Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    11

Standard Mitt første kamera

Hei, har tenkt til å kjøpe mitt første videokamera noen gang og må inrømme at jeg ikke har helt peiling på hva jeg driver med. så råd og tips tas hjertelig imot.

Har lest noen av de andre trådene og der er stort sett Canon Hv 20/30/40 anbefalt, men disse koster jo litt mer enn de billigste hd-kameraene også. Er det slik at det er anbefalt å starte med et av disse kameraene? Eller kan jeg likesågodt kjøpe et litt billigere som f. eks Sony Hdr-cx 105?

Jeg har lyst til å ha et kamera jeg kan vokse med og som jeg kan bruke en stund før jeg må skaffe meg et bedre. Beskymringen min er at jeg må bytte ut kameraet med et til 15k ++, like raskt om jeg kjøper et av canon-kameraene eller et av de billigere.

Det jeg kommer til å bruke kameraet til er først videoer med "freerunning", men senere til noen enkle kortfilmer. Etter det regner jeg med at jeg må leie utstyr eller kjøpe et mye dyrere kamera.

Fant forresten Canon HV40 billig på: http://www.bhphotovideo.com/
    Er det noen som vet om dette er en seriøs bedrift, eller bare svindel?
    For selv med frakt, toll og moms sparer jeg jo et hav av penger i forhold til å kjøpe det hjemme.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog
    Svar
    403

Standard

Jeg kan anbefale hv 30 etter erfaring, men du kan jo også bruke det Sony Hdr-cx 105, hvis dette er noe du tror du kommer til og funke bra med..

bhphotovideo, er et ordentlig firma, har ikke bestilt noe derifra selv, men kjenner derimot mange som har gjort det, mottok det etter en liten stund, alt fungerte fint..

Lykke til med nytt kamera..

- D
    Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
    Post-production: Final Cut Studio 3
    Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard

Har også kjøpt fra bhphotovideo, og er veldig fornøyd med dem. Hvis du skal kjøpe derfra må du passe på at du kjøper PAL-versjonen, ikke NTSC (som er standard der borte). Jeg er ikke sikker på at det blir så mye billigere etter både frakt og toll.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    11

Standard

Sitat Opprinnelig postet av guitareirik Vis post
    Har også kjøpt fra bhphotovideo, og er veldig fornøyd med dem. Hvis du skal kjøpe derfra må du passe på at du kjøper PAL-versjonen, ikke NTSC (som er standard der borte). Jeg er ikke sikker på at det blir så mye billigere etter både frakt og toll.
    Takk for svar av dere begge.

Men hvordan kan jeg se at versjonen er PAL og ikke NTSC? Er alle kameraene der NTSC siden det ikke står noe? Hvis jeg skal ha PAL-versjonen, må jeg sende mail til dem og be spesielt om det?

Ps: Sikkert en del dumme spørsmål, men har ærlig talt ikke peiling.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    11

Standard

Sitat Opprinnelig postet av guitareirik Vis post
    Det burde jeg klart å finne ut selv, men takk for linken.

Blir med andre ord ikke billigere med den prisen nei. Men lurer på en ting angående NTSC vs PAL. Det er jo to forskjellige formater, men etter det jeg har lest har jo ikke det noe å si sånnsett siden det er et HD-kamera og da filmes det i HD-formatet. Etter det jeg har lest er den eneste forskjellen i HD mellom NTSC og PAL kameraene at det frameraten er forskjellig, + at noen mener at man får problemer med lyset innendørs pga lyspærene ikke er beregnet for NTSC-kameraet.

Det jeg lurer på er om det går fint om jeg kjøper et NTSC-kamera, med tanke på hvor mye penger jeg sparer da? Eller blir alt mye vanskeligere og det ender opp med at redigering blir vanskeligere og dårligere kvalitet på bildet?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard

PAL og NTSC er to forskjellige standarder. Filmer du i HD er eneste forskjellen framerate ja. PAL har 25fps (25p eller 50i), og NTSC har 30fps (30p eller 60i). Jeg ville ikke ha kjøpt et kamera med ntsc som standard.

Lignende tråder

1. Skal kjøpe mitt første kamera, trenger hjelp!
    Av Petterfred i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 21
    Siste tråder: 1st July 2009, 13:15
  2. Mitt første kamera
    Av TommyE i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2
    Siste tråder: 12th November 2007, 20:23
  3. Hjelp til kjøp av mitt første kamera!
    Av Toby i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 38
    Siste tråder: 19th May 2007, 20:06
  4. Mitt første hjemmelagd hjelm
    Av Melwasul i forumet Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer
    Svar: 18
    Siste tråder: 25th February 2005, 22:12
  5. Første 3D animerte menneske mitt
    Av Freddern i forumet Visuelle effekter
    Svar: 7
    Siste tråder: 19th February 2005, 21:16

Regler for innlegg