Kan jeg spørre om hva du syns om adapteret?
Var litt usikker på hva jeg skulle kalle dette innlegget, men problemet er som følger:
Jeg kjøpte et av de billigste 35mm adapterne som finnes, et Encinema 35, for å få litt finere bilder. (Adapterets hjemmeside: http://www.vid-atlantic.com/EnCinema35.html)
Jeg filmer vanligvis med et Canon EF 50mm 1.8, men så fant jeg ut at jeg skulle forsøke noen andre av objektivene jeg har. Canon EF 18-55mm fungerte fint, Sigma 10-20mm fungerte fint og en Lensbaby Composer fungerte fint. Så prøvde jeg en Canon EF 75-300mm. Forskjellen her var at denne *klikket* på plass, mens de andre bare skal skrues hardt på. Det er ingen knapp for å få det av, slik det er på mitt DSLR, så nå sitter det fast. Noe som gjør at både adapteret og objektivet et ubrukelig hver for seg. Og de fungerer ikke så veldig bra sammen heller.
Hvis det er noen som vet hvordan jeg skal gå frem, så setter jeg stor pris på svar. Vil gjerne også vite hva den ytterste delen som kobler adapteret sammen med objektivet heter, dersom jeg blir nødt til å kjøpe ny del. Har en mistanke om at det er step-up ring, eller step-down ring, men langt ifra sikker. En siste ting jeg gjerne skulle ha visst, er hvem i Norge som selger slikt. Gjerne i fysiske butikker, fremfor nettbutikker, ettersom jeg har store planer om å filme neste uke.
På forhånd takk!
Kan jeg spørre om hva du syns om adapteret?
Jeg brukte det i ca 30 minutter før dette problemet oppstod. Fikk til sammen 45 sekunder, fordelt på tre filmklipp, hvor jeg filmer det jeg kan se fra stolen. Noe som så klart gjorde alt sammen ekstra kjipt. Det jeg kan si er at det ikke er noe særlig lystap med Canon EF 50mm eller Lensbaby Composer. Ser ikke ut til at det var noe særlig med vignett heller. Bildene ser ut som før, bare med dybdeskarpet, samt at de er opp ned.
Det å filme opp ned må jeg bli mer vant til, men jeg tror at det skal gå greit å bruke adapteret - spesielt på stativ. En fordel er at adapteret et knøttlite og enkelt å ta med seg hvor som helst. Men jeg kan ikke komme med noen endelig dom før jeg har fått prøvd det litt ute.
Problem løst!
Litt søvn, et pizzastykke og et snev av irritasjon var alt som skulle til for å skille djevelskapen. Viste seg at en skrue jeg har dratt og vridd og vrengt på bare måtte vrenges på en spesiell måte.
Bokmerker