Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 47

Tråd: Ny pc, Mac?

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Standard Ny pc, Mac?

Hei

Ser for tia etter ny pc siden den gamle jeg har nå ikke takler HDV. Hadde egentlig bestemt meg for og kjøpe en vanlig pc, men nå har jeg bare fått mer og mer lyst til og investere i en Mac Pro. Noen som har noen gode råd? Som alle andre her på forumet så driver jeg mye med film/foto, så trenger en ganske kraftig pc/mac.

Her er spesifikasjonene på pc`ne jeg har sett på. En PC, og en Mac.

PC
    HK: ABIT IN9
    CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
    RAM: Crucial DDR2 PC5300 8GB (2GB * 4)
    HD 1: Western Digital Raptor X 150GB 10000RPM
    HD 2: Western Digital Caviar 500GB 7200RPM
    GPU: XFX GeForce 8600GTS 256MB
    Sum 19 000,-

Mac Pro
    CPU: To Dual-Core Intel Xeon-prosessorer på 2,66GHz
    RAM: 4GB (1GB * 4)
    GPU: ATI Radeon X1900 XT 512MB
    HD 1: Serial ATA 250GB 3 Gb/S 7200RPM
    HD 2: Serial ATA 500GB 3 Gb/s 7200RPM
    Sum 32 000,-

Som dere ser så er det ganske stor prisforskjell, så jeg lurte på om det er noen av dere som har prøvd og kjøpe Mac gjennom Apple store of education? Er det isåfall mye rabatt man kan få?

Takker for svar! :wink:

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Ny pc, Mac?

To ting;

- IKKE kjøp RAM eller HARDDISK hos Apple Store - dette får du kjøpt MYE billigere hos en forhandler i Norge. Her er det snakk om flere tusenlapper å spare. Evt. finnes det nettbutikker i Europa som selger RAM vesentlig billigere enn Apple i allefall.

- Jeg vil anbefale å gå for en Mac Pro. Da kan du i en overgangsfase nyte det begge fra begge verdener - Windows og OS X.. Med Bootcamp får du jo installert Windows XP/Windows Vista! Null problemo *obsobs! XP må være SP2 på plata du installer fra*

Det var vel egentlig det. Du vil merke at du har mye lenger levetid på en Mac Pro enn du har på en PC. Believe it or not

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Standard Ny pc, Mac?

Vet du om noen forhandlere som selger RAM og HD da? Kan du evt. gi meg link?

EDIT: Fant f.eks ut at FotoVideo selger 2GB RAM for ca 2000kr. Men hvor mange RAM-brikker er det plass til i en Mac Pro? Og det gjør vel ikke noe om ikke alle er av lik størrelse (MB)? For siden det er litt billigere og kjøpe RAM hos FotoVideo, så kjøper jeg evt. bare med 1GB RAM (2 * 512MB) sammen med maskina, også kjøper jeg mer RAM fra FotoVideo (2 * 1024MB)

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Ny pc, Mac?

Sjekk at RAMen er av riktig type med alle de spesifikasjonene den må være for at Mac Pro'en skal ta den i bruk.

I Mac Pro har du to kort der du kan sette fire brikker på hver - i alt åtte RAM-brikker - til sammen kapasitet på inntil 16GB RAM.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Standard Ny pc, Mac?

Så er det jo selvsagt viktig å tenke kvalitet når en velger ram.. Det er ikke bare megabytes som teller men også hvor rask brikken er, hvor mange mhz.. hovedkort er også viktig, hvilket chipset bruker det? og prosessor, hvor mange mhz på front side bussen?

(takk for sist forresten meii )

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Standard Ny pc, Mac?

Jeg vurderer også å kjøpe ny maskin, men en macbook pro da, ikke for å stjele tråden, men vet det er lett å putte inn ram på macbook pro'en selv, men hva med hardisk. For de skal jo ha over 1000 ekstra for en 7200rpm.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Standard Ny pc, Mac?

Til trådstarter: Jeg kan også anbefale en Mac! Hvis du går for en Mac, så kjøp ram her: http://www.transintl.com/store/categ...estTimeOut=500 Her får du en god del mer for pengene enn hos Apple Harddiskene i en Mac Pro er vanlige S-ATA 3.5" disker, av personlig erfaring anbefaler jeg Samsung sine disker. De bærbare bruker 2.5" S-ATA disker. En venn av meg byttet disk i sin MacBook, han sa det ikke var noe problem.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Ny pc, Mac?

Eh, er du klar over hvor mye du kan bole den pc'en med 13000 kr ekstra?
    Black magic kort, big ass widescreen skjerm....Kanskje 2?
    Kan nesten kjøpe deg en egen internett pc sånn at redigerings pc'en ikke får kontakt med problemene som gjør at Windows kræsjer.

Men..... det er litt fristende med Mac ettersom Adobe CS3 funker bedre på de nye Intel macene. Men try before buy :wink:

Jeg har en 2 år gammal pc til 12.000 kr som jeg redigerer HD med, realtime.

EDIT: Er på ferie hos gamlingene og redigerer HDV i realtime på en Elkjøp pc til 5000kr.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Ny pc, Mac?

Adobe CS3 er helt klart best på Mac, spør du meg.. Alt flyer så mye bedre - er ett unntak da - når jeg suller rundt med tegnebrettet flyter selve den prosessen med å få tegna ting, mye bedre på PCen - men det er nok mer en driver-greie...

Men igjen - jeg vil anbefale at du kjøper en Mac - da sitter du ikke på gjerdet senere og tenker "søren, at jeg ikke kjøpte.." om du plutselig får lyst på en Mac.

Installer Windows i starten om du vil, og jobb sånn smått med programmene du kjenner til derfra, og sammenlign med Final Cut om du skal ha det, og sett deg mer og mer inn i det..

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Standard Ny pc, Mac?

Ola Haldor: Er det noen forskjell på RAM-brikkene som man bruker på Mac og vanlig PC, eller er det de samme brikkene man bruker?

Dette står det på apple.no: Mac Pro-maskiner støtter opptil 16 GB fullbufret DDR2 ECC RAM på 667 MHz.

Jeg er vel nesten 100% sikker på at jeg kjøper en Mac nå. Som du sier, jeg vil ikke sitte i etterkant og angre på at jeg ikke kjøpte en. Men tror at jeg heller kjøper med en 23" HD skjerm, istede for større harddisk og mer RAM. Dette kjøper jeg heller i etterkant.

Kudi: Ja, takk for sist! :wink:

Men jeg finner absolutt ingen spesifikasjoner på hovedkortet ol. på siden til apple, så hva slags chipset det bruker aner jeg ikke.

alekstef: Så harddiskene man bruker i en vanlig pc er 100% like de man bruker i en Mac? Så jeg kan altså gå på komplett og kjøpe en hvilken som helst SATA 3.5" disk?

Som dere skjønner så har jeg ikke så mye peiling på dette, men har ikke vært så veldig mye borti Mac før :wink:

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •