ingen ?
Hei
Jeg og noen kompiser holder på med å lage en skrekk film. Vi har begynnte litt på introen så egentlig har vi ikke kommet langt i det hele tatt. Dette er den første mer "seriøse" filmen jeg har vert meg på å lage. Vi gjør det bare for gøy, også har jeg lyst til å se hvor god filmen kan bli når vi virkelig jobber sammen. En liten skill test egentlig :P
Dette blir vår egen verson av Halloween 1 (Michael-Myers) Alle vi i "crewet" er Halloween dilla, jeg er vell mest hekta av dem alle hehe. Liker de filmene der, særlig de gamleste, 1 og 2
Vi har planer om å filme endel scener nå i høstferien. Kommer til å rigge klart alt ustyret nå ganske snart.
Men jeg har noen spørsmål.
lys:
De som har sett Halloween filmene, særlig 1`ern, så vet dere at fargene og lyset i denne filmen er for det meste hvit som lyser opp litt slik at vi klarer og se noe, også den blåe natt farven.
Vi kommer til å gjøre det samme. de fleste av scenene vil vi rigge opp lys og justere det ritkig slik at vi får noen tøffe og skumle scener.
spørsmål nr1.
er hovedregel slik det er bedre med for mye lys enn for lite? det er vanskelig å redigere det lysere når scenen egentlig er veldig mørkt, men det er enklere og redigere det mørkere når scenen er lys`ere. Men det er sikkert ikkeno sjakktrekk hvis det blir for lyst heller?
stemmer dette så skal jeg tenke mye på dette når vi filmer.
vi kommer til å bruke ei arbeidslampe i noen scener, mindre lamper i andre. Jeg fikk tak i gjennomsiktig blått plast ark på en konsert jeg hjalp til på, også fant jeg en ramme til dette også som hadde blitt brukt på et slikt farve lys.
hvis dere ikke skjønner hva jeg mener:
jeg satte dette forann en arbeidslampe vi har, og det lyste blått overalt så det fungerte bra, men trur det blir litt for lyst i nær scener.
tenker jeg bruker arket forann andre litt mindre lamper i nermere scener.
spørsmål 2
hvis jeg ikke tar feil så tåler disse gjennomsiktige farve arkene mye varme? greit å vite, så ikke hele lampa tar fyr :P
jeg har noen spørsmål angående det hvite lyset som blir mye brukt i halloween 1. man bruker dette lyset for å få fram litt lys på det man vil ha lys på? jeg har prøvd litt med det blåe lyset her hjemme, og skjeldent holder det å bare bruke blått lys. det blir for mørkt.
spørsmål 3
hvordan kan jeg klare og få fram det hvite lyset? arbeidslamper lyser gult, og de lyser for sterkt uansett.
jeg har lest ignennom ALLE skrekkfilm trådene her på forumet så ikke si jeg ikke har lest! ;D jeg ser mange bruker hvite insopor plater, mens andre bruker paraplyer også vidre. hvilke av de metodene synes dere fungerer best?
hvis jeg bestemmer meg for å bruke isopor plate, skal jeg sette lampen slik at den lyser rett på isopor plata, og isopor plata skal være plassert den retningen jeg vil ha lyset til å lyse (reflektere) ?
Her kommer jeg også til å bruke en mindre lampe. arbeidslampa blir overkill trur jeg (utendørs bruk fungerer den sikkert bra).
spørsmål 4
jeg kommer til og teste ut mange forskjellige vinkler på lyset, for å se forskjellene og ikke minst lære litt om det, men er det noen basic lys metoder for skrekk film dere kan sumere opp for meg ?
jeg så i den andre "skrekkfilm" tråden nedenfor her, så ble det nevnt at lys nedenfra som lyste opp på en person f.eks ser ganske kult ut. Ser litt etter en lys vinkel som vil bringe fram kontrastene hvis dere skjønner. F.eks hvis michael myers står forann kameraet, og vi filmer rett mot han, så er jeg ute etter at man ser kontrastene på hele personen, særlig maska. myers maska har mange konturer i seg og ved riktig lys så ser den forferdelig skummel ut noen ganger! jeg kommer til å prøve ut mye av dette men har dere noe å tilføre her så vil jeg gjerne vite det! husk det blir mest mørke scener med blått og hvit lys, night look.
legger til noen bilder fra den ekte halloween 1 filmen under her med samme lys setting som jeg er ute etter hvis dette hjelper dere å få en ide hva jeg mener
håper noen kan hjelpe
-jan
ingen ?
2. Ja, plast som er spesielt beregnet for å brukest på lys tåler en del varme, men er ikke helt sikker på hvor mye, men de klarer fint å brukest på 2K lamper.
3. Er ikke sikker på hva du mener med det hvite lyset, om det er lyset bak MM som på det første bildet eller om det er hvit lys generelt.
I såfall for å få hvit lys bak som på MM bildet, så er det gjort med å bruke dagslys eller lyskastere til å overeksponere detaljer fra utsiden med litt hjelp fra hvite gardiner.
Om det er hvit lys generelt du spør etter så har det noe med fargetemperaturen i lyskilden du bruker. Da har vi noe som heter innelys (Tungston) og utelys (Daylight). På digitalkameraet er dette en enkel ting å stille inn hved hjelp av hvitbalanse funksjonen din på kameraet. Ganske enkelt lyssett scenen din og hold et hvit ark opp der skuespilleren din skal stå og zoom inn med kameraet slik at viewfinderen din fylles med det hvite arket og still hvitbalansen din på kameraet etter dette. Innelys har en fargetemperatur på rundt 3200 kelvin og utelys har en temperatur på rundt 5600. Ikke forveksle dette med fysisk varme, det er heller mer hvor varmt eller kaldt bildet ser ut, varmt/kaldt - gult/blått. Men det som er litt motsigende er at 3200 er varmt/gult mens 5600 er kaldt/blått. Så faktisk om du skal filme ute i dagslys og trenger noen ekstra lyskilder, så er det lurt å sette på en blå plastbit på lyset ditt for å få den samme fargetemperaturen som dagslys har. Det samme gjelder for å filme inne, men da må du dekke vinduene med gull plastikk for å få innelys temperatur, noe folk sikker har oppdaget etter å ha filmet inne og fått et slags blått lys fra vinduene.
Men om du bruker arbeidslaper, så er dette igjen en annen teperatur, er ikke helt sikker på hva det er, men tror det beste er å bruke plastikk på dem uansett hvor du filmer. Gul for inne og blå for ute.
Når jeg snakker om plastikk så mener jeg selfølgelig den gel'en du har på bildet nedenfor, husker ikke hva det heter på norsk for øyeblikket![]()
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Bokmerker