Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ensign
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    26

Standard pc/mac -hardware ????

Tenker på å kjøpe ny pc eller mac for redigering.. Har i alle år brukt pc med adobe premiere og har liksom blitt vant til det. Hører stadig vekk at mac skal være mye bedre til håndtering av grafikk og media osv, men liker mye bedre oppsettet på pc (selvfølgelig en vanesak jeg helt sikkert kan venne meg av!). Sjekka litt rundt og det virket som en mac i forhold til en tilsvarende kraftig pc var mye dyrere.

Noen som har noen tips til maskin?? hvor mye penger må jeg regne med å legge inn i en maskin som fungerer bra til redigering..(er åpen for både mac og pc!)

Er på amatørstadiet, men holder på med en del "tunge" prosjekter hvor pc'n min begyner å slite litt!

på forhånd takk!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Kan skrive en liten historie for min egen del.

For noen år siden gikk jeg til innkjøp av en godt brukt og gammel, men billig, PowerMac G5 1GHz med 1GB RAM - Panther var daværende operativsystem, og jeg syns det hele virket som en god måte for å komme seg inn i Mac OS på, og etterhvert tukle litt med Final Cut og andre programmer, for å se hva det var, hvordan det fungerte, og om det var noe for meg.

Skulle ikke mye til før jeg var overbevist om at dette var noe jeg ville fortsette å bruke. Med tiden kom tankene om at "jeg må ha noe kraftigere, noe som holder mål til mitt bruk" - og pøste like godt på med en PowerMac G5 året etter første kjøp av G4'en.

I fjor høst hoppa jeg rett på første trikk og tok turen ned på Eplehuset ved Oslo City, slengte frem noen lapper over disk og gikk stolt og fornøyd hjem med en Mac Pro - og har ikke angret en nanometer. Kraftpakke, som ja, koster penger, men du har den nokså sikkert i en god stund òg.

Med tanke på hvor mye du sparer deg for ved bare noe så enkelt som å montere harddisker eller RAM, er drittjobben Apple har tatt på seg å gjøre for at du som kunde skal få det bedre når du skal gjøre tekniske greier i din egen maskin helt klart verdt mange kroner alene vs. hvilket som helst kabinett på den andre siden av gjerdet. Ta en titt på Apples sider for Mac Pro, så ser du hvor lekende lett det er å smette inn nye disker og RAM.

Når det gjelder programvare og muligheter rent softwaremessig, er jeg ikke i tvil om at du kommer til å stortrives i den atmosfæren som er der. Operativsystemet er intuitivt, om enn noe uvant i starten - men det går fort om du bruker det aktivt, leser litt på nettet evt. laster ned noen podcasts for å lære å bruke OS X.

Final Cut Studio-pakka er utvilsomt det billigste og beste du kan få tak i - programvaren utnytter hardwaren til det fulle. Vil råde deg til å lese litt rundt ved å google og se hva folk skriver om Final Cut Studio, og se på Apples sider om det. Photoshop, og generelt andre Adobe-programmer i OS X er ikke annet enn en fryd (vel og merke CS3, da det er den eneste pakka fra Adobe som støtter Intel) - og sammenligner man fra en rimelig god PC med Vista eller XP vs. Mac OS flyter ting uhorvelig mye bedre i sistnevnte - i alle fall ut i fra egen erfaring.

Om du går for en iMac eller Mac Pro er det bare du alene som kan bestemme - men om du tenker å holde på litt mer enn å bare "tulle litt sammen med en kompis og lage film fordi vi ikke har noe bedre å gjøre" vil jeg råde deg til å kjøpe Mac Pro - der får du klart størst utbyggingspotensiale med harddisker, optiske enheter, RAM, skjermkort og andre PCI-express-kort (som f.eks. kort fra AJA eller Black Magic Design for output til SDI/component/HDMI, etc)

Har ingen kunnskap om iMac igrunn, ei heller Mac mini - men om du har litt penger til overs, evt. kan få med en kompis, søsken eller foreldre, er det ikke mange kronene som skal til for å spleise på en Mac mini, bare for å bli godt kjent med operativsystemet - siden kan den jo brukes som underholdningsmaskin av noe slag, eller kanskje like greit som en personlig maskin for lek og morro - og en kraftigere løsning for jobb-relaterte ting, ekslusivt.

Fil-messig med tanke på video og lyd, må jeg ærlig talt innrømme at jeg HATER AVI - den tiden jeg jobba med video i Windows var et sant helvete - alt for få codecs til det behovet jeg hadde, og endte stadig opp med å bruke QuickTime til formålene mine uansett. QuickTime er da den beste måten å gjøre video på - enten det er med eller uten alphakanaler, uansett codec, alt fra 10-bit ukomprimert til hardt komprimert H.264 - de fleste codecs finnes i operativsystemet fra før, og med Final Cut Studio får du et hav av nye high-end codecs også.

Hvor mye penger du må regne med å ture ut med er jeg ikke sikker på - det varierer fra oppsett til oppsett - men en rimelig god iMac blir fort minst like mye som den billigste Mac Proen. RAM og harddisker kjøper du IKKE på AppleStore - det kan du kjøpe for en vesentlig billigere penge hos vanlige leverandører som f.eks. Komplett, og andre..

Personlig sitter jeg på en Mac Pro Quad XEON 2.66GHz med originalt 1GB RAM og 2GB kjøpt i senere tid, samt 250GB + tre andre disker på varierende mellom 200GB og 320GB, og med det puslete skjermkortet GeForce 7300GT. Men jeg trenger ærlig talt ikke mer - Adobe har ikke kommet med OpenGL-støtte i After Effects CS3 heller ennå - så vidt jeg har fått med meg i alle fall - så å spy ut tusenvis av lapper bare for et kraftigere skjermkort er bortkasta penger.

Forsåvidt - faderen tenkte å kjøpe en Windows-PC fra Dell rundt juletider i fjor, og satte opp en maskin som hadde likt oppsett som Macen min med CPU, skjermkort og RAM osv.. Den ble godt over 12.000,- dyrere enn det Macen min kosta rett over disk - så det er ikke alltid PC som vinner - ikke en gang om man kjøper deler.. I tillegg får du langt fra utnytta all den kraften du smekker inn i en PC, så lenge du kjører Windows.

Les, bli klok, ta en avgjørelse.

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    26

thanks! Masse nyttig info=)... Ja hører flere sier det at windows (særlig vista) trekker så vanvittig mye minne. Har fått prøvd ut final cut pro såvidt på skolen osv, så har litt kjentskap..er forsovidt ganske likt som premiere, men det er liksom selve mac-greia som er uvant.. ikke no høyreklikk osv :[ heh ;p

Spørs om det ikke blir en mac!

Er det ofte billigere å kjøpe over disk enn på nettet?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

På pc siden må man skille mellom selvbygg, som er billigst av alt...uansett om du kjøper mac eller pc. OG ferdige arbeidstasjoner som er like dyre eller dyrere enn mac.

Jeg sitter å redigerer på det som basicly er samme maskin som macpro, men min heter HP Xw8400. Endte opp med en godkjent maskin til Avid da det er såpass sært hardwaremessig at selvbygg omtrent er håpløst. Mest økonomisk hadde kanskje vært en mac, siden den og kjører avid fint, men bla. utdanning underveis gjorde at jeg ikke tok sjansen på plattformbytte for ett års tid siden.

Mac eller pc, mye smaksak, men og Finalcut som vil avgjøre det. Eller er vel faktisk Color som gjør at mange tenker tanken. Apple har skjønnt dette med å selge billig programvare og tjene det inn på hardware...

Har jeg tenkt tanken selv på å bytte plattform, ja og nei. 12års windows erfaring gjør at det er fint lite problemer med feks. virus og annet ræl man leser om at windows er utsatt for. I tilegg er det blitt en veldig vane sak. Det som frister mest er hverken kraften på en Mac eller generellt å droppe windows. Det som frister er Color, og litt det faktum at Avid er litt treige til å slippe formatstøtte. Ulempen er helt ny investering i Software, plugins for fcp, laptop + stasjonær maskin vil gjøre ett stygt innhugg i økonomien.

Men skal man uansett hive ut pcn så ville jeg prøvd Mac, fordelen med å kunne feks. Final Cut er evnt senere i jobbsammenhent. Profft brukes grovt sett tre levrandører av software, Avid, Apple og Quantel.

Det var litt generell synsing....før jeg begraver meg i en time til med redigering...i lilla Avid farger :lol:

EDIT:
    Til video eller media bruk, dropp Vista det er tilnærmet ubrukelig. XP SP2 er veien å gå og det vil være støttet i maaange år enda samt leveres med alle Dell/Hp maskiner om man fremdeles ikke vil ha vista møkka.

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    26

ja det blir en del nytt software i tilegg, men det for jeg bare ta litt etterhvert! føler det er mac som er mest aktuelt nå, så da gjelder det bare å se hvor langt lommeboka rekker takk for svar

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Sitat Opprinnelig postet av -TrusT-
    (...)men det er liksom selve mac-greia som er uvant.. ikke no høyreklikk osv :[ heh ;p

Spørs om det ikke blir en mac!

Er det ofte billigere å kjøpe over disk enn på nettet?
    1. JOVISST har du høyreklikk! Mighty Mouse, som følger med som standard, har tre sensorer - venstre, midt, høyre. Knappene er ikke atskilte slik som på "vanlige" enheter, men det funker. Ellers er det jo ingen skandale å bruke en annen mus. Selv bruker jeg en utrangert Logitech MX510 og Wacom Intous 3 A5 Wide tegnebrett - har alt jeg trenger, inklusiv høyreklikk. At Mac ikke har høyreklikk er en myte som tilhører fortiden - den gang da man måtte holde inn CTRL og klikke for å få tilsvarende høyreklikk.

2. Harddisker og RAM er alltid billigere enn å kjøpe ferdig montert i maskina di, fra AppleStore. Dog, det er top notch kvalitet på hardwaren de slenger inn. Harddiskene er dog uansett Seagate stort sett, og kjøres på S-ATA. Bare å pøse på av hjertens lyst i alle slots etter behov.

RAM er litt forskjellig fra maskin til maskin, og Mac Pro er den særeste av hvilke krav den har - og derav er RAMen veldig dyr - selv når man ikke kjøper fra Apple - men er uhorvelig mange kroner å spare for det om. Mac Pro støtter forøvrig inntil 16GB RAM - man kan aldri få nok, sies det.

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    26

hehe okay! da var helt sikkert de mac'ene vi hadde på skolen en del av den forhistoriske generasjonen men det var en god nyhet! hheh

16GB ram ja! 8O ...det skulle holde hvor mange slots er det da a?! eller støtter hver slot f.eks 4GB-brikker?

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Jeg bruker en 24" iMac, med 2 gb ram. Er fornøyd med den, og har hatt den nesten full med dv-materiale. Har riktignok bare jobbet i SD, men fortsatt kjørt flere tunge program. Jeg betalte rundt 18.000 i vår, men tror prisen har sunket litt etter de nye modellene kom.
    Men jeg anbefaler hvertfall Mac :wink:

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Har selv en Mac Pro med 2x2,66 GHz prosessorer med 2 kjerner hver, 9 GB ram (kjøpte 8 GB kit fra transintl.com, og er veldig fornøyd!!) + Et lagringsraid (software) med 2x500 GB disker, og så systemdisken som er på 250 GB + to eksterne på 250 GB Mac Pro Anbefales!

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Du trenger trolig ikke mer enn 2-4 gb ram, alt etter hva systemet kan lese.

I teorien støtter min maskin 64gb ram, når brikkene blir store nok og man bruker ett OS som kan utnytte det, feks. Linux eller Windows XP 64bit. Xp 32bit klarer ikke utnytte mer enn feks. 4gb ram, på en maskin satt opp for det vel og merke.

Klarte ikke finne ut hva OS X klarer å lese, og hva FCP kan utnytte fant jeg heller ikke. Men det er ikke noe poeng å gå ut over hva ett program klarer å adressere av ram.

Anbefalt til Color for ukomprimert HD er 4gb, noe særlig mer enn det trenger man ikke med mindre man kjøper seg RED og skal leke med 2k... eller drive med super heavy composisjoner i After Effects/shake, spørsmålet blir igjen hva ett program kan lese av ram.

Mens feks. Avid anbefaler intill 8gb med sitt Nitris sytem(som håndterer opp til 4K), mens 1-2gb til feks. Xpress og enkle prosjekter, samt 4gb til HD.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •