Viser resultater 1 til 3 av 3
    Cadet 3
    Medlem siden
    Jan 2010
    Svar
    8

Standard Objektiver for "filmlook"

Hei!

Har tenkt meg å kjøpe Canon EOS 550D / T2I Rebel. Jeg bor for tiden i USA og venter heller med å kjøpe kameraet i Norge, pga framerates etc.

Men her er det endel gode priser på objektiver! Jeg er ganske i nybegynner fasen i film, men har en stor interesse. Ønsker den såkalte "filmlooken" og gode objektiver i lite lys etc. Har sett på noen da en 50mm eller 30mm f1.4. Hvilken av disse burde jeg gå for? Hørt at 50mm blir som 80mm på 550D.

Så planen er nå:
    30/50mm f1.4

30/50mm f1.4 er vel ganske god i lavt lys og god for nærbilder. Så kan noen andre nevne noen objektiver en burde ha når en skal lage film?

Takk!

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jeg kjøpte et 550D i Norge, og jeg kan velge mellom PAL og NTSC i kameraets meny (og dermed frame rates). Så vet du det.

Du burde hvert fall ha en blender på 1.8 eller større (som du har i eksempelet ditt), for å virkelig kunne ta i bruk kameraets overlegne evne til å filme i mørket, men som oftest går det greit med objektiver som har en blender på 3.5-4 om du filmer ute. Har selv alt fra 10mm til 300mm, men etter erfaring så er det stort sett 50mm eller lavere som blir brukt. For en uke eller to siden skulle jeg filme inni en bil, og da var 50mm rett og slett for nært. Du får også større dybdeskarphet ved lav brennvidde, som i enkelte situasjoner vil gjøre det lettere å holde motivet i fokus. Men så klart, man vil jo gjerne ha lav dybdeskarphet mange ganger, det er bare greit å ha noen valgmuligheter her.

Canon 50mm f1.8 koster cirka 1 000 kroner hos Japan Photo (nettbutikken), og fungerer veldig fint. Eventuelt så kan du betale 2 000 kroner mer (eller enda mer) for et 50mm f1.4. I følge tester så svarer det seg å gå for f1.4, men f1.8 er absolutt brukbar.

Brukte selv et Sigma 10-20mm forrige uke, som ga veldig gode resultater. Klarte å presse inn en parkeringsplass, en karakter med bil og en kirke i bildet, uten å måtte stå hundre meter unna.

Anbefaler deg å ha et objektiv fra rundt 20mm og oppover.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    82

Standard

Er selv på utkikk etter et 20mm objektiv men finner ingen som ligger på F1.4 (i en ok prisklasse). Mulig jeg bare må gå for en 20mm F1.8 til Sigma for 4200,-
    (har allerede en Sigma 50mm F1.4 som absolutt anbefales)
    www.stianhubener.no
    Canon 7D + Redrock
    FinalCut Studio 3

Lignende tråder

1. Kortfilm: "I Need A Change" & "Self Portrait In A Photobooth"
    Av tskippe i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 13
    Siste tråder: 10th September 2009, 23:00
  2. Filme ibryllup i morgen - hvilke innstillinger skal jeg bruke på HV40 for "filmlook"?
    Av morteym i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 9
    Siste tråder: 19th July 2009, 02:01
  3. Kortfilm + dokumentar: "Han som elsket Henne" & "Veslesnuten" Kritikk?
    Av tskippe i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 4
    Siste tråder: 21st February 2009, 10:09
  4. "Mental Ray" vs. "Maya Software" render
    Av bossen i forumet Programvare
    Svar: 13
    Siste tråder: 27th July 2006, 14:41
  5. "King Kong" og "Superman Returns" video
    Av df i forumet Generelt
    Svar: 37
    Siste tråder: 9th April 2006, 17:19

Regler for innlegg