Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    15

Standard Nytt kamera (enda en tråd)

Beklager å spamme forumet med enda en "ny kamera" tråd - men det skal sies at jeg har søkt litt for å se om det har blitt skrevet noe

Skal oppdatere kameraparken (fra et stygggammelt JVC kamera til ett nyere ett). Filmer stort sett bare ulike fiskesituasjoner, ute i dagslys med og uten stativ. Redigerer pt. i Pinnacle skal over til vegas etter hvert.

Ser på to stk. kameraer som jeg har lyst på
    - Canon Legria HF20
    - Canon Legria HV40

Spørsmålet blir - er det noen av dere som kjenner til disse to typene, og hvilket jeg burde
    anskaffe meg. Trenger ikke mye manuelle innstillinger, men noe er greit (først lære seg).

Håper på svar

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Du kan for eksempel gå på vimeo.com og søke på disse kameraene, for så å få opp filmer som er skutt med dem. Det blir ikke optimal kvalitet på vimeo, men du får en pekepinn. Dette har du kanskje gjort allerede.

HV40 er vel oppfølgeren til HV20 og HV30, som da er klassikere for amatørfilmskapere med middels budsjett. Nå vet jeg ingenting om HF20, men de er vel ikke så langt ifra hverandre når det kommer til ytelse. Forskjellen er kanskje at HV40 lagrer på MiniDV.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Standard

Jeg kommer til å gå for canon hf s10. Det skal være det beste av den typen kameraer som du nevner der. Det koster dog litt mer...

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    15

Standard

Oki takker for svarene.
    - er det flere av dere som har noen erfaringer, eller vet noe om disse så kom gjerne med det. Etter å ha googlet, lest og sett så heller jeg nok over på HF20 av disse to - tror muligens at dette er mer enn nok til hva jeg trenger.

- men erfaringer mottas med takk

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Har ikke så mye erfaring selv, men jeg bestemte meg for å gå for HV30 som er nesten identisk med etterkommeren HV40, siden dette kameraet bare kosta 7k. Dessverre var det utsolgt, så jeg bladde opp noen lapper til for HV40 siden jeg måtte ha kameraet fort. (Jeg ga litt over 10k for kamera pluss 4 års forsikring på Japan Photo, noe jeg vil anbefale hvis du har tenkt å bruke kamera mye i "felten").

I ettertid ville jeg kanskje heller gått for et kamera som har hardisk istedetfor tape. Det er fordeler og ulemper med det...

For en litt mer "proff" så har jeg inntrykk av at tape er litt mer pålitelig, og lettere å ha backup i hylla. Det tar imidlertid mye lenger tid å legge inn på datan.

Når det gjelder bildekvalitet så er HV30/40/20 veldig bra, de har blitt brukt av "proffe" amatører med lavt budsjett lenge. Tenk også på at ekstrautstyr koster penger, som mikrofon, stativ, linser, håndtak, evt DOF-adapter etc.

En annen ulempe med dette kamera er at det tydeligvis ikke egner seg så bra til å montere på bil pga bildet blir hakkete fordi bildesensoren ikke takler småvibrasjoner.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard

Det stemmer at ikke kameraet (HVXX) egner seg til f.eks. montering på bil, men det er fordi det har en CMOS sensor. Fenomenet gjelder altså mer eller mindre alle kameraer med denne typen bildebrikke, og tar jeg ikke feil er det så og si de aller fleste nye hd-konsumerkameraer. Kan forresten anbefale HV30 / 40.
    Sist endret av guitareirik; 29th July 2009 kl 16:43
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    15

Standard

Takker takker for tilbakemeldingene - da gjenstår bare det å bestemme seg.
    Men sliter litt med å finne et godt utvalg av mic`er (nettbutikker eks), til bruken jeg har tenkt, så trenger ikke dette å være det heftigste. Er sjelden noen dialog som trenger å være krystallklar - mer sånt som "fy f......så dere den"...hehe - men ekst. mic er bedre en summinga fra den innebygde.

Har dere også noen tips å komme med her - hvilke nettbutikker som har sånt stæsj?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard

Kan anbefale Røde VideoMic, denne er det mange nettbutikker som har, ligger på litt over tusenlappen
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    15

Standard

Takker - har sett at disse har blitt anbefalt, men har enda ikke funnet noen (skal vel si at jeg ikke har søkt altfor hardt eller her). Men disse skal være helt greie til formålet?

Cadet 4
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    15

Thumbs up

Hiver meg med på anbefalingen om en HV40. Har en HV30 med Røde Videomic og det gjør en god jobb. Automatiske innstillinger er et pes, men også veldig tidsbesparende når du ikke jar tid til å fikle.

Vil anbefale Fotovideo.no, som har mye bra HV-utstyr og en god nettbutikk.

Grunnen til fremdeles å bruke miniDV kassetter er at de små minnekortkameraene bruker et STERKT KOMPRIMERT (mpeg4) format, mens DV er mindre komprimert (mpeg2); Mao bedre bilde.

Da jeg kjøpte HV30 var jeg egentlig ute etter et HF10, men da forhandleren advarte om å filme ting som gikk raskt da man kunne få synlige 'komprimeringsbugs', gikk jeg for HV30 og det har jeg ikke angret på.

Det er forresten et ganske bra brukermiljø rundt HV-kameraene (www.hv20.com). Mange som lager egne duppedatter osv...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nytt kamera
    Av Kavorka i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 7th April 2008, 17:45
  2. Nytt HD-kamera
    Av Henko Waratenko i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 24
    Siste tråder: 2nd April 2007, 17:34
  3. Nytt kamera.
    Av Oddman i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr