Viser resultater 1 til 3 av 3
    Cadet 3
    Medlem siden
    Jan 2010
    Svar
    8

Standard Objektiver for "filmlook"

Hei!

Har tenkt meg å kjøpe Canon EOS 550D / T2I Rebel. Jeg bor for tiden i USA og venter heller med å kjøpe kameraet i Norge, pga framerates etc.

Men her er det endel gode priser på objektiver! Jeg er ganske i nybegynner fasen i film, men har en stor interesse. Ønsker den såkalte "filmlooken" og gode objektiver i lite lys etc. Har sett på noen da en 50mm eller 30mm f1.4. Hvilken av disse burde jeg gå for? Hørt at 50mm blir som 80mm på 550D.

Så planen er nå:
    30/50mm f1.4

30/50mm f1.4 er vel ganske god i lavt lys og god for nærbilder. Så kan noen andre nevne noen objektiver en burde ha når en skal lage film?

Takk!

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jeg kjøpte et 550D i Norge, og jeg kan velge mellom PAL og NTSC i kameraets meny (og dermed frame rates). Så vet du det.

Du burde hvert fall ha en blender på 1.8 eller større (som du har i eksempelet ditt), for å virkelig kunne ta i bruk kameraets overlegne evne til å filme i mørket, men som oftest går det greit med objektiver som har en blender på 3.5-4 om du filmer ute. Har selv alt fra 10mm til 300mm, men etter erfaring så er det stort sett 50mm eller lavere som blir brukt. For en uke eller to siden skulle jeg filme inni en bil, og da var 50mm rett og slett for nært. Du får også større dybdeskarphet ved lav brennvidde, som i enkelte situasjoner vil gjøre det lettere å holde motivet i fokus. Men så klart, man vil jo gjerne ha lav dybdeskarphet mange ganger, det er bare greit å ha noen valgmuligheter her.

Canon 50mm f1.8 koster cirka 1 000 kroner hos Japan Photo (nettbutikken), og fungerer veldig fint. Eventuelt så kan du betale 2 000 kroner mer (eller enda mer) for et 50mm f1.4. I følge tester så svarer det seg å gå for f1.4, men f1.8 er absolutt brukbar.