Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    70

Standard Nybegynner linser til 35mm adapter

Hei godtfolk!

Nå skal jeg bygge meg denne 35mm adapteren til mitt XHA1: http://www.jetsetmodels.info/dofomatic.htm

Lurer bare på om noen har noen bra linseideer til en nybegynner!
    Jeg trenger også en linse som jeg skal bruke til å filme ski, og da trenger jeg å kunne stille litt dypt/bredt/langt/vidt (kall det hva du vil) fokus. Altså at en stor del av dyben er i fokus samtidig. Trenger også en med ganske kraftig vidvinkel!

Takk på forhånd!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Question

Et spørsmål. hvorfor skal du bruke en 35mm adapter? Fordelen med en 35mm adapter er jo å få liten dypde skarphet så filmene dine vil se slik ut :

http://www.planetneil.com/tangents/i...VN2767-900.jpg

Ensign
    Medlem siden
    Jun 2009
    Svar
    36

Standard

Han vil vel ha muligheten til å sette på så vide linser som han får tak i da vel?

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

så skal det være sagt at skifilmer ser 10 ganger bedre ut med et dof-adapter.

Egentlig ser ALL video 10 ganger bedre ut med et dof-adapter.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Sandefjord
    Svar
    164

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Fredo Vis post

Hva er et dof adapter og hva gjør det?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Oceanstudio Vis post
    Hva er et dof adapter og hva gjør det?
    Det er en "Depth of field" adapter. Den gir deg muligheten til å feste foto objektiv på videokameraet ditt, som igjen gjør at du kan stille dybdeskarpheten veldig tett, kommer an på hvilet objektiv du bruker.

Og atter en gang, det heter ikke linse! Det er et objektiv, og et objektiv består av flere linser... knurr!
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    70

Standard

Javel, men jeg har fortsatt ikke fått svar!
    Noen tips til OBJEKTIVER?

Kommer mest til å bruke linsa på introklipp og klippebilder og slikt, men hadde vært kult å kunne bruke den på action shots også.. Som noen sa, ALL video ser 10 ganger råere ut med en 35mm adapter.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Fredo Vis post

For det første når man bruker opptikk som er lagd for et mye større format så utnytter man ikke opptikken fult ut. Dvs et objektiv på 50mm lagd for feks 16mm film vil vanligvis yte mer en et objektiv optimalisert for feks 70mm film.

Dessverre så gir ikke en 35mm adapeter samme skarphet som ekte 35mm film eller kameraer med store CCD brikker slik som red. Mattskiva som sitter mellom 35mm objektivet og kamera reduserer skarpheten selv om den vibrerer. Derimot så kan man jo filme med liten dybde skarphet og få litt "kino film" følse.

At all video ser 10 ganger bedre ut med en dof adapter en uten er jeg overhode ikke enig i. Om så var tilfelle så ville jo alle fra NRK til filmprodusenter over hele verden brukt det hele tiden. Vær også klar over at oppløsningen synker og at man får mye høyere opptisk forvrengning en det man gjør uten en dof med 35mm objektiv. Les :

http://en.wikipedia.org/wiki/Depth-of-field_adapter

Årsaken til at det heter DOF adapter Deapth of field adapter eller dybde skarphetes adapter er jo at vanligvis så har objektiver lagd for video kameraer veldig kraftig dypde skarphet dvs det som er nærme og det som er langt unna er skarpt samtidig. Det blir ikke alltid pent, ofte ønsker man feks bare at en person er skarp samtidig som bakgrunnen er uskarp.

Jeg mener at 35mm adaptere brukes som et "nødvendig onde" fordi opptikk lagd for video kamera med små ccd brikker har noen begrensninger. Det er innen 3 områder :
    Dypde skarphet, Lysstyrke og Vidvinkel.

Dypde skarpheten kan være veldig lav i en DOF adapter med det rette objektivet. Har selv en canon 200mm f2,8 som kan gi fantastiske bilder. Det er litt vanskeligere å lage en kraftig vidvinkel for et lite format, så det kan være et plus, selv om dette har blitt bedre på nyere kameraer.

Det er vanskeligere å lage lyssterk opptikk for et lite format, mange "video" objetiver har en lysstyrke på mak f2,8. Men en del 35mm objektiver har ned til f1,4. Dessverre så mister man mye lys i en DOF adapter så her går vinninga opp i spinninga.

Årsaken til at jeg er litt usikker på hva du ønsker å oppnå er at du skriver "Altså at en stor del av dyben er i fokus samtidig" da bør du jo egentlig bruke video opptikk, og holde de langt unna en dof adapter.
    Video Opptikk har jo mye kraftigere dybde skarphet en 35mm objektiver. Om du ønsker kraftig vidvinkel så bør du anstrenge deg for å bruke opptikk lagd for videokameraets format det blir skarpere.
    Om selv det ikke er mulig så kan du kanskje bør vurdere en vidvinkel adapter fra century. Og til syvende og siste om det ikke er nok, en kraftig vidvinel fra feks Canon sammen med en dof adapter. For å få mye dypde skarphet i sist nevnte kombinasjon må du blende ned en del dette i kombinasjon med lystapet til en dof adapter gjør at du trenger litt mer lys en vanlig.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

50 mm, 20 mm og 18-25 mm (mener å huske den hette det) tror jeg du skal få noen gode resultat med

At det kan få kul look kan ha noe med at noen objektiver vignetterer, altså kantene blir mørkere en midten av bildet.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    70

Standard

Takk for tipset!

Tror kanskje dere misforstod meg litt! Jeg vil ha litt dypere dybdeskarphet enn det som man vanligvis bruker 35mm adaptere til, men jeg vil ikke ha det på langt nær så dypt som med normal videooptikk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. 35mm Adapter
    Av Trym i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 11
    Siste tråder: 25th October 2009, 15:02
  2. 35mm adapter til hf100
    Av Krsk0 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2
    Siste tråder: 15th April 2009, 14:21
  3. Linser til DOF adapter
    Av SelsonFilm i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr