Viser resultater 1 til 4 av 4
    Asm
    Asm er offline
    Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    3

Standard NV-GS180 eller 300. Viktig med optisk bildestabilisator?

Jeg skal ha meg et kamera til kombinert hobbybruk og semiprofesjonelt bruk (råmateriale for After Effects til vignetter/småklipp etc). Valget står mellom Panasonic NV-GS180 og NV-GS300. Førstnevnte koster ca 4000, sistnevnte ca 6000,-

Det som lokker ved NV-GS300 er optisk bildestabilisator. (NV-GS180 har kun digital og den fungerer kun i 4:3, så ikke spesielt nyttig.) Men hvor bra og viktig er egentlig OIS? Ved hobbybruk vil kameraet for det meste være håndholdt, elles vil jeg nok stort sett bruke stativ.

Vil OIS kun gi meg litt mer behagelige håndholdte hobbybilder, eller vil de gi meg gode nok bilder til at jeg kan bruke håndholde opptak "semiprofesjonelt"?

6000 kroner er egentlig litt for mye over budsjett, og jeg er redd jeg vil angre enten på at jeg kastet vekk 2000 kroner eller på at jeg var så ussel at jeg ikke spanderte 2000 kroner ekstra... :?

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Jeg ville så absolutt gått for NV-GS300!
    Når du først skal bruke litt penger på kamera, kan du like gjerne spytte i litt ekstra. Du kommer ikke til å angre på det, 2000kr er ikke mye nå til dags, så jeg ville nok betalt såpass mye ekstra.

Hvor vitkig OIS er, vet jeg ikke.
    Men jeg ville helst hatt optisk enn digital bildestabilisator.
    Og når NV-GS180 kun har digital, og virker bare med 4:3 så er ikke dette noe jeg ville gått for.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Asm
    Asm er offline
    Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    3

Sitat Opprinnelig postet av jasonX
    Jeg ville så absolutt gått for NV-GS300!
    Når du først skal bruke litt penger på kamera, kan du like gjerne spytte i litt ekstra. Du kommer ikke til å angre på det, 2000kr er ikke mye nå til dags, så jeg ville nok betalt såpass mye ekstra.
    Enig i at 2000 kroner ikke er så mye, ei heller 4000, men 6000 er plutselig mye. Om jeg kjøper NV-GS180 kan jeg jo kjøpe meg f.eks. vidvinkellinse og annet snacks i tillegg...

Hvor vitkig OIS er, vet jeg ikke.
    Men jeg ville helst hatt optisk enn digital bildestabilisator.
    Og når NV-GS180 kun har digital, og virker bare med 4:3 så er ikke dette noe jeg ville gått for.
    Enig der. Tenkte dog på OIS generelt, kontra ingen stabilisator. Om forskjellen er såpass stor at håndholdte opptak med stabilisator vil se "proffe" ut mens opptak uten stabilisator vil se "uproffe" ut (alt til sitt bruk selvsagt).

Asm
    Asm er offline
    Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2006
    Svar
    3

Ser nå at det noe eldre Canon DM-MVX40 er å få tak i til 4000 kroner, jeg lurer på om dette kanskje kan være et vel så bra valg for meg...

Det har kun 1 CCD (men rgb-filter), færre manuelle innstillingsmuligheter, men til gjengjeld både manuell fokusring og ikke minst OIS.

Noen her som har erfaringer med MVX40?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •