-
Ensign
PAL/NTSC ubetydelig hvis brenne til BluRay?
Jeg vurderer å kjøpe meg et brukt HD videokamera som er kjøpt i USA (HDV eller AVCHD). Jeg har lest maaange forumtråder angående følgene av å kjøpe NTSC kontra PAL, uten å egentlig komme til noen konklusjon. Folk er vist nok ikke helt enige (som vanlig, hehe). Men for å komme til bunns i ett spørsmål:
Har det noen betydning om HD kamera er PAL eller NTSC hvis jeg skal brenne den redigerte filmen over på BluRay?
-
Sv: PAL/NTSC ubetydelig hvis brenne til BluRay?
Igrunn ikke. PAL og NTSC er SD, HD er HD. Men framerate er viktig for det.. For enkelhets skyld, burde kamera kunne gjøre opptak i 25/50fps.
-
Ensign
"For enkelthetsskyld" på hvilken måte? Er ikke forskjellen på 25p/50i og 30p/60i minimale?
-
Nå har jeg aldri jobba med blu-ray, men om du på en eller annen måte skal være fleksibel med å kunne legge ting til en DVD i SD er det jo PAL og 25fps det går på om du skal levere i Norge.
Blu-ray er kanskje noe annerledes, men jeg vil tro det er greit å holde seg til det som ellers er standarden for fps/frekvenser eller hva det nå enn er på TVer.
Dersom du må legge 30fps over til 25fps vil du oppleve synkproblemer med lyd/bilde - aldri vært borti problemet selv - bare aner meg at det kan bli litt pes...
-
Commodore
Er bruksområdet familie, spiller det liten rolle...
Skal du bruke bildene til noe mer, feks. redigeres sammen med noe eldre eller gis bort til andre som skal redigere, evnt og levere til tv/lokaltv for alt jeg vet så bør holde seg til europeiske bilderater, altså 25 eller 50. Det finnes få billige måter å konvertere som gir gode resultater...
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker