Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard Panasonic AG-HPX171E, og generelt om P2

Hei.

Jeg lurer på å kjøpe Panasonic AP-HPX171E kameraet, men lurer litt på dette med P2 arbeidsflyt osv.

Det er jo kjent at P2 kort ikke akuratt er billigsaker, så i starten blir det ett 16GB kort (evt. ett 32GB kort). Men jeg ser at noen steder nevnes det at man kan dumpe dette til en USB minnepenn igjen (jada, klar over dette med datasikkerhet, datatap osv, men glem det for nå) ute i felten. Betyr det at man setter en USB minnepenn i kameraet, også dumper den dataene ifra kortet til minnepennen ? Evt. kan jeg dumpe rett til min Macbook aluminium ? (evt. med en billig USB leser for P2 kort). Og hvordan får jeg video inn på min iMac for redigering i FCS2 ?

Alle tanker, ting jeg bør tenke på, forslag, råd / frarådinger osv taes imot med takk.

Jeg er ikke vant til denne arbeidsflyten, jeg har hittil kun jobbet med DV (og andre typer videobånd).

Det skal også nevnes at jeg IKKE jobber med dette (lengre). Jeg er kun ivrig amatør som synes dette er en morsom hobby, som jeg vil bruke litt penger på.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Panasonic AG-HPX171E, og generelt om P2

Etter det jeg har forstått så kan du koble en USB pen eller disk til kameraet og kopiere filene, har den samme funksjonen på et større kamera, men har ikke fått testet ut dette ennå, men det skal være fult mulig med 171'en. Andende P2 kort så om du venter en god måndes tid så kommer panasonic ut med E-series av P2 kort som gjør at et 64 GB koster det samme som et 16 GB kort. Disse er kjappere (for fil overføring og framtidige høyere bitrater, men de har en bereget levetid på 5 år istedenfor 10 år som på de gamle)

Arbeidsflyt i FCP har jeg bare gjort i 5'ern og det var ekstremt tungvint, men i 6'eren skal det være mye enklere. Men det som er viktigt er at kameraet produserer en tekstfil og en mappe med mange undermapper som inneholder video, audio og noen icon bilder. I FCP er det viktig at du lar dette oppsettet være som det er og ikke kopiere ut videofilene eller audio filene til et annet mappe system. FCP trenger dette samt tekstfilen til å bruke "Log and capture" funksjonen som den importerer P2 klipp med.

Om du har planer om å få deg en 35 mm adapter (en add-on til kameraet som gir deg en mer film look, dybdefølelse, skarpt på hovedmotivet og ufokus i bakrunden)
    så bør du se etter adaptere som passer til Panasonic HVX200 da begge kameraene har samme formfaktor og linsestørrelse.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Pirkefanten slår til igjen

Både nye og gamle P2 vil kunne brukes med fremtidige bitrater fra Panasonic, det ligger mer enn nok headroom på skrivehastighet til slikt, selv eventuelt Avc-ultra som kanskje kommer i kameraer om ett par år vil kunne skrives til alt fra og med 4gb P2 kort.

Hpx171 og Hvx200 har henholdsvis 72mm og 82mm filtergjenger mtp evnt 35mm adaptere og filtre.

Hvordan det er å koble til hardisk til kamera for å dumpe P2 kort har jeg ikke rukket å teste på mitt P2 kamera enda, har foreløpig nok P2 plass.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Pirk i vei Slik en får ekstra kunnskap av, uansett hvor nyttig den er

Sitat Opprinnelig postet av Christian m Vis post
    Pirkefanten slår til igjen

Både nye og gamle P2 vil kunne brukes med fremtidige bitrater fra Panasonic, det ligger mer enn nok headroom på skrivehastighet til slikt, selv eventuelt Avc-ultra som kanskje kommer i kameraer om ett par år vil kunne skrives til alt fra og med 4gb P2 kort.
    Jeg snakker jo selfølgelig om den fremtidige "AVC - Maximum Ultra Turbo 3D HD " codec'en som kommer om en 5-10 år

Men at kopierngs hastigheten øker om man putter kortene i en kortleser tilkoblet datamaskinen er kjappere er vell en av argumentene til Panasonic. Mener hastigheten på 64GB er 800 Mbps og på de nye begynner på 1200 Mbps.

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Takk for svar. Men kan jeg også koblet kameraet direkte til iMac / macbook, og kopiere filene over på datamaskinen ?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av PelleFotograf Vis post
    Takk for svar. Men kan jeg også koblet kameraet direkte til iMac / macbook, og kopiere filene over på datamaskinen ?
    Ja det kan du, men du må installere P2 drivere på maskinen.

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Takk igjen for svar.

Men er det noen offisiell dato for når man kan forvente at de nye billige P2 kortene er ute for salg ?

Har googlet endel, men ikke funnet noe.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Slik jeg ser det utifra Panasonic sine egne sider så etter den Europeiske kampanjen der en kjøper en av de nyeste kameraen som f.eks 171'en og et 32GB kort (forige serien)som et kit så får en et gratis E-serie 32 GB P2 kort tilsendt med en gang fra Panasonic, så ser det ut som kortene er klar for salg. Denne kampanjen slutter den 31. Mai, så kan tenke meg en uke eller to etter dette er kortene tiljengelig for oss andre.

Jeg kan selfølgelig ta feil, men det er dette jeg håper på vertfall

PS: Denne kampanjen gjelder ikke for Norge, har vertfall ikke sett landet vårt listet opp på listen over de aktuelle landene.

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •