Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Standard Nye regler for reising og Lithium Ion batterier

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    113

Standard Sv: Nye regler for reising og Lithium Ion batterier

men går sånne baterier?

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

"De viktigste endringene gjelder håndbagasje og flyfrakt, men nye regler er også kommet for transport på veien. Derfor er det viktig at du leser denne informasjonen!"

April kom tidlig i år. Bare jeg som er drittlei økende fjas fra folk som verken bruker fly eller batterier? Transport på veien du lissom. Glad jeg bor i et land hvor ingen bryr seg om sneglespisende regler.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sånne små DV-batterier er nok under 100Wh, så restriksjonene er ikke så mye å snakke om.

- Du kan ta med deg ubegrenset antall i håndbagasjen, så lenge de er individuelt pakket inn. (F.eks i en sånn plastpose som du må putte aftershave'en i).

- Hvis du skal ha batteriene i innsjekket bagasje, blir det mer komplisert, så drit i det.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av Daniel Dahl Vis post
    Glad jeg bor i et land hvor ingen bryr seg om sneglespisende regler.
    I Norge er vi pent nødt til å følge en del direktiver fra kontinentet uansett hvor mye man misliker dette, alternativet vil faktisk være å måtte kaste feks. blokker med Anton Bauer batterier eller ikke få være med flyet om man ikke kjenner til hva man får ha med og ikke.

Jeg har dog mye mer forståelse for at batterier skal transporteres forsvarlig enn at jeg ikke får ta med en flaske imsdal, mens man får ta med kniver som har blader som er 6cm eller kortere.

Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Bemerkes at jeg bor i Thailand og ikke Norge, så det kan komme så mange direktiver det bare vil. Dette er et lalaland, og her følges ingen regler! Men ja, regler for noe som kan se ut som en bombe fremfor mat og vann.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Reglene i et nøtteskall - gjelder World Wide...

Gjelder alle strørrelser på Lithium Ion batterier:
    • Alle batterier må ha tildekkede kontakter. Dette kan gjøres ved å legge hvert batteri i en plastpose eller tape over kontaktene. (Kortslutning kan føre til eksplosjon).
    • Batterier kan KUN medbringes som håndbagasje og kan altså IKKE lenger sjekkes inn som innsjekket bagasje - med mindre det er fast montert på kameraet som sendes som innsjekket bagasje.

Gjelder Litium Ion Batterier på mellom 100Wh (watt/timer) og opp til 160Wh.:
    • Du kan ta med MAX 2 stk. batterier og disse må være pakket inn i plast eller kontaktene må være tapet over.
    • Hvis man har kamera med seg som håndbagasje kan ett batteri i TILLEGG tas med så lenge det er montert på kamera.

Litium Ion Batterier over 160Wh.
    • Ikke tillatt på passasjerfly - uansett.

http://www.video4.no/pdfs/IATA_Regul...NT_CHANGES.pdf

Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Det skal bli litt vanskelig å sno seg unna på internasjonal flyvning (med unntak av Aeroflot vil jeg tro), men lokalt i Thailand, og spesielt når det gjelder transport på veien(!), så trenger man ikke ta hensyn til lovverk, regler eller direktiver. Om jeg har noen slike batterier er et annet spørsmål...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av Daniel Dahl Vis post
    spesielt når det gjelder transport på veien(!), så trenger man ikke ta hensyn til lovverk, regler eller direktiver.
    Hehe, la meg gjette, flest tonn har forkjørsrett

Uansett, hverken Anton Bauer, PAG, IDX har så store batterier som over 160WH. Frezzolini, Siwxtronix, varizoom og swit var de eneste jeg fant som har batterier som blir totalforbudt på fly.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •