Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Standard Ny PC til HD videoredigering

Jeg har lest litt rundt om dette, men ikke funnet noe klart svar. Jeg har lyst til å bruke ”så lite som mulig” med penger, men det må selvsagt gå bra å redigere HD (mest sannsynlig AVCHD) på PC’en jeg kjøper. At rendringen eventuelt tar en evighet gjør ingenting. Har laptop som jeg bruker til internett, word og alt annet, så denne PC’en skal kun brukes til videoredigering. Så hva trenger jeg inne i PC’en min?

Har også hørt noe om at de fleste redigeringsprogrammer klarer å gjøre om filene til et lettere format å jobbe i (SD?), for så å gjøre det om til HD etter redigering. Hvis dette er sant så klarer jeg meg kanskje med min laptop? Hva er da vitsen med å bruke mange tusen kroner på en ny pc?

Jeg er litt på tynn is her, men hvis jeg må ha ny pc, så tror jeg at jeg bør ha noe sånt som følgende følgende:

• God prosessor med masse kraft er det viktigste (Core 2 Duo 3.16GHz eller Core 2 Quad 2.33GHz?)
    • Hovedkort og skjermkort trenger nok ikke være blant det dyreste (forslag?)
    • Minst 4 GB ram (type har jeg null peiling på)
    • 2 innebygde hardisker
    • Firewire (1394b)

Noen som kan hjelpe meg med en smørbrødliste, hvis jeg for eksempel skal sette sammen en hos Komplett?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Ny PC til HD videoredigering

Jeg ville gått bort fra Core 2-serien og heller lagt øynene over på Intel i7 - de gir ganske enkelt "more bang for the buck"! I tillegg kan du ha inntil 12/24GB RAM på hovedkortene som bygges for i7.

Jeg er selv på leting etter komponenter nå om dagen til en billig penge, og jeg er overrasket over at det ikke kommer på mer enn det gjør;

- EVGA X58 hovedkort
    - Intel i7 920
    - 6GB RAM
    - Noctua CPU-vifte (denne er skremmende støysvak!!)

Utover det kan du velge harddisker, skjermkort, kabinett osv. etter eget behov.

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Jeg ville gått bort fra Core 2-serien og heller lagt øynene over på Intel i7 - de gir ganske enkelt "more bang for the buck"! I tillegg kan du ha inntil 12/24GB RAM på hovedkortene som bygges for i7.
    Quad Q8200 koster ca 1500,- mens i7-920 koster 2500,-, altså 70% dyrere. Blir prosessorkraften 70% bedre? Hva med det jeg skrev angånde å redigere i SD-format, for så å konvertere tilbake til HD? Hvordan funker det? Da trenger jeg jo ikke så bra pc.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Med fare for å virke frekk - det vil gagne deg godt å kjøre på full pupp først som sist og heller ha et system du har i lengre tid, enn å kjøpe noe halvgjort nå, og legge ut minst samme beløp en gang til for å få noe bedre enn C2Q om et eller to års tid.

Til syvende og sist er det naturligvis deg og lommeboka det faller på - jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gjort.

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Har det noe for seg å kjøpe VelociRaptor harddisk med 10000 RPM, og bruke denne til programvaren pluss en billigere harddisk til andre filer? Eller er prisen såpass høy at det er bedre å bruke disse pengene på f.eks. mer RAM?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Nå er det ikke så kritisk å ha en disk som spinner 7200rpm vs. 10.000rpm i forhold til hva det var før, teknologien strekker seg stadig oppover i positiv retning, også når det gjelder å utnytte lese/skrivehastighet på disker som spinner 7200rpm - så jeg ville nok gått for å slenge inn noen flere kroner på f.eks. RAM.

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Krever det mer av en datamaskin som skal redigere i HD enn det gjøres hvis man skal redigere SD?

Mvh
    Thomas Søyland

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Kort sagt: ja.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Sitat Opprinnelig postet av ThomasAdam Vis post
    Krever det mer av en datamaskin som skal redigere i HD enn det gjøres hvis man skal redigere SD?
    Ja, spesielt hvis du skal redigere AVCHD. Jeg er forøvrig enig med OlaHaldor med i7... Selvom det koster noen ekstra kroner så kommer du mest sannsynlig til å spare penger i det lange løp. Hvis ikke lommeboka klarer å skvise ut de ekstra kronene så ville jeg ventet. i7 blir stadig billigere også, så det blir nok ikke lange tida.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Arendal
    Svar
    105

det du burde gjøre er som OlaHaldor sier. å heller kjøpe en nokså god PC nå. du må nokk regne med å svi av 10 store, hvis du gjør det.

og som de fleste sier, så gå for i7. i7 er ikke bare raskere, og har flere duppeditter som gjør den overlegen fra quad.( f.eks en 3ghz quad vil bli slått av en 2,6i7)
    den viktigste tingen utenom CPUen er RAM. pøs på så mye som mulig, helst DDR3(de er da litt dyrere)
    men husk alt over 4gb må du ha 64bit for å utnytte de(går ikke ann å ha 32 bit da)
    harddisk: det eneste som spiller inn her er at den er stor. og du trenger ikke bry deg så mye om RPM på disse. det er ikke stor merkbar forskjell mellom 7200 og 10.000.
    hovedkort: mye bra å velge mellom men sørg for at minnet kan brukes på hovedkortet. DDR3 minne kan ikke brukes på et DDR2 kort.
    Skjermkort: mye bra her og. vill anbefale Nvidia over 8800. men ikke noen av 8600, 8500, 9500, 9600 selv om de har 1tb ram. kjøp heller et(eller to) av GTX serien eller 9800 serien.
    strømm: kjøp en på 600w og oppover, da skjermkorta sluker strøm.
    vifte: her er det bare smag og behag. styr unna de billige. men sjekk på internett for de beste. hvis du vil ha en kald PC, gå for Vann, dette er litt dyrt men PCen blir kald(hvis du ikke klokker den) og veldig stillegående ogsp

når du har kjøpt disse har nok lommeboka blitt lettet for litt av byrden sin.
    Jippy Kay Jay motherf***er

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •