Hva vil billig si? ;-)
Hei,
Vil det lønne seg å kjøpe et billig, men bra kamera i USA for så å satse på å konvertere filer fra NTSC til PAL, eller vil kvalitetstapet være så stort at det er unødvendig?
ww.blender3d.no
Hva vil billig si? ;-)
ony EX-1 XDCAM | Final Cut Studio | Until Avid MC natively supports EX1 and Leopard.
At jeg ikke kommer til å gi veldig mange 1000 for det, men noen, avhengig av svaret på denne tråden.
ww.blender3d.no
Kjøpe kamera for å konvertere?
Finnes nok mange software løsninger som er bedre enn et billig kamera.
yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]
Planen er å kjøpe et veldig bra kamera for ikke så veldig mye penger og filme med det, for så å konvertere filmen til PAL for å kunne bruke den i Europa. Det jeg lurer på er om dette er en totalt fu**ings idiotisk ide, eller om det er en god ide. Hvis det er en god ide gjør jeg det, hvis det er en dårlig ide gjør jeg det ikke.
ww.blender3d.no
Da må det være billigere å handle fra Singapore. De tilbyr som regel også PAL.
vi snakker nettauksjon, brukt.
ww.blender3d.no
Med dagens teknologi kan du like greit filme i NTSC da det ikke vil gi store forskjellen på TV. Er som regel bare sonene som er et problem nå til dags. Det er en tåpelig ide å drive med konvertering, men sikkert ingen dum ide å handle via Amerikanks nettauksjon.
I SD så vil det være uheldig med NTSC da dette er merkbart dårligere enn PAL om du sammenlikner to like kameraer. I tilegg er det annen fps, antall bilder/sekund.
I HD derimot så er det kun antall bilder/sekundet som skiller.
NTSC kan fint konverteres realtime til PAL omtrent uten synlig kvalitetstap, men slikt utstyr er forebeholdt kringkastere. For oss andre er det software som gjelder.
Jeg ville ikke kjøpt ett NTSC kamera, upraktisk og ikke like bra som PAL i SD, spesielt om det er ett veldig billig kamera.
Ved å kjøpe la oss si en HVX200. Er ikke 720p det samme for både NTSC og PAL?
Bokmerker