Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    10

Standard På jakt etter liten LCD-skjerm

God sommerdag!
    Jeg har akkurat skaffet meg et brukt XL1 og kunne tenkt meg en ekstern skjerm til det, ettersom jeg ikke synes søkeren er så veldig god (skyter i 16:9).

Jeg ser for meg en liten skjerm, helst under 5", som kan monteres på kameraet, og som får strøm fra et par batterier. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Avhengig av kvalitet, kan du bruke alt fra portable DVD-spillere med diverse innganger, til noe Videoutstyr fører, som heter SWIT. Er usikker på om du får dem ned i 5".. Har sett disse i bruk selv - kanonkvalitet, og kan kjøpes med opsjon for SDI/component om ønskelig, både SD og HD monitoring. Funkerer bå IDX batterier, og mulig det går an å koble med andre typer.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    10

Tja - for meg er det ikke vesentlig at de er av toppkvalitet, men bare slik at jeg får et inntrykk av bildet. Det viktigste er egentlig at den er relativt liten.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Skjønner.. Ta kontakt med Videoutstyr og hør hvilke størrelser de leveres i, priser og evt om du kan få prøve før du kjøper.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

jeg trenger noe lignende, hvordan får jeg kontakt med de da? URL?
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Den SWIT'en som Ola Haldor skryter av, ikke kjøp den og tro at du får gull og skog av grønt. Den har OK bilde, men virker som de som har designet den aldri har brukt en monitor ute i felten. Brukergrensesnitt-skavanker gjør at den blir en plage å bruke, IMHO.

Jeg forestiller meg at Ikan V8000HD er en bedre skjerm til en lavere pris, men jeg har aldri brukt den.

Neste monitor for meg blir enten Panasonic BTLH80 eller Carrion. Det er dessverre sånn at, skal man ha noe skikkelig, koster det hekken.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Når du snakker felten, Nils, tenker du vel utendørs? Vi titta på disse SWIT-skjermene til flerkamerabruk, vel og merke, og er på grunnlag av det at jeg sier det jeg sier. Ofte ganske annerledes forhold.

Med det sagt, syns jeg skjermene var bra - til prisen, selvfølgelig, men så har man kanskje heller ikke gull i lommene heller, alltid

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Jeg vet ikke hva Videoutstyr tar for SWIT, men det er sikkert ikke mye mindre enn B&;H/Adorama tar for BTLH80W. Som er i en helt annen klasse.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Standard Monitor fra netthandelen.no

netthandelen.no har visst en som min venn Trond Skog er veldig fornøyd med:
    http://www.netthandelen.no/visAuksjo...3214&;StuntID=

Morsomt at den har antenne nå som bakkesignalene er skrudd av
    Det som er bra er at den har et kulefeste og en plate under som gir en del festemuligheter.

Oppløsning: 1440 (H) x 234 (V) Merk at man oppgir lcd-tv'er for bil med rgb-oppløsning, dvs at reell oppløsning er 1440/3 = 480x234 piksler. Det er en OK oppløsning, men helst vil man kanskje ha en med noe mer mot DV/720x576, sist jeg sjekket kostet disse 1000kr eller mer.

Ellers så er jo en bærbar pc eller mac et glimrende alternativ dersom man tåler vekta (for regissør). Bruk en lang firewire kabel og regissør kan også ta kopi av opptak på DV for scripting og slikt.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    10

Jeg har faktisk en slik 7" liggende, men jeg synes det blir litt for stort. Jeg kommer primært til å bruke kameraet til ENG (jobber som tv-journalist, og greit å ha et kamera selv når det skjer noe og fotografen ikke er i nærheten). Da er det lite praktisk med en 7" på toppen av kameraet, hvor det sannsynligvis vil være en videolampe allerede.

Jeg setter pris på de stødige bildene fra et såpass tungt og stabilt skulderkamera som XL1, samt at det er prisgunstig, har god og utskiftbar optikk. Problemet er at jeg synes viewfinderen virker dårlig, spesielt når man skyter i 16:9, som er stasjonens format. Allikevel vil jeg heller prøve å finne en mindre skjerm enn å bytte det i et XM2 eller PD150. Det ideelle hadde vært en 2,5" fra en lommetv eller digitalkamera - eller en skjerm av den typen man har på PSP. Synes det er litt sært at det ikke finnes mindre enn 7" - var det ikke en gang slik at alt skulle være i lommestørrelse?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •