Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    6

Standard Panasonic AG-HPX171 vs. Sony HXR-NX5E

Skal kjøpe nytt videokamera. Det står mellom AG-HPX171 og HXR-NX5E.

Her lest om dem begge i denne sammenligningen..

http://camcorder-test.slashcam.com/c...vergleich.html

...men spør du meg så virker det som om den sammenligningen er kjøpt og betalt av Sony.

Noen som har et annet syn på saken?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Hva som er "best" kommer helt ann på bruksområde, begge kameraer har fordeler/ulemper. Egentlig passer det bedre å dra inn HCM151 i sammenlikningen, som er ett avch kamera fra Panasonic.

Ser man på pris, som ofte bestemmer kjøp, så vil nok ett Hpx171 bli noe dyrere:
    -P2 kort er dyrere enn lagringsmediet i NX5 om du skal ha lange opptak.
    -Videoutgang er enten komponent eller HD-SDI, ingen HDMI om man har det som krav.

Ut over det mener jeg Panasonic Hpx171 er ett bedre kamera. Du har bedre codec og over det jevne i denne klassen kameraer har Panasonic levert penere og mer naturlige bilder rett ut av boksen. Men jeg ville også vurdert HCM 151, dette koster betraktelig mindre enn Sony NX5 og er i bunn og grunn ett HPX170 med enklere codec på billigere media.

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    6

Standard

Jeg er ute etter det beste kameraet av de to. Pris er ikke en avgjørende faktor. Har lest noen steder at AVCHD er fremtiden og DVCPRO HD er gammel teknologi. Sony-kameraet har 3 CMOS -sensorer, mens Panasonicen har 3 CCD sensorer som også er gammel tec. Men ut ifra sammenligningen i testen gir jo Panasonicen et mye bedre bilde spør du meg

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    46

Standard Sv: Panasonic AG-HPX171 vs. Sony HXR-NX5E

Sitat Opprinnelig postet av eidrik Vis post
    Har lest noen steder at AVCHD er fremtiden og DVCPRO HD er gammel teknologi.
    Selv om dvcpro hd er en eldre teknologi, bør du ikke glemme at det er ett "proff"-format, mens avchd er mer rettet mot prosumermarkedet.

Om jeg ikke husker helt feil så har avchd en maks bitrate på 24 mbit/s, med 8 bit sampling og 4:2:0 fargesampling. Dvcpro hd har en bitrate på 100mbit/s med 4:2:2 fargesampling. Husker ikke i farten om det er 8 eller 10 bit. I tillegg er dvcpro hd en I-frame kodek, mens avchd er long-gop.

Med andre ord har dvcpro hd fire ganger så høy bitrate, dobbelt så "mye" fargeinformasjon (enkelt forklart), og ettersom den er I-frame er den også bedre egnet til redigering enn avchd. Til gjengjeld er altså avchd nyere og mer effektiv (basert på h.264 om jeg ikke husker feil).

Merk at avchd har også en slektning som heter avcintra. Denne er rettet inn mot proffbruk, med spesifikasjoner tilsvarende dvcpro hd.

Åsmund VT.

Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    6

Ser ut som om det går mot AG-HPX171

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av eidrik Vis post
    Jeg er ute etter det beste kameraet av de to. Pris er ikke en avgjørende faktor. Har lest noen steder at AVCHD er fremtiden og DVCPRO HD er gammel teknologi. Sony-kameraet har 3 CMOS -sensorer, mens Panasonicen har 3 CCD sensorer som også er gammel tec. Men ut ifra sammenligningen i testen gir jo Panasonicen et mye bedre bilde spør du meg
    DvcproHD er en "gammel" men utprøvd og utbredt proff codec, vært i bruk siden 2000. I praksis er det en bedre codec fordi den er mye mindre komprimert enn avchd som er en forbruker codec. Det er dog ikke så enkelt at det er dobbelt så mye fargeinformasjon fra ett dvcprohd kamera vs. avchd, tror riktignok ikke vi skal ta den teknikk biten. Det vil uansett ikke være codec som begrenser relativt rimelige små kameraer som dette, begrensningene ligger mer i optikk og kvalitet på prosessering før bildet komprimeres.

Om man lurer på dvcproHD sin kapasitet kan man ta en titt på feks. TopGear i HD, hovedkamera på filmene er HDX900 eller Planet Earth hvor det er en del bilder fra varicam. Litt andre kameraer....men codecen er langt mer kapabel enn det hpx171 klarer å utnytte.

CMOS er ny teknologi some er tatt i bruk i stor grad i budsjett kameraer fordi det er billigere å lage og mulig å dytte ekstremt mye pixler inn på så små brikker det er snakk om her. CCD er er mer eller mindre umulig å pakke med like høy tetthet av pixler i størrelsene som brukes i kameraene her. CCD brukes i stor grad enda i high end broadcast utstyr.

CMOS brikker som brukes i dyrere utstyr, dvs. RED, Phantom HD, Arri Alexa osv er av en litt annen kvalitet enn det som brukes i små hånholdte kameraer, opplagt nok.

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sunnmøre
    Svar
    38

Har ikke prøvd hverken hpx'en eller sony'en. Men har et hvx200 som er jo noenlunde samme greia som hpx'en. Kan ihvertfall anbefale panasonic, på grunnlag av hva hvx200 er for meg P2 kortene er forholdsvis kostbare, selv etter at economy serien kom. Men har aldri opplevd feil. Og så har du mulighet for å koble på en firestore (jeg har fs100) som gir deg lang opptakstid. Det eneste jeg har merket meg, er at jeg kunne tenke meg at det er litt kresent på lys..
    Men som det står lenger oppe, så kommer det an på hva man er ute etter. Man må som regel velge hva man vil ha, og hva man kan godta.
    Når jeg skal utvide til flere kameraer, er hpx171 førstevalget som håndholdt... Dersom det blir skulderkamera, blir det kanskje hpx301 eller et brukt HPX500... P2 kamera blir det ihvertfall.. Liker arbeidsflyten.. og DVCPRO /DVCPROHD codec er jo som tidligere nevnt et proff codec..
    Men har du mulighet, bør du få demonstrert de to alternativene.

Lignende tråder

1. Panasonic HDC-SD20 vs Sony HDR-CX105E
    Av Walla i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 3rd May 2010, 06:36
  2. Testbilder Panasonic AG-HPX171
    Av PelleFotograf i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 5
    Siste tråder: 28th May 2009, 18:31
  3. Panasonic AG-HVX200 vs. Sony XDCAM EX PMW-EX1
    Av THX i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 10