at det er en zoom, og ikke en kjøring. Hvis du har muligheten til å lage timelapsen på nytt, så kan du jo prøve å bruke zoomen i objektivet i stedet, litt etter litt, så blir det en naturlig zoom i timelapsen uten at det forringer kvaliteten, men dette vil jeg tro er noe vrient å få til.

Er ikke sikker på hva du mener i nr 2 der, men det går fint an å forandre perspektivet i Premiere. At det buler innover eller utover på midten for eksempel, hvis det er det du mener. At hvis man hadde sett det ovenifra så ville det bulet utover på et flatt ark? Men det blir ikke nødvendigvis så pent, siden pikslene på midten blir større enn de rundt.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Den beste måten å gjøre dette på vil være å skyte i en høyere oppløsning enn sluttproduktet skal være. Hvis du kan skyte i 1080 eller 720, kan du zoome ganske mye i post og likevel få fullverdig 576 til f.eks. DVD.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Svar
    95

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Den beste måten å gjøre dette på vil være å skyte i en høyere oppløsning enn sluttproduktet skal være. Hvis du kan skyte i 1080 eller 720, kan du zoome ganske mye i post og likevel få fullverdig 576 til f.eks. DVD.
    Nå har jeg et NV-GS 500 så det kan nok bli litt vanskelig. Jeg har skutt noen timelapser med digitalkamera så der kan jeg jo gjøre det.

Er ikke sikker på hva du mener i nr 2 der, men det går fint an å forandre perspektivet i Premiere. At det buler innover eller utover på midten for eksempel, hvis det er det du mener. At hvis man hadde sett det ovenifra så ville det bulet utover på et flatt ark? Men det blir ikke nødvendigvis så pent, siden pikslene på midten blir større enn de rundt
    Det var det jeg mente. Tenkte kanskje at hvis jeg fikk det til og bule litt også endre perspektivet med et kamera i after effects så kunne det se litt stilig ut, men det blir nok ikke så bra som jeg hadde håpt på.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: MiniDV og digital zoom.

Jeg har lest en bok om trykkeri. Der påstod de at det er ikke farlig å forstørre bildet opptil 25%, for det er ikke synlig. Det blir ikke dobbel av hver pixel - istedet smelter 2 av hver 4 pixlene og danne en ny "falsk" pixel (forstørring).

Jeg regner med at det gjelder samme med video og. Det fins jo folk som deinterlace videoen sin og det er egentlig verre. De må jo erstatte annenhver linjer.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Svar
    95

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Jeg har lest en bok om trykkeri. Der påstod de at det er ikke farlig å forstørre bildet opptil 25%, for det er ikke synlig. Det blir ikke dobbel av hver pixel - istedet smelter 2 av hver 4 pixlene og danne en ny "falsk" pixel (forstørring).

Jeg regner med at det gjelder samme med video og. Det fins jo folk som deinterlace videoen sin og det er egentlig verre. De må jo erstatte annenhver linjer.
    Jeg får det også kan jeg jo eksporter ut en liten bit og sjekke om det blir mye dårligere.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul

At ein ikkje kan gå over 25% er jo ikkje noko universalt. Alt kjem jo an på biletet, og i mange tilfelle kan ein sikkert ikkje gå øve 10% før det ser ræv ut. Det kjem jo sjølvsagt an på storleik på biletet, kva som faktisk er på biletet osv.

Men det er jo berre å prøva seg fram, enkelt og greitt.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •