Jeg kjøpte et 550D i Norge, og jeg kan velge mellom PAL og NTSC i kameraets meny (og dermed frame rates). Så vet du det.
Du burde hvert fall ha en blender på 1.8 eller større (som du har i eksempelet ditt), for å virkelig kunne ta i bruk kameraets overlegne evne til å filme i mørket, men som oftest går det greit med objektiver som har en blender på 3.5-4 om du filmer ute. Har selv alt fra 10mm til 300mm, men etter erfaring så er det stort sett 50mm eller lavere som blir brukt. For en uke eller to siden skulle jeg filme inni en bil, og da var 50mm rett og slett for nært. Du får også større dybdeskarphet ved lav brennvidde, som i enkelte situasjoner vil gjøre det lettere å holde motivet i fokus. Men så klart, man vil jo gjerne ha lav dybdeskarphet mange ganger, det er bare greit å ha noen valgmuligheter her.
Canon 50mm f1.8 koster cirka 1 000 kroner hos Japan Photo (nettbutikken), og fungerer veldig fint. Eventuelt så kan du betale 2 000 kroner mer (eller enda mer) for et 50mm f1.4. I følge tester så svarer det seg å gå for f1.4, men f1.8 er absolutt brukbar.
Brukte selv et Sigma 10-20mm forrige uke, som ga veldig gode resultater. Klarte å presse inn en parkeringsplass, en karakter med bil og en kirke i bildet, uten å måtte stå hundre meter unna.
Anbefaler deg å ha et objektiv fra rundt 20mm og oppover.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker