Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Standard Musikkvideo med Panasonic NV-MX500

Hei alle,

Som en del av vårt eksamensarbeide skal vi neste uke filme en musikkvideo, i hovedsak for å teste ut noen idéer vi har om konseptutvikling for musikkvideoproduksjon (som er grunnstammen i vårt prosjekt). Fokuset med denne produksjonen blir dermed ikke hovedsakelig den tekniske kvaliteten, men vi vil selvklart prøve å gjøre vårt beste. Derfor tar jeg gjerne imot tips på den tekniske biten av produksjonen.

Det vi har til rådighet er et NV-MX500 og stativ, og ellers bare penger av vår egen lomme (som vi vil prøve å begrense bruken av mest mulig). Videoen kommer til å være en ganske dyster metalvideo, men den skal absolutt ikke være av den "tradisjonelle" stilen med å filme en performance i en mørk kjeller. Miljøene vi skal ha med i videoen er utendørs på kveldstid i bymiljø, inne i en stor bil (amerikansk van eller volkswagen) og en enkel alternativ rettssal som vi skal rigge til i et gammelt lagerlokale.

Vi vet fra tidligere erfaring og litt lesing fra diverse nettsteder at kameraet ikke er veldig bra i dårlige lysforhold så vi vil derfor prøve å komme på noen bra alternativer til belysning. Så langt har vi tenkt på halogen arbeidslamper på 150W eller 500W og noen provisoriske reflektorer, ettersom vi vil bruke minst mulig penger på dette. Utendørsscene og bilscene kommer til å filmes i "dagslys", dvs. så mye dagslys som det er mulig å få på denne tiden av året, men ettersom vi vil gi inntrykk av kveld i videoen krysser vi fingrene for at det blir overskya og deretter gjøre det mørkere i post (har Adobe Premiere og After Effects til rådighet). Vi har også lyst til å prøve å få lyset til å falle litt ovenfra slik at man får litt skygger i ansiktet på skuespillerne.

Så det er status nå. Jeg lurer mest på om noen har erfaring med å filme med dette kameraet, og tar gjerne i mot forslag til lyskilder (reflektorer/lys), lyssetting og andre små justeringer som kan øke den visuelle kvaliteten på videoen.

På forhånd takk!
    Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    34

Hei.

Jeg har filmet to musikkvideoer med NV-GS400, som er muligens ganske lik NV-MX500.

Ute filming som skal se ut som kvelden:
    Prøv ikke å film blå himmel.
    Skaff blå filter til arbeidslampene slik at de matcher utelyset.
    En tralle som du fester kamerastativet til, gir bra bevegelser.

Inne:
    Bruk mye lys.
    Skru ned gain på kameraet.
    Bruk minst mulig zoom.
    Prøv å få lånt en røykmaskin.

Lykke til.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Sitat Opprinnelig postet av Falcon
    Jeg har filmet to musikkvideoer med NV-GS400, som er muligens ganske lik NV-MX500.
    Takk for bra tips! Så vidt jeg vet ble NV-MX500 erstattet av NV-GS400, så MX500 er da Panasonics gamle modell i denne klassen. Regner med at de svakhetene GS400 har også finns på MX500, pluss at MX500 nok er dårligere på noen punkter. Derfor vil nok erfaringer med GS400 også være til nytte her.
    Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Nå sitter jeg her og leker og gjør meg litt bedre kjent med kameraet, og i menyen finner jeg plutselig et alternativ som heter "PROG. AE" som ikke går an å aktivere og et alternativ under som heter "PROGRESSIVE" med valgene "ON", "OFF" og "AUTO". Er det noen som veit om denne funksjonen gir ekte progressive bilder? Har desverre ikke manualen tilgjengelig, men på nettet finner jeg henvist til denne funksjonen som "frame movie mode" hvor det står at den gir en bedre filmlook, men jeg finner ikke noe svar på om det er virkelige progressive bilder eller om det bare er noe "triks" som etterligner progressive bilder, men med tap av kvalitet på annen måte..

Nå er det kanskje ikke så mange som har MX500, men er det noe lignende innstillinger på GS400?

Edit: Og; er det alltid bedre å filme i progressive hvis man har mulighet til det?

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    34

For GS400:
    PROG AE kan brukes hvis du setter kameraet i manual. (Skyvebryter foran til venstre ved linsa.)

Frame mode er fake. Skal du ha "ekte" 25p må du bruke DVX-100.
    Progressive heter pro.cine/frame på GS400.
    Denne gir 25 frames i sekundet.

Jeg tror autofokusen blir dårligere, da den muligens måler 25 og ikke 50 ganger i sekundet.
    Panoreringer må gjøres sakte, for ikke å få for mye strobe-effect.
    Eller du kan følge en person som beveger seg, da vil du ikke legge så mye merke til bakgrunnen som strober.

Brukes bare for å få bedre filmlook, jeg bruker ikke denne muligheten.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av Falcon
    For GS400:
    PROG AE kan brukes hvis du setter kameraet i manual. (Skyvebryter foran til venstre ved linsa.)

Frame mode er fake. Skal du ha "ekte" 25p må du bruke DVX-100.
    Progressive heter pro.cine/frame på GS400.
    Denne gir 25 frames i sekundet.

Jeg tror autofokusen blir dårligere, da den muligens måler 25 og ikke 50 ganger i sekundet.
    Panoreringer må gjøres sakte, for ikke å få for mye strobe-effect.
    Eller du kan følge en person som beveger seg, da vil du ikke legge så mye merke til bakgrunnen som strober.

Brukes bare for å få bedre filmlook, jeg bruker ikke denne muligheten.
    Eg trur ikkje cineframe25 har noko å seia for autofokusen, då alt den gjer er å de-interlace bileta, inni kameraet. Dette gir redusert oppløysing og ikkje nødvendigvis betre film-look. De-interlace i post-prod. heller, alltid betre med mindre du har ekte 25p, noko kameraet ditt ikkje har.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Okei, takk. Var akkurat det jeg trengte å vite.
    Var forberedt på å filme interlaced, men begynte å lure litt når jeg så progressive nevnt i menyen.

Men hva er forresten PROG. AE? Fant den samme switchen foran på mitt kamera hvor jeg kunne sette den til manual.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Eg trur ikkje cineframe25 har noko å seia for autofokusen, då alt den gjer er å de-interlace bileta, inni kameraet. Dette gir redusert oppløysing og ikkje nødvendigvis betre film-look. De-interlace i post-prod. heller, alltid betre med mindre du har ekte 25p, noko kameraet ditt ikkje har.
    Det tror nok jeg stemmer også. Og når det gjelder strobeeffekten du får ved å bruke denne Progressive-juksesaken, så kan det være fordi at lukkeren på kameraet automatisk stiller seg lavere, men jeg er ikke sikker.
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Okei, takk. Da holder jeg meg unna "progressive" og både "cinema" og "16:9".

Det jeg lurer mest på nå er hvordan jeg finner mine optimale blender og shutterspeed.
    Fant følgende i denne tråden.
    Sitat Opprinnelig postet av albin
    Blender:
    F2.8 er den største blender-åpninga på mitt kamera. Og det vil si at mye lys slipper inn og jeg kan tillate meg selv å filme på mørke steder. Det som også skjer da er at jeg får en veldig kort dybdeskarphet.
    ...
    Den minste blenderen jeg kan få på kameraet mitt er vel 16 tror jeg.
    Panasonic NV-MX500 som vi skal filme med i helgen står det følgende i manualen om blender(iris) og jeg blir lettere forvirra her;
    CLOSE (Closed), F16, ..., F1.7,
    OPEN (Opened) 0dB, ..., 18dB
    When the Gain-up Mode [GAINUP] or the Colour Night View Function is used, Iris adjustment is by 6dB.
    When a value closer to [CLOSE] is selected, the image becomes darker.
    When a value closer to [18dB] is selected, the image becomes brighter.
    The value to which dB is attached indicates a Gain-up value.
    If this value is too large, the quality of the image deteriorates."
    Når det står "Closed" og verdiene F16 til F1.7 så er blenderen fortsatt åpen, er den ikke? men den er mindre enn brennvidden til linsa? Så jo mer jeg øker fra 1.7 til 16 desto mindre er åpningen, og jeg får mindre lys/mørkere bilder?
    Og på den andre siden; når det står åpen så er det ikke blenderen i seg selv som gjør noe lenger? Den er bare vidåpen? Og verdiene 0dB til 18dB er digital kompensering for dårlig lys? altså bildet blir lysere, men mer grynete? Eller har jeg misforstått?

Om jeg har forstått rett så vil jeg helst unngå å benytte meg av verdier innenfor "open" mellom 0dB og 18dB?
    Når jeg leser at blenderåpningen er "best"/bør være mellom 4 og 11, så er det da på F-skalaen/closed?
    Hva er "gain" oppi alt dette? er det bare noe som påvirker en vidåpen blender (dB skalaen), eller gjelder dette for grader av lukket blender også? Og i vilken sammenheng (om noen) gir økt gain også økt gryn/grain?

Og fra samme tråd som over;
    Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Natt/mørk film
    Dersom scenen skal være "natt", film heller om dagen/ettermiddag - og deretter gjør du klippet mer contrast, mindre brightness (og litt blåfarge kanskje).
    Men vil ikke bakgrunnen fortsatt bli lysere enn objektet/personen man filmer? Spesielt om denne er mørk(kledd)? Kunne hatt god bruk for denne teknikken i helga. Er det noe mer som kan fortelles om denne, og hva er optimale forhold/lyssetting for å bruke denne teknikken. For dette ville gi muligheter for bedre blenderinnstillinger (feks mellom 4 og 11) enn å filme under dårligere lysforhold?

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    34

Det jeg skrev om autofocus gjelder nok bare DVX100.

På MX500: Hvis du setter switchen i PROG.AE, kan du muligens entre PROG.AE i menyen. GS400 har i PROG.AE: OFF, SPORT, PORTRET,SVAKT LYS,SPOTLIGHT,BACKLIGHT.(Ikke nøyaktige navn, men funksjon.)

Closed betyr her: F16. (Lite lys slipper inn.)

Open betyr her: F1,7. Muligens F1.6 (Maksimalt lys slipper inn.)

Hvis man ønsker lysere bilde bilde kan gain økers.
    Dette fører til et mer kornete bilde.

Så du har forstått riktig.

På GS400: Hvis man høy F og mørkt bilde, vil gain gå automatisk til 15db.
    Men man kan skru den manuelt ned igjen. Hvis du skifter F vil gain sprette opp til 15db igjen. Med en DVX100 kan man forhindre auto gain.

Ved å ikke bruke ytterverdiene av F, vil man muligens få bedre oppløsning. (Gjelder ihvertfall DVX100.)

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •