Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Drammen
    Svar
    55

Standard Noen spørsmål om nytt HD cam

Hej jeg tenker på og kjøpe meg et kamera jeg er 16 år nettop begynt på vgs skall søke på media neste år og har lyst til og prøve meg litt nå med film og film redigering så jeg tenger et kamera jeg har et stippend som jeg får 1600 månden jeg skall nå først kjøpe final cut Express eller studio Og lurer på noe om kamera

Burde jeg kjøpe HD kamera?
    Burde jeg kjøpe Kamera med HDD eller tape?
    Hvordan får jeg film på tape over i final cut?
    Ha er megapixler?
    Hva er optisk zoom?
    Hvor burde jeg kjøpe kamera?

Takk for all hjelp

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard Sv: Noen spørsmål om nytt HD cam

HD
    - Hvis du har en kraftig maskin som takler det, og hvis du har behovet.

HDD / tape
    - Tape, ingen tvil!

Capture i Final Cut
    - Jeg kjenner ikke dette programmet, men jeg antar at det er utrolig enkelt.

Megapixler
    - En megapixel betyr en million pixler. Altså, 2 megapixler vil si 2 000 000 pixler. Det er omtrent så mange pixler det er i et frame i HD (1920 x 1080 = 2073600 )

Optisk zoom
    - Det er zoom som gjøres ved å endre noe avstander i optikken (jeg kan ikke mye om akkurat hvordan det gjøres), og i motsetning til digitalt zoom (som du må holde deg langt unna) gjør det ikke at du mister oppløsning i bildet.

Kjøpe kamera
    - Det kommer helt ann på hva du skal kjøpe. Skal du kjøpe dyrt utstyr kan det lønne seg å bestille fra nettbutikker utenlands. Hvis ikke finnes det mange andre gode forhandlere i Norge. Finn heller ut hva du skal ha først, så kan du finne ut hvor det lønner seg å kjøpe det

EDIT:
    Angående megapixler: Ikke heng deg opp i dem. I video snakker man vel mer om SD (Standard-Definition) og HD (High-Definition), som har oppløsninger på 720 x 576 , og 1920 x 1080.

Det er bare å spørre hvis det er noe
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Hvorfor anbefaler alle å lagre det på tape? Er det på grunn av at det blir lettere å redigere eller blir kvaliteten generellt bedre? Komprimerer harddisken filene slik at man mister noe av kvaliteten?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Drammen
    Svar
    55

ah ok Men vet du om noen bra Nettbutikker I norge/utlandet eller gode forhandlere? trur jeg vil ha et handicam jeg kanske kan koble til et headset/mic-XLR?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

For å svare på spørsmålet ditt, Cagehill:
    - Formatet filene lagres som er veldig lite støttet. Har du uflaks er det bare redigeringsprogrammet som fulgte med som godtar formatet.
    - For å få plass på harddisken (og begrense datastrømmen) må videoen komprimeres kraftig! da mister man mye kvalitet.

Arfus:
    Jeg har ikke nok erfaring med kjøp av utstyr til å kunne anbefale noen forhandlere over andre, men prøv heller å finn et spesifikt produkt du er ute etter, slik at du så kan se hvilke muligheter du har med tanke på forhandlere

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Drammen
    Svar
    55

lurer på en ting hvis jeg lagrer på HDD kan jeg ikke overføre som man må gjøre med kaster?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Drammen
    Svar
    55

blir det dårligere quality når det blir tatt opp på minidv? also det er bare en time eller noe?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

HDD blir dårligere kvalitet enn miniDV

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Hm....

HDD/vs tape = kvalitet = helt feil resonement.

Dingsen du tar opp på avgjør ikke kvaliteten. Den tekniske kvaliteten på bildet avgjøres av hva slags codec du tar opp til/hva slags kompresjon som benyttes.

Tape har mange fordeler fremfor en del HDD løsninger, men om du velger et pro format, kan HDD være vel så smart i mange sammenhenger.
    Jeg ville likevel ikke anbefale et alt-i-ett kamera med innebygd disk.
    Disker skal og må dø etter en stund.

Kvaliteten på bildene avgjøres først og fremst av fotograf, og dernest den som gjør etterarbeidet.
    Om man jobber med mer komprimerte formater, er mer overlatt til fotografen enn når man jobber med mindre komprimerte formater.

HD er: xxx fyll inn her.

Slik HD begrepet brukes, er det først og fremst formater med med flere pixler enn SD...
    HD er ikke i seg selv hverken bedre eller dårligere enn SD, mange andre faktorer spiller inn (som brikker, brikkestørrelse, optikk, kompresjonsformat)

Det enkle svaret er seff at HD er 1280x720 eller 1920x1080, men det er dessverre ikke sant.
    De fleste konsum versjoner av HD er langt unna disse spec'ene og kameraene bruker ofte oppskalerte og pixel-shiftede brikker for å lage HD bildet, mens på SD løsninger bruker man oftere flere pixler enn man skal levere for å lage bildet.

Om man tar med seg informasjonen om at alle fulloppløselige HD kameraer må filtreres for å unngå aliasing, slik at den faktiske oppløsningen alltid er lavere enn pixelantallet, blir det hele en ekstra søt suppe...

HD er et ganske grumsete vann enda, fra produksjon til levering. Selv uten å gå inn på fargesampling og kompresjonsteknologi.

Og moralen er?
    Finn deg et kamera du syns du mestrer og som samtidig kan gi deg noen utfordringer fremover.
    Om du tenker å levere til TV, bør kameraet også kunne ta opp til DV
    Det finnes faktisk en del kameraer i salg som ikke er speccet for PAL, unngå disse.
    Om du skal skyte til disk, husk at det er risikabelt mht til brå og ukontrollerte bevegelser.
    Ha det moro.

Omtrent

Gunleik
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •