Nå har det seg slik at jeg har hovedansvaret for å filme en revy. Ideen var i utgangspunktet at vi skulle filme deler av revyen, men nå viser det seg at det er langt større interesse for showet (som kun har en forestilling) enn beregnet.
Vi ønsker nå å sette opp ett eller to kamera som kontinuerlig filmer revyen slik at folk kan sitte i ett annet rom å se på storskjerm. Vi har tilgang på videokamera, kinolerret og projektor, men usikker på hva type ledninger man trenger for å overføre lyd og bilde samtidig?
Hva for kabler man trenger kommer strengt tatt på hva for kamera man bruker, samt hva for tilkoblingsmuligheter projektoren har...
hei.. Siden du skal bruke 2 kameraer, ville jeg kjørt de gjennom en pc (med firewire) som har live bilde endring, så sender du det signalet med dvi/vga ut til projektoren, det ville jeg gjort..
- Dilorko
Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
Post-production: Final Cut Studio 3
Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16
Skal du bruke pc´en som bildemikser trenger du nok noe hardware og software som ikke er så billig. Det enkleste vil vel være å leie en liten bildemikser. Da tar du kompositt ut fra kameraene, kjører dette inn i bildemikseren, og kompositt ut til projektoren. Du bør nok vurdere å bruke tre kamera dersom du klarer å skaffe det, det blir utrolig mye bedre enn med to og bildemikseren kommer nok uansett ha mulighet for i alle fall fire kamera.
Det blir selvsagt noen utgifter med dette til leie, så dersom dette skal gjøres med nært null budsjett har jeg en ide som KAN fungere.
Du tar opp revyen med så mange kamera du klarer og skaffe, fyrer av en blits for å lette synkarbeidet senere, klipper filmen og viser denne under senere revyforestillinger som en "live" sending. Det er jo selvfølgelig litt juks, men det kan fungere![]()
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Bokmerker