Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    52

Standard nytt kamera, high speed.

jeg er ganske nybegynner innenfor alt som har med film å gjøre, jeg har panasonic NV-GS 320 , har lyst på et HD kamera, og et kamera med high speed funksjon.
    er dette (casio exilim ex-fh20) et godt valg? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=379029
    ble imponert over hvor god (ikke god, men helt grei) kvaliteten var på 210 fps på dette kameraet.
    det filmer helt opp til 1000 fps, men da VELDIG widescreen, og dårlig kvalitet.
    men jeg elsker å eksprimintere med filming i high speed, og siden kameraet også
    filmer i HD i 30 fps ble jeg fristet til å sllå til.
    i tilleg trenger jeg et brukbart forokamera!

noen som synes det er et dårlig valg, eller burde jeg kjøpe noe annet?
    jeg bruker kameraet mest til filming av trampoline /tricking men også andre ting.

tusen takk!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    52

Standard Sv: nytt kamera, high speed.

ingen? :'(

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg må bare spørre - hva SKAL du med opptak i 30fps ? Jeg ville ikke slått meg til ro med annet enn 25, 50, evt mer. Men det kommer an på hvilke opptak du tenker å gjøre. Effekter som slag etc. for spesielle klipp? Eller tenker du å gjøre opptak på dette primært?

Jeg kjenner ikke til kameraet, og har aldri hørt om det - men oppløsning vs. framerate har mye å si. I norge kjører vi PAL 720x576 og HD 1280x720.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

En annen ting som er like relavant (men ofte ikke nevnt) er hvilken bitrate den tar opp med, altså hvor mye komprimering du får, og hvilket format den lagrer til. Så har du problematikken med rolling shutter (hvor stor den er på dette kameraet har jeg ingen anelse om, men det kan være verdt å finne ut av).
    Som OlaHaldor sier må du også finne ut om 30 fps (altså ikke PAL standard) vil skape problemer for deg, og du må huske på at oppløsningen senkes drastisk jo høyere framerate du har. På 210fps har du 480 x 360 i oppløsning, og du vil kanskje komme unna med å oppskalere dette til SD (720 x 576), men på 420fps og 1000fps egner det seg nok bare for youtube. Jeg ville ikke kjøpt kameraet bare for 30fps HD opptak (som sikkert er hardt komprimert).
    Men, skal du bare ha kameraet for å ta bilder, samt å leke deg litt med highspeed og trampolinetriksing, så er det sikkert et bra kjøp
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    52

jeg skal bruke kamera til det du sa ja
    har vidoekamera fra før, med 30 fps.

dette er det kameraet, i 210 fps. jeg syntes kvaliteten er bra faktisk ! [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ngwIzT8x67A[/ame]

se i high quality da... (nede i venstre hjørne av film-vinduet)

det jeg filmer brukes kun til å ha på dataen, evt lage filmer å legge ut på youtube.
    jeg tror jeg kjøper det !

menn jeg skjønner ikke helt problemene dere nevner? jeg kommer aldri til å bruke mer en 210 fps til vanlig filming, bare eksperimenter osv.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Nice! Det der så jo ganske bra ut, ihvertfall i standard youtube kvalitet. Ser ut som slow-motion'en er smooth ihvertfall.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Kamera kan ta opp 210 fps i oppløsningen 480 x 360. Det holder til youtube men ikke så mye mer med mindre du ikke fyller hele billedruta i redigeringen. Mye moro med high-speed da. Ettersom youtube er kun 15 fps får man da 14 ganger slow motion. Skal man bruke materialet til video får 8.4 x slow motion utfra en billedhastighet på 25.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

15 fps på youtube? ???
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

pylon - jeg kunne godt tenkt meg å sett hvor du finner disse fakta om at det er 15fps på youtube. Påstanden om det henger ikke på grep.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    52

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    pylon - jeg kunne godt tenkt meg å sett hvor du finner disse fakta om at det er 15fps på youtube. Påstanden om det henger ikke på grep.
    som om jeg skulle sagt det selv 15 fps er vel i nærheten av mobilvideo framerate ;D

men jeg har et spørsmål.. det er jo fresht å bruke 210 fps til vanlig film og ( altså ikke slowmo i det hele tatt) kan jeg bare lage klippet mindre på vanlig måte da(bruker vegas 8)? eller vertfall med mindre slowmo en der, blir jo kjedelig med slik tempo i lengden

og foresten, jeg fikk aldri svar på spørsmålet mitt :P om jeg burde kjøpe det (etter hva jeg skal bruke det til) Og om jeg heller burde velge et "pure video" kamera, med high speed i HD (noe jeg ikke føler jeg trenger, siden det andre kameraet har HD i 30 fps,som kommer til å bli det jeg filmer mest med.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •