Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ensign
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    35

Standard Ny bærbar til redigering

Hei, vet dette har vært diskutert før, men tidene forandrer seg og ny teknologi har kommet på banen..

Anyways, er ute etter en ny bærbar pc til redigering/etterarbeid (hvorfor bærbar? fordi jeg reiser mye og kan ikke drasse med meg den stasjonere).

Er ute etter en pc som kan håndtere After Effects, Premiere - en pc spekket med ram og en slagkraftig prosessor. Lagringskapasitet er irrelevant.

Har sett litt på denne:

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet...55&plid=140255

Virker som en bra pc etter hva jeg kan se (i7 prosessor, 6 gb ddr3 sdram,1920 x 1080 oppløsning osv). Noen som har noen andre forslag eller ser noen negative sider med den pcen?

Eneste jeg kanskje lurer på er, hvordan det er å koble den opp til en ekstern skjerm. oppløsningen er 18.4" og jeg har planer om å koble den opp til en 22". Noen som har erfaringer med dette? Får jeg noe særlig bedre skjermplass?

Pcen har heller ikke en 1394 firewire port så vidt jeg kan se.. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt et slikt expresscard?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Verdt å merke seg at Adobe ikke lister opp WIN7 som kompatibelt med Premiere/AE enda. Det skal angivelig fungere ok iflg. ymse forum innlegg, men kjedelig å sitte med laptop som ikke funker med dyr software.

Og jeg har generellt dårlig erfaring med Acer og byggekvalitet. HP Elitebook og Lenovo er i en egen klasse der, men de koster og noen tusen lapper mer for tilsvarende specs.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard

Jeg kan legge til at jeg har kjørt CS4 på Windows 7 siden dagen det ble sluppet, uten noen problemer. Hvis du skal kjøre Windows er det idioti å velge noe annet enn 7ern.

EDIT: Og oppløsningen er ikke det samme som størrelsen på skjermen. 1920 x 1080 er oppløsningen, og jeg antar at det (evt. 1920 x 1200) er oppløsningen på 22" du snakker om også. Jeg blir MEGET overrasket om ikke hele opplegget er plug and play...
    Sist endret av guitareirik; 12th April 2010 kl 01:29
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Commander SimonKlovning sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Skien
    Svar
    324

Standard

Så bra ut det. Det eneste som du kanskje kommer til å merke når du reiser rundt, er at det er en SVÆR og TUNG PC.. Også kjent som "drassbar"
    Simon Klovning
    1MK-B på Hjalmar Johansen Videregående skole.
    www.klovningfilms.com

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    461

Standard

Vet ikke om du har erfaring med dette, eller ikke, men jeg anbefaler deg å sette av litt penger til NeoScene - et program som konverterer filtypene dine til cineform-codec. Dette programmet alene gjør at jeg er i stand til å klippe 1920*1080p med full framerate og super bildekvalitet på min eldre laptop med følgende spesifikasjoner: 3 GB RAM, Core 2 Duo 2,26 Ghz og Nvidia 9600GTM. Den drar After Effects uten problemer, så alle bærbare med bedre spesifikasjoner kan fint brukes til å redigere film. Det eneste jeg savner er en bedre skjerm. Har selv oppløsning på 1200*800, så den du har linket til virker bra.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av guitareirik Vis post
    Jeg kan legge til at jeg har kjørt CS4 på Windows 7 siden dagen det ble sluppet, uten noen problemer. Hvis du skal kjøre Windows er det idioti å velge noe annet enn 7ern.
    Som jeg skrev det skal fungere, men man får nok ikke så mye hjelp på support om man kjører på OS som ikke enda er "kompatible". Men enig man bør gå for Win7 på pc, til og med super konservative Avid støtter offisielt Win7, rart Adobe ikke gjør det på CS4
    Sitat Opprinnelig postet av SkeletonKey Vis post
    Vet ikke om du har erfaring med dette, eller ikke, men jeg anbefaler deg å sette av litt penger til NeoScene - et program som konverterer filtypene dine til cineform-codec. Dette programmet alene gjør at jeg er i stand til å klippe 1920*1080p med full framerate og super bildekvalitet på min eldre laptop med følgende spesifikasjoner: 3 GB RAM, Core 2 Duo 2,26 Ghz og Nvidia 9600GTM. Den drar After Effects uten problemer, så alle bærbare med bedre spesifikasjoner kan fint brukes til å redigere film.
    Er ikke Premiere i stand til å kode om media under import? Er stort sett mpeg4 codecer som er ett slit for laptoper som ikke har 4kjerner, avchd i de fleste tilfeller. 1080p dvcprohd feks. går som regel fint på ett par år gamle laptoper...

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    35

Standard

Regner med å oppgradere til cs5.. der er win7 på lista over støttede OSer. Ser ut som adobe har andre godbiter på lur og, slik som "mercury playback engine" og utvidet støtte til diverse formater.. så tror ikke neoscene er så aktuelt for meg med det første..

Sitat Opprinnelig postet av SimonKlovning Vis post
    Så bra ut det. Det eneste som du kanskje kommer til å merke når du reiser rundt, er at det er en SVÆR og TUNG PC.. Også kjent som "drassbar"
    finnes det en bærbar pc som det går an å redigere på som ikke er drassbar da?

Men virker pcen bra? eller burde jeg kjøpe meg en mindre specet og mindre drassbar bærbar og heller kjøpe en stasjonær til en rimeligere penge, men som er like god/bedre til å redigere på?

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    461

Standard

Sitat Opprinnelig postet av zidane Vis post
    Regner med å oppgradere til cs5.. der er win7 på lista over støttede OSer. Ser ut som adobe har andre godbiter på lur og, slik som "mercury playback engine" og utvidet støtte til diverse formater.. så tror ikke neoscene er så aktuelt for meg med det første..

Ikke for å kverulere, men jeg skrev at det er fullt mulig å redigere på en PC som ikke drassbar og har svakere spesifikasjoner, dersom du har NeoScene. Samme codec de brukte til Slumdog Millionaire, som vant Oscar for best cinematography.

Men jeg ville absolutt hatt så stor skjerm som mulig. Du får rett og slett plass til mer. Snakker om tidslinjer, størrelser på preview-vindu og browsing av prosjektfiler. Men det beste er å ha en ekstern skjerm i tillegg - noe jeg antar er uaktuelt om du er ute og reiser mye. PC-en ser bra ut.

Commander SimonKlovning sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Skien
    Svar
    324

Standard

Sitat Opprinnelig postet av zidane Vis post
    Min Macbook Pro 15 funker fett! redigerer HD i FCP uten problemer!
    Simon Klovning
    1MK-B på Hjalmar Johansen Videregående skole.
    www.klovningfilms.com

Lignende tråder

1. Bærbar pc for avchd redigering
    Av Jørgenpørgen i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 0
    Siste tråder: 27th May 2009, 18:14
  2. Pc til HDV redigering
    Av Sondre Garås i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 4
    Siste tråder: 24th September 2008, 21:02
  3. Bærbar Mac til redigering
    Av scorpy i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr