Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Svar
    88

Standard Musikkvideo hjelp og tips

Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne posten, men men.

Lurte på om det var noen erfaringer med musikkvideo, hadde vært greit med noen tips og råd om kameraføring og diverse.
    har ikke så mye erfaring med dette selv, så alle tips er gode tips
    ony vx2100
    Deathlense fisheye
    Røde videomic
    sony vegas 7

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Sørg for å bestemme deg for hvordan du vil løse oppgaven:

Live = krevende med mye utstyr og krever god lyd, men vil være i synk (mellom bilde og lyd), Bra for rockeband og andre ting med utagerende sceneshow og mye ohmpf! Rått!

As Live = Mime etter CD (anbefales), står fritt til å gjøre mange opptak, men på close-ups så må du ha synk, noe som kan være krevende uten spesielt utstyr med timecode. Typisk pop produksjon. Litt penere!

Uten artist = Ikke så vanlig, men krever ikke synk. Vanlig for Klassisk, men også Gorillaz, Röyksopp etc. Preges ofea av lange scenic shots som "farger" musikken. Veldig pent!

Bryt alle tid og rom restriksjoner man har i hollywoodmodellen (film), typisk klipp hvert 1-2 sek. Alt er i grunner lov - men du må ha lipsync - hvis ikke faller illusjonen sammen. Dette er reklamefilmen for bandet/sangen og publikum skal huske videoen - det er den de vil snakke om, ikke låta - det snakket kommer som følge av en god video. (For å ikke skape unødig debatt - ingen regel uten unntak!).

Få seerne til å ville henge med hele veien.

Skriv treatment med bandet, bruk teksten - handler sangen om noe du kan visualisere bra? Lag storyboard, forbered deg på at alt går galt. Ha god lydkilde for playback. Varm opp band og statister med humor og vis at du er engasjert (ting tar tid)

Beregn mye tid på å finne egnede lokaler, bruk tid på props og kostyme/sminke om du skal skape settinger og kulisser. Ta med verktøykassa og vær klar til å improvisere. Bruk godt lys!

Lykke til,
    Jan Robert
    ac Pro 8 Core, MacBook Pro, Steadicam Flyer, Sony Z1E, Olympus E1

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Svar
    88

Takk, her var det mange bra tips... tenkte jeg skulle bruke cd spiller når det skal mimes, men det er nok litt jobb å få det til å passe med sangen, men det går vel hvis man er veldig nøye

Må nok zome inn på timelinjen for deretter å klippe det inn med sangen.
    ony vx2100
    Deathlense fisheye
    Røde videomic
    sony vegas 7

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Ja, om du ikke har ekstern synk og timecode på CD spiller, så må du knote. Det jeg finner problematisk er at du blir litt lost etter å ha holdt på en stund. En frame fram - to tilbake osv. Men det er bare å ta noen pauser.

For min del er det ganske utrolig noen ganger hva jeg har "akseptert" som god fisk og kommet tilbake dagen etter og sett at det var helt klart to frames feil :-)

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Det er bare til å ta opp lyden live fra innspillingen når du bruker CD, så synche lyden fra tape opp mot lydfila du skal bruke... ikke stort verre enn det.

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Svar
    11

Det er ikke helt rett. Det er stor forskjell på en preformance av et rockeband og en ferdig mikset CD. De kommer veldig for ut av synk...

Det er i hvertfall min erfaringe med flere rockeband. Det er faktisk så mye forskjell at det ikke har vært mulig. Når du ender opp med en live act som er 15 sekunder lenger enn skiva, så har du et problem... :-)

Har du derimot et band som baserer seg på programmerte rytmer, så vil du kunne få ting til å stemme - om vikalisten synger på frame'n korrekt i forhold til CD når du har en nær shot i linsa...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •