Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Drammen
    Svar
    55

Standard Nytt eller brukt?

Hej jeg har lyst til og kjøpe et kamera men lurer på om jeg skall kjøpe et nytt Digitalt HD Video cam med HDD
    eller brukt proff kamera? jeg har ikke mye erfaring med kamera begynte på vgs i år og har lyst til og ha mitt egent kamera

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Standard Sv: Nytt eller brukt?

Hva enn du gjør, ikke kjøp et halvbanana HDD kamera. Lagring til disk er ubrukelig. Som regel egne format som kun kan redigeres i spesielle programmer. Høyst unødvendig hvis man skal lage noe annet en korte familiefilmer. Godt egnet for familiefaren som ikke klarer å ta i en PC uten at det spruter taster veggimellom.

Ellers er det nok fler her inne som vil hjelpe deg med valget, men det er noen spørsmål du må stille deg selv før du kan ta dette valget, som f.eks. hvor mye penger vil jeg bruke på dette, hva er minstekravet, hva kan jeg, hva skal jeg bruke det til og hvor ofte får jeg brukt det, etc.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Hold deg langt unna kamera med harddisk ja... I tillegg til at formatet nesten ikke er støttet noen sted sliter det også med kraftig komprimering. Som Daniel sa er det vanskelig å anbefale noe kamera uten at du antyder hvor mye du er villig til å gi for det. Men, i den prisklassen det virker som om du er i tror jeg hv20 / 30 er et veldig godt valg, sett at du skal ha HD da. Alternativet er å (som du sier) kjøpe et brukt kamera.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Tenk igjennom hva du skal lage. Du får f.eks et brukt Panasonic DVX 100, Sony PD-150 eller Canon XL1 ganske rimelig (kanskje ned i 12000) som er proff-kamera men mangler HD. Hvis HD er viktig får du veldig bra bilder med HV20, men kamera er ikke like lett å operere, du kan ikke stille lyd, blender og fokus like enkelt. Skal du kjøpe nytt kamera med bra manuelle kontroller og "proff" design må du opp i over 20 000.

Skal du jobbe med oppdrag lønner det seg å ha et "proff" kamera du kan stole på og som gir seriøst inntrykk.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Drammen
    Svar
    55

Hm jeg tenker på og bruke rundt 4-10 tusen kr men hvordan får jeg Filmen over til macen min da? liksom få det digitalt :P må jeg bruke final cut til det eller?

og en ting til

Hva er optisk zoom? og megapixler hva er bra og dårlig av megapixler og optisk zoom? nybegynner vetu :P

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg kan anbefale Canons HV20 / 30 (nesten det samme kameraet) Mye for penga! HV30 tror jeg ligger på rundt 8000 nå.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •