Viser resultater 1 til 5 av 5
    Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    7

Standard Panasonic NV-GS500 - utdatert?

Jeg skal snart kjøpe meg et videokamera, og har i den forbindelse vurdert Panasonic PV-GS500 som jeg har sett mye skryt av både her og andre steder på nettet. Det som gjør meg litt usikker er at jeg har inntrykk av at dette kameraet har vært på markedet ganske lenge, og jeg lurer derfor på om det kanskje begynner å bli litt utdatert.
    Burde jeg velge et annet kamera i stedet? Jeg ønsker å holde meg innenfor prisklassen 5 000 - 8 000 kr.

Jeg har ganske liten kunnskap om videokameraer, og jeg håper derfor at dere med litt peiling kan hjelpe meg

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

PV GS500 er NTSC modellen, hvis du kjøper denne, så vil du få problemer her i Norge. Jeg ville ha kjøpt Canon HV20
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    52

NV-GS 500 heter PAL-versjonen som du trenger. Den har vært med et par år nå, men jeg vil ikke kalle den utdatert. Den kan ta opp i 16:9, mulighet for manuell justering av mic-volume, tre ccd-brikker på 1/4,7"(det vanlige til den prisen er kun en brikke på 1/6"). Absolutt verd prisen.
    Om du vil ha kamera med HD-oppløsning, er det det Canon-kameraet Toby nevner her veldig populært. Men du bør vurdere om du har bruk for HD-oppløsning. Det kreves en kraftig PC for redigering, nytt redigeringsprogram, og da bør du også ha mulighet til å brenne/vise HD/Blueray-DVDer. Vet ikke hvor mye en slik DVD koster, men det hele blir nokså kostbart. Jeg hadde nok valgt GS 500 til HD blir enda mer vanlig. 8)

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    7

Selvsagt er det NV-GS500 den heter. Jeg kopierte bare tilfeldigvis navnet fra en engelskspråklig side jeg hadde oppe. Det er NV-GS500 jeg har sett på. Jeg tror egentlig ikke det er aktuelt med et HD-kamera enda. Datamaskinen min er ikke akkurat noe atomkraftverk.

Vil gjerne høre flere meninger om dette kameraet

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Har brukt ett Gs500 som backup/nr2/innklipp orginale vinkler og lånt det bort i to år nå. Da er det brukt side om side med Panasonic dvc30 og Sony Z1. Stort sett alltid utendørs i godt lys, i dårlig lys begynner alltid slike småkameraer å slite uansett og har aldri vært i nærheten av hva jeg får til med de store jeg har(opplagt nok). Men ute å feks. sollys med mye farger blir det veldig pent selv uten å gjøre noe i post.

Som ett lite håndholdt dv kamera er det få som er bedre, i sin prisklasse vel og merke. Jeg har dog ingen erfaring med hv20 eller hdv blant små kameraer generellt sett så skal ikke si meg for sikker, uttaler meg litt på bakgrunn av hva jeg har sett fra slike kameraer fort og gæli.

Om du skal gå for Dv eller hdv blir litt etter bruksområdet, mener jeg. Joda, gir veldig fine bilder det og, men har man bruk for det? Skal du lage ting nå og ikke ha veldig mye bruk for det om noen år får du liten nytte av HD nå.
    Ofte flere ulemper enn fordeler:
    -tyngre og redigere
    -værre å jobbe med i etterarbeidet
    -lysfølsomheten blir ofte dårligere, flere pixler på liten plass

Har du derimot maskin som takler hd, er klar over evnt. utfordringer som ligger med hdv i post og har nok lys er det intet i veien for å gå for hdv. Men jeg ser ikke på det som ett must enda, selv om det alltids er kult med litt oppløsning når man skal vise ting på nett.

Og skal du går for HD på budsjett er jeg mer for Avchd om du ikke skal produsere såpass at Tape som backup fremdeles er kjekt å ha. Problemet med det formatet er at du trenger maskiner som er av nyeste dato, mac eller pc, for å klare å redigere det i de få programmer som støtter formatet.

I bunn og grunn Gs500 eller hv20(etter hva jeg har lest og sett på nett ett veldig bra kamera til prisen).

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •