Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 26
    aok
    aok er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    56

Standard Nytt kamera! Trenger hjelp!

Hei,
    jeg tar mye bilder med speilrefleks, men nå skal jeg ha meg videokamera som skal brukes til det meste egentlig sport, natur intervju osv. osv.
    Men problemet er bare det at jeg har ikke peiling på videokameraer i det hele tatt.
    har liksom sett for meg at jeg vil ha et som lagrer på kort og ikke tape (det er det vel ikke så mye av alikevel) og som man kan bytte objektiv på. noe mer er det vel egentlig ikke, bortsett fra burdsjette ligger på helst under 8000,-
    (og hvis det skulle ha noe og si, vil mesteparten bli redigert på mac)

og et spm til hvordan er det og bestille fra utlandet f.eks http://www.bhphotovideo.com/ noen erfaringer ?

Takk på forhånd!

MVH
    Aok
    Sist endret av aok; 11th August 2010 kl 11:17

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Standard

Enkelt. Canon 550D. Les litt på forumet om det kameraet og du vil finne det meste du lurer på der.

aok
    aok er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    56

Standard

Takk for svar!

jeg har nikon kamera og endel nikon utstyr men kansje jeg rett og slett skal selge det og bytte til canon egentlig så vil jeg ikke det fordi jeg liker bildene og brukervenligheten til nikon mye bedere, men alikevel så vet jeg at canon sine slr filmer bedre enn nikon sine

aok
    aok er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    56

Standard

Canon 550d hvilke objektiv anbefaler dere til filming? og hvordan er det og filme med ? da tenker jeg når du ikke har det på stillestående stativ . er det noe rigg av noe slag som er billig og som passer dette kameraet . og et siste spm. hvordan er det med lyd?

Lieutenant Commander tromedia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    MANDAL
    Svar
    166

Standard

Sitat Opprinnelig postet av aok Vis post
    Canon 550d hvilke objektiv anbefaler dere til filming? og hvordan er det og filme med ? da tenker jeg når du ikke har det på stillestående stativ . er det noe rigg av noe slag som er billig og som passer dette kameraet . og et siste spm. hvordan er det med lyd?

og et spm til hvordan er det og bestille fra utlandet f.eks http://www.bhphotovideo.com/ noen erfaringer ?
    Skal prøve å gi deg noen svar på noen spørsmål,kjenner ikke til 550D noe sepsiellt så blir generelle svar :

1. Objektiv - Som regel så lønner det seg å legge penger i objektivet, både i foto og i video. Hvis du har erfaring fra foto, så vet du hva som gjelder der, og mye av dette gjelder også på film. Men er nok ikke dumt å ha en linse med litt "steady shot" funksjon, da du må tenke at å filme blir litt som å ha lang lukker tid, og med mye risting, blir man fort lei av å kikke på det.

2. Rigg som passer kameraet. DSLR filming er jo blitt veldig populært, og det finnes flere "rigger" til dette, og her spiller også prisen inn, kikk på BHPhotoVideo.com, klikk på lenekn for å komme til søket, så ser du forskjellig typer rigger. Alt som gjør at du får ekstra støtte, altså kameraet i kontakt med kroppen, hjelper til.

3. Lyden har jeg forstått kan bli nesten like god på ett DSLR kamera, som på vanlig, du må bare bruke penger på en ekstern mikrofon, og ikke den innebygde, den duger ikke. Kjøp gjerne et XLR adapter hvis du har penger til det.

Husk, du kan alltid bygget ut et slikt sett etter hvert som pengene kommer inn, men skal du bestille fra B&H Photo Video, så spar opp, og bestill alt på en gang, da får du lavere frakt, samt at du betaler Fortollingsgebyr pr. forsending. Så husk at det kommer MVA i tillegg på det du bestiller fra utlandet, 25%, samt fortollingsgebyr fra kr. 100 - kr. 250,- +.

Men kan anbefale dem, har hatt kortere leveringstid på ting der, enn på forsendinger i Norge...

Håper det hjalp litt, men hvis noen har erfaring med 550D, så legg til deres erfaringer. Ellers så har jo Nikon også DSLR kamera med video opptak...
    Sist endret av tromedia; 11th August 2010 kl 17:18

aok
    aok er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    56

Standard

Takk for veldig godt svar!!

Jeg er grønn på filming og har ikke så greie på det med mic og sånn, men jeg har antakelig fått et tilbud av en kamerat om en "røde" mic hvordan er den? og hva er en / hva brukes en XLR adapter til.?

edit: hvordan er dette? http://www.bhphotovideo.com/c/produc...abilizing.html vet at det er litt anderledes, men de andre er så dyre!
    Sist endret av aok; 11th August 2010 kl 18:02

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    MANDAL
    Svar
    166

Standard

Røde er et godt merke, og de har mange greie mikrofoner, som regel, med integrert "shockmount", slik at du ikke får lyden av det mekaniske og dine fingrer på kameraet. Den har kanskje også mini Jack og ikke XLR

XLR er en standard på tilkobling av mikrofoner, og det har ikke DSLR kamera, det betyr at du må ha noe som gjør at kabelen passer inn på kameraet, som har mini Jack, og der får du ikke presset inn XLR kabelen. Men det et slikt apparat gjør, er å stille styrken på lyden.

Mange kamera, ikke sikker på DSLR, har det slik at den stiller lyden automatisk opp og ned for å holde samme styrke hele tiden. Dvs. at er du på en byggeplass med mye støy, og skal intervjue noen, så vil du ikke høre støyen når intervju objektet snakker i mikrofonen, men med en gang de tar en kunst pause eller tenke pause, så overtar lyden fra bakgrunnen hele lydbildet, og det blir ikke bra. Med et adapter, kan du stille inn lyden på riktig volum til intervju objektet.

Med et adapter kan du også bruke forskjellige mikrofoner til forskjellig bruk, ikke alltid at intervju mikrofonen passer like godt til alt.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    MANDAL
    Svar
    166

Standard

Sitat Opprinnelig postet av aok Vis post

edit: hvordan er dette? http://www.bhphotovideo.com/c/produc...abilizing.html vet at det er litt anderledes, men de andre er så dyre!
    Dette er en rig som gjør at du kan holde kameraet lavt, slik at man kan filme lavt. Skal du ha noe som er billig, så ville denne hjelpe mer, en den du har sett på: Steadi-Stock

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    MANDAL
    Svar
    166

Standard

Men husk en ting hvis du går for DSLR filming, du får som regel ikke autofokus, så skal du filme sport, så krever det litt trening...

aok
    aok er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    56

Standard

takk for svar igjen!

Hvis jeg ikke velger dslr har du noen andre gode råd til kamera rundt 8000,- da? det kan nemlig også være et alternativ i og med at jeg har slr fra før

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nytt kamera, trenger din hjelp.
    Av dansoll i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 3
    Siste tråder: 28th May 2010, 15:44
  2. Nytt videokamera. Trenger hjelp.
    Av Namco i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 24th May 2010, 18:10
  3. Trenger hjelp med å velge nytt kamera!!!!!!!!!!
    Av Kashif the moviemaker i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 9
    Siste tråder: 3rd March 2010, 21:32
  4. Trenger hjelp til å finne nytt kamera.
    Av Sigvefe i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 22
    Siste tråder: 9th September 2008, 21:05
  5. Trenger nytt kamera ! kom med anbefalinger
    Av titantord i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 13th May 2006, 09:00

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine