Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Ski
    Svar
    41

Standard ny pc? hjelp meg...

Hei

tiden er inne for å kjøp ny pc\mac, men jeg har 0 peiling på det som er inni i maskinen og slike ting..
    jeg trenger da hjelp til å velge deler\kjøpe en komplett pc..
    Pc'n skal brukes til redigering av alt fra Standar Dv til full HD matriale, jeg skal også bruke den til motion ( after effects ) og 3d.

jeg vet at man trenger et skjermkort som støtter OpenGL, er det slik at alle har dette?
    hvordan finner jeg ut event om skjermkortet jobber bra sammens med after effects.. og om hvor bra skjermkortet er?

jeg har vurdert noen komplette pc'er eller en 27" imac.

http://www.lefdal.com/product/data/stasjon...-aspire-asm7721

http://www.lefdal.com/product/data/stasjon...ard-bell-ipower

http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...oductTabcontent

disse har jeg vurdert.. men som sagt har jeg 0 peiling på hardware så jeg aner ikke.

Er det noen som har noen tips til en bra pc?
    jeg vet at de fleste vil si at jeg skal kjøpe en mac, men jeg vil se mulighetene og prisforskjeller på en event like bra pc =)
    eller urde jeg bygge en selv?
    Takker for svar..
    Sleng opp tips..

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Om du ikke vil tenke, så kjøp deg en iMac.

Om du vil tenke litt så anbefaler jeg:

- ASUS P6T DELUXE V2
    - 12GB CORSAIR TWIN3X 1600MHz DDR3
    - CORSAIR Powersupply 650W Black
    - SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM
    - SAMSUNG 320 GIGABYTE SATA 3G DESKTOP STORAGE 7200 RPM
    - PNY PNY Quadro FX 570, 256MB DDR2 128-bit, PCI-Express, 2xDVI-I
    - INTEL CORE I7-920 2.66G
    - SAMSUNG 24'' DVI/HDMI
    - ANTEC NSK 6580B-EC
    - Windows 7 Pro 64-bit

Pris: 15 212,- (Amentio)

Støtt som fjell....
    Du kan redusere prisen med 2000 kr om du gjør noen litt billigere valg.

Om du har 23 000 å svi av, som en tilsvarende iMac (med 8 GB ram) koster, så kan du hive på en ekstra skjerm, mer harddisk plass eller evt et feitere Quatro kort som kommer godt med i After Effects.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Sitat Opprinnelig postet av THX Vis post
    - SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM
    - SAMSUNG 320 GIGABYTE SATA 3G DESKTOP STORAGE 7200 RPM
    Ser ut som en knall PC, men jeg ville legge til en liten kommentar. Når du har en harddisk på 1TB 7200RPM, så virker det unødvendig på meg å ha en på 320GB 7200RPM i tillegg. Ville byttet ut den på 320 med en på tilsvarende størrelse, men med 10000RPM. Eventuelt en SSD-disk. Fordelen er at harddisken blir raskere og filene blir lettere å arbeide med.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Ski
    Svar
    41

Standard

Dette er vel en pc jeg må bygge selv?

men skjermkortet har bare 256mb? er ikke dette veldig lite? når man kan få helt opp til 1,5 GB?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SkeletonKey Vis post
    Ser ut som en knall PC, men jeg ville legge til en liten kommentar. Når du har en harddisk på 1TB 7200RPM, så virker det unødvendig på meg å ha en på 320GB 7200RPM i tillegg. Ville byttet ut den på 320 med en på tilsvarende størrelse, men med 10000RPM. Eventuelt en SSD-disk. Fordelen er at harddisken blir raskere og filene blir lettere å arbeide med.
    Som du sikkert skjønner så er dette ment som en OS disk, og for å ikke sammenligne urettferdigt imot iMac'en som har 7200 disker så satte jeg opp dette som forslag.
    Men for all del det finnest disker SSD disker som en kobler direkte til PCI-Express 16 slotten din, men er svindyr

Sitat Opprinnelig postet av Greendudeblue Vis post
    Dette er vel en pc jeg må bygge selv?
    Ja denne må en sette sammen, men hvem har ikke en kompis som klarer dette

Sitat Opprinnelig postet av Greendudeblue Vis post
    men skjermkortet har bare 256mb? er ikke dette veldig lite? når man kan få helt opp til 1,5 GB?
    Det kommer helt an på om du skal spille spill eller jobbe med film, du snakket om å jobbe med After Effects og et av High-End kortene til Quadro mange dobler renderings farten i After Effects, men dette kortet koster flesk.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    17

Standard styr unna ipower

måtte selv gå inn for kjøp av pc denne sommeren/høsten og jeg spekulerte mye rundt hvordan pc jeg skulle kjøpe.

Jeg bestemte meg for å gå for ipower'n , men det skulle faen meg vis seg og være en jævla tabbe. leveringstiden var på 3-5 dager, og jeg var så stoka på ny pc. tiden gikk og ingen pc kom, jeg ringte sikkert 20 ganger til lefdal, og lurte på når denne jævlelen skulle komme. noen sa at den var sendt, andre sa pacard bell ikke kunne levere, og andre sa at de hadde på lager. det var et rent surr, jeg var på vei til å avbestille pcen, og det hadde gått ca 1 og en halv måned, og da var pcen endelig kommet, men når jeg skulle teste den fant jeg ut at den ikke funket. jeg sendte den inn igjen til lefdal, og jeg fikk beskjed om at den måtte på service. Det gikk noen uker, og etterhvert fikk jeg beskjed om at jeg kunne hente den på nytt. jeg dro bort til lefdal og når jeg kom bort fikk jeg flere beskjeder en sa at den hadde blit borte på lageret, mens den andre sa at den hadde en feil som ikke kunne fikses:s De tilbød meg da et "tilsvarende" produkt, men etter en vente tid på overkant av 2 måneder så var det ikke fristende.

Jeg leste litt mer rundt denne ipower, og jeg fant ut at det var en del surr, den hadde et skjermkort fra nvidia som ikke hadde kommet ut, og rammen hadde lavere hastighet en det den skulle være, så jeg droppet dette lefdal pisset , og valgte å kjøpe deler fra amentio , og div andre steder. kom vell på rundt 15, og funker fett til after effects , cinema 4d vegas osv .

12 gb ram
    nvidia gtx295
    corsair 1000 w
    asus p6t deluxe v2
    antec 900 kabinett
    og mye kjøling
    + hardisker , cd leser

tror det er en god løsning å kjøpe deler, da vet du hva du får
    Panasonic AG-HMC151E
    Eazy dolly
    Vegas Pro 9 | AE | Cinema 4D
    i7 @ 3,2Ghrz - 12gb RAM

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Jeg er i samme situasjon som deg, som du ser i en tråd litt lenger ned et sted.

Har lest litt rundt, og kommet fram til at PC og Mac er like gode til videoredigering med likeverdige komponenter, men har lest folk påstå at dersom du skal kjøre flere aplikasjoner så er mac raskere. Den nye Windows 7 ser også til å være veldig stabil, imotsetning til windows XP og spesielt Vista.

Hvis du vil bruke Final Cut Express (eller Pro) så må du velge Mac. Til PC er
    konkurrenten bl.a Adobe Premiere. En vanlig kombinasjon på Mac ser jeg er Final Cut og Adobe After Effects.

Fordelen med iMac er at du får en veldig bra skjerm (etter mitt inntrykk fra forum er at en tilsvarende ekstern skjerm koster mange mange tusen).

Prosessoren du bør gå for er Intel i7, denne egner seg bedre til videoredigering enn i5 som er mer egnet til spill. Mye Ram er også viktig, det mest fornuftige i dag tatt prisen i betraktning er 8GB ram. En 27" iMac med 1TB HDD og det beste alternativet for grafikkort mener jeg kommer på ca 19.000,- hos Apple.

Final Cut Ekspress ligger på rundt 1500 kr, mens Final Cut Studio (med Final Cut Pro) koster rundt 9000 kr i Norge. Forskjellen på Final Cut Pro og Express er veldig liten, men den mangler et par funksjoner som er viktig for en proff (f.eks en som klipper sammen film fra flere forskjellige kameraer). Det forenklede lydredigeringsprogrammet som følger med FCE er også brukbart, men jeg så bl.a at det var mindre muligheter for støyreduksjon der.

Jeg skal ikke kjøpe ny data før i februar, men holder en knapp på iMac. En kan bygge mer for mindre penger om en velger windows PC, men jeg føler meg mer komfortabel med en ferdig iMac hvor jeg vet at komponentene fungerer optimalt med hverandre. I tillegg vil jeg prøve meg på Final Cut.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Ski
    Svar
    41

Standard

er vel endel som er i denne situasjonen..

jeg tenker kanskje jeg skal bare kjøpe en komplett pc, eller imac.. det er så mye enkelere, hvertfall for meg som ikke kan en dritt om hardware..

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...px?plid=112891

jeg har vurdert denne, noen som vet om den holder?

eller det noen som kan sette opp en fin pc ? ser noen har gjort det over. takk for det... men noen fler?

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Den ser ikke så verst ut, men om det er Windows 7 Home Premium, så vet jeg ikke om den støtter mer enn 16 GB RAM, til tross for at den er 64bit. Mener å ha lest det et sted, så ville gjort litt research. Nå er det kanskje ikke aktuelt med 16 GB RAM enda, men alltid greit å ha muligheten

Tror at skjermkortet er beregnet på gaming. Det er ikke optimalt, men det fungerer.

Dette er stort sett samme PC, med mer RAM og et skjermkort jeg tror er beregnet til å vise HD, i det minste:
    http://www.multicom.no/PartDetail.as...44200;c:100582
    Følger ikke med skjerm, men om du kjøper en i tillegg så kommer prisen sånn ca på det samme. Samme operativsystem au.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Ski
    Svar
    41

Standard

Er dette et bra oppsett?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A1-05A597358686

mangler et skjermkort.. noen forslaG?

Side 1 av 2 12 SisteSiste