Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    15

Standard Ny bærebar pc, forslag ?

Hei
    Skal kjøpe ny bærbar pc nå. Den blir nok brukt mye som video redigerings maskin.
    Er litt usikker på MAC. Har aldrig prøvd det før. Liker veldig godt XP
    Pris opp til max 12 000 kr.

Jeg lurer også på om det er lurt å kjøre 32 bit isteden for 64. Mange som har problemer med programmer man ikke får kjørt pga 64 bitten ? bruker video redigerings folk mest 32 bit eller 64 nå ?

Sleng opp noe dere anbefaler
    Takker

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Ny bærebar pc, forslag ?

Har du programvare fra før som du ønsker å bruke videre, eller tenker du å kjøpe programvare utenom de 12.000,- for maskinvare?

En bærbar Mac med FireWire koster minimum 16.000,- eller noe rundt den summen, og er med andre ord en MacBook Pro - så da utgår den antakeligvis.

Derimot er fordelen med en Mac at du knirkefritt kan installere Windows i tillegg - så har du det beste av to verdener.

Er ingen grunn til å lavær å bruke 64-bit OS slik jeg ser det. Da er du klar for morgendagen, og stadig mer programvare kommer i 64-bit versjoner.

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    15

Ja jeg må nok kjøpe programvare utenom de 12 lappene =/
    Jeg har kikket endel på MAC og jeg finner en del Mac pro pc`er på finn.no til en grei pris. Det er kanskje ikke det aller beste å kjøpe brukt men man kan jo få en god handel også da. Ja, det er veldig positivt at man kan installere windows på MAC`en. Har ikke utelukket MAC helt hadde vært morro og prøvd.

[size=9px]Innlegget er redigert. unødvendig å quote ovenforstående innlegg[/size]

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Om du er på utkikk etter bærbar på du ikke en gang tenke på å kjøpe Mac Pro. Størrelse og mobilitet på MacBook Pro og Mac Pro er direkte gigantiske.

Derimot er Mac Pro definitivt et godt kjøp med muligheter og levetid.

Siden du uansett skal ut med noen lapper for programvare utenom de 12.000,- syns jeg du skal bite det i deg og kaste deg over en Mac først som sist - det vil du tjene på i det lange løp.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Dette har vel blitt diskutert før, men for å gjenta meg selv og andre...en pc vil gi deg mer ytelse for pengene pr idag enn en mac vil, spesielt mtp. at du må opp i ca 16k for å få en mac med firewire.

Og for å berolige de som er frelst(leses med humor) av mr. Jobs så er dette kun penger/ytelses spørsmål uten følelser, der kommer ikke bærbart fra apple spesielt bra ut. Stasjonært derimot får du mer ytelse for penga med en macpro enn hp sine alternativer om dagen. Alternativt er om du får tak i noe brukt eller forrige generasjon macbook pro.

64bit er fint det, om all software og sist men ikke minst drivere støtter dette. Ikke sats på noe som er i beta versjon på drivere/software om du ikke primært vil måtte jobbe med om drivere og software funker.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Du bør kanskje også tenke litt på hvilken programvare du vil ha. Som OlaHaldor sier så kan du vel installere XP på en Mac. Hva han mener med knirkefritt vet jeg ikke (ren uvitenhet her), men om det lar seg gjøre så kan jo det være greit å ha muligheten til å både ha FC og f.eks. Sony Vegas. Sistnevnte er meget rimelig og godt.

Ville derimot ikke stusset på en PC til 12 000 kroner. Da kan du få mye for pengene. Selv måtte jeg gjøre et billigkjøp for nesten et år siden, da min gamle maskin ble druknet i Cola og jeg trengte en ny så raskt som mulig til studier. Kjøpte en Lenovo til 5 000 kroner, og den fungerer helt strålende til SD-redigering og HD-avspilling. Har ikke forsøkt å klippe i HD enda, men vil tro at det lar seg gjøre selv om det vil ta litt tid å rendre. Poenget mitt er at du ikke kommer til å angre på en PC dersom du har 12 000 kroner å bruke på dette.

Er også enig med Christian m. Mac er meget dyrt i forhold. Om man på død og liv skal ha en slik, så burde man være sikker på det og legge til side litt mer penger.

Et konkret forslag:
    http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...px?plid=101368

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Med knirkefritt mener jeg : uten problemer. De eneste problemene jeg har hatt er selvpåført ved å ikke bruke oppdaterte drivere.

Kan installere både XP og Vista 32-bit og 64-bit.

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    15

Hei, takker veldig mye for svarene dere har postet
    Jeg tenker mer og mer på Mac og lurer egentlig på å kjøpe en slik en.
    Jeg har funnet noen på finn.no :

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16487749 (1 år gammel)
    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16277798 (prikk i skjermen)

Når jeg har sett på brukte Mac`er har jeg også sett etter om det medfølger noe slags redigeringsprogram.
    Jeg skal kjøpe nytt video kamera også så totalprisen på dette jeg skal kjøpe kommer til å bli endel, så jeg prøver å få det billigst mulig. Redigeringsprogram koster jo veldig mye det også så kjøper jeg en pc med et bra og "ekte" redigeringsprogram så er jeg veldig fornøyd. Hva synes dere om de 2 i linkene ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Ingenting galt med de annonsene - det som forundrer meg, og gjør meg veldig skeptisk, er at de selger maskina med installert programvare som Creative Suite 3 og Cubase. De selger nok neppe lisensen sin, kun programvaren ferdig installert - og om det nå så er slik at de selger programvaren installert lisensiert og det hele, vel.. Da er man i en gråsone av juss.

En et år gammel MacBook Pro er det forsåvidt ingen ting i veien med. Design av den gamle typen, har PCMCIA kortplass for og er ellers en flott masin.

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    15

Takk for svaret Ola

Og hvis jeg ikke går for en Mac maskin, kan noen komme opp med noen flere forslag ?
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382544 Noen som har tips om denne ? 64 bit som kommer med 4gb ram men kan oppgraderes til 8gb. Det er jo alltids kjekt.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •