Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20
    Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Optikk, adaptere osv på videokamera

Jeg har et par spørsmål rundt kameraet Canon XL2 og bruk av annen optikk en standard på dette. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er ute etter måter jeg kan forbedre "film-looken" på de kommende produksjonene jeg skal gjøre.

Jeg har lest litt rundt på nettet, og har blitt litt smartere, men sitter igjen med en haug av spørsmål. Så jeg bare forteller hva jeg har funnet ut og stiller spørsmål etter hvert. Hadde vært utrolig kjekt om noen hadde klart og gitt meg noen svar her og der.

Kameraet har utskiftbar optikk men en er avhengig av adaptere for alle typer linser annet enn linser i Canons XL-serie. Fra Canons side kommer det kun et adapter, et adapter som lar meg bruke EF-linser på kameraet. Kan noen av disse linsene gi meg den filmfølelsen jeg er ute etter, eller gir disse linsene bare et større utvalg når en skal velge linser for bruk ved natur/sport-fotografering osv?

En annen mulighet jeg har funnet er å kjøpe et adapter som gjør at en kan koble tradisjonelle 35 mm linser på kameraet. Her er det flere teknikker. Noen lar meg koble til adapteret i stedet for linsa, mens noen kun lar meg koble til adapteret utenpå linsa som allerde er der. Noen av adapterene er kun depth of field adaptere, altså virker det ikke som om det skal brukes noen annen optikk utenpå, at de kun skal brukes som et slags filter. Spørsmålet mitt blir her er hva vil være det beste for meg? Oppe i hodet mitt høres det ut som om et adapter som jeg kan koble rett på kamerahuset for å så å koble til filmoptikk er det beste. Etter hva jeg har sett, finnes det kun to slike adaptere og det er disse to:
    P+S Technic Mini35
    Letus 35

Den øverste er svært dyr (10.000$), mens den nederste er litt mer prisvennlig (800$). Den nederste derimot ser ut til å kun kunne benytte 35 mm SLR linser. Hva vil det si?

Noen som har noen tips til meg?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Standard Re: Optikk, adaptere osv på videokamera

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Spørsmålet mitt blir her er hva vil være det beste for meg? Oppe i hodet mitt høres det ut som om et adapter som jeg kan koble rett på kamerahuset for å så å koble til filmoptikk er det beste.
    Tror nok det er best ja. Alternativet som er å bruke forsatslinser begrenser både kvalitet på selve optikken og sikkert utvalget også.

Den øverste er svært dyr (10.000$), mens den nederste er litt mer prisvennlig (800$). Den nederste derimot ser ut til å kun kunne benytte 35 mm SLR linser. Hva vil det si?
    35 mm SLR linser er såvidt jeg vet linser av den typen som brukes på speilreflekskameraer.
    Så hvis du har et 35mm speilreflekskamera med en del utvalg i optikk fra før av eller har muligheten til å låne/leie det vil det bli langt billigere enn å leie dyr optikk beregnet på 35mm filmkameraer (som jeg regner med at det første adapteret er beregnet på). Men kvaliteten blir sikkert dårligere.
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Standard Re: Optikk, adaptere osv på videokamera

Den nederste derimot ser ut til å kun kunne benytte 35 mm SLR linser. Hva vil det si?

SLR står for Single Lens Reflex og betyr at man ser motivet gjennom linsa som er festet på kameraet, dvs. speilrefleks.

Er enig med Stian og deg. Det høres best ut med en adapter til huset. Da kan det antakeligvis brukes på flere linser også, mtp. at ikke alle linser har samme størrelse på fremre del av den.

Man kan evenuelt kjøpe denne. Den muliggjør bruk av Canon EF objektiver (de som brukes på speilreflekskameraene deres) på XL-serien.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    58

Du vil forbedre "film-looken" sier du, men litt mer konkret, hva er det du er ute etter? Hvordan er det du ønsker at bildene skal se ut, i forhold til slik det blir i dag?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Ang å bruke EF-objektiv på XL-kamera. En kjenning av meg gjør det på sitt XL2.
    Ta en titt både på bildene og på filmsnuttene. Helt vanvittig.

http://video-film.no/galleri.html

Og ang. det å forbedre film-looken. Vill gjetting fra min side - men antar det han tenker på er mindre dybdeskarphet. Han vil at objektet er i fokus - mens ting i forgrunn/bakgrunn er uskarpt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Jepp, det er vel mindre dybdeskarphet jeg er ute etter... Og kanskje det er slik at forskjellige typer linser kan føre til forskjellige "grader" av mindre dybdeskarphet?

[/url]

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Då trenger du en 35mm-adapter. Søk litt på DVXuser, det finnes tonnevis av poster om emnet der.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Har titta litt på "35 mm adapter-tråder" på dvx.com, men de som er interessante for dvx-brukere er de du setter utenpå linsen... De som du setter rett på huset er mer interessante for meg, og de tror jeg ikke det står så mye om der... Jeg finner i alle fall ikke så mye info...

[/url]

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

De eneste som settes direkte på kameraet er Letus35 XL, og P+S teknik Mini35, som allerede er nevnt. Likevel har eg sett mye bra video fra adaptere som er montert direkte utenpå linsa. Dessuten er disse en god del billigere.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Ok, det er de eneste? Takk for å få det bekreftet.... Det er vel ikke så mye som er så veldig mye billigere enn Letus35 XL (800$)? Spørsmålet da igjen er om denne er bra, og hvor interessant det er å bruke SLR-linser på et videokamera? Ikke vet jeg, men ingen som vet om hvor jeg bør lete for screenshots, brukererfaringer osv? Eventuelt noen som vet hvilke SLR-linser som er gode for dette formålet?

Og en ting til, hvorfor er det ingen andre som har nevnt dette før? F.eks. noen av DVX-brukerne? Det ser jo ut til at det kan heve "filmlooken" ganske kraftig... Er det prisen som skremmer folk, eller er det noe annet?

[/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •