Kan skrive en liten historie for min egen del.
For noen år siden gikk jeg til innkjøp av en godt brukt og gammel, men billig, PowerMac G5 1GHz med 1GB RAM - Panther var daværende operativsystem, og jeg syns det hele virket som en god måte for å komme seg inn i Mac OS på, og etterhvert tukle litt med Final Cut og andre programmer, for å se hva det var, hvordan det fungerte, og om det var noe for meg.
Skulle ikke mye til før jeg var overbevist om at dette var noe jeg ville fortsette å bruke. Med tiden kom tankene om at "jeg må ha noe kraftigere, noe som holder mål til mitt bruk" - og pøste like godt på med en PowerMac G5 året etter første kjøp av G4'en.
I fjor høst hoppa jeg rett på første trikk og tok turen ned på Eplehuset ved Oslo City, slengte frem noen lapper over disk og gikk stolt og fornøyd hjem med en Mac Pro - og har ikke angret en nanometer. Kraftpakke, som ja, koster penger, men du har den nokså sikkert i en god stund òg.
Med tanke på hvor mye du sparer deg for ved bare noe så enkelt som å montere harddisker eller RAM, er drittjobben Apple har tatt på seg å gjøre for at du som kunde skal få det bedre når du skal gjøre tekniske greier i din egen maskin helt klart verdt mange kroner alene vs. hvilket som helst kabinett på den andre siden av gjerdet. Ta en titt på Apples sider for Mac Pro, så ser du hvor lekende lett det er å smette inn nye disker og RAM.
Når det gjelder programvare og muligheter rent softwaremessig, er jeg ikke i tvil om at du kommer til å stortrives i den atmosfæren som er der. Operativsystemet er intuitivt, om enn noe uvant i starten - men det går fort om du bruker det aktivt, leser litt på nettet evt. laster ned noen podcasts for å lære å bruke OS X.
Final Cut Studio-pakka er utvilsomt det billigste og beste du kan få tak i - programvaren utnytter hardwaren til det fulle. Vil råde deg til å lese litt rundt ved å google og se hva folk skriver om Final Cut Studio, og se på Apples sider om det. Photoshop, og generelt andre Adobe-programmer i OS X er ikke annet enn en fryd (vel og merke CS3, da det er den eneste pakka fra Adobe som støtter Intel) - og sammenligner man fra en rimelig god PC med Vista eller XP vs. Mac OS flyter ting uhorvelig mye bedre i sistnevnte - i alle fall ut i fra egen erfaring.
Om du går for en iMac eller Mac Pro er det bare du alene som kan bestemme - men om du tenker å holde på litt mer enn å bare "tulle litt sammen med en kompis og lage film fordi vi ikke har noe bedre å gjøre" vil jeg råde deg til å kjøpe Mac Pro - der får du klart størst utbyggingspotensiale med harddisker, optiske enheter, RAM, skjermkort og andre PCI-express-kort (som f.eks. kort fra AJA eller Black Magic Design for output til SDI/component/HDMI, etc)
Har ingen kunnskap om iMac igrunn, ei heller Mac mini - men om du har litt penger til overs, evt. kan få med en kompis, søsken eller foreldre, er det ikke mange kronene som skal til for å spleise på en Mac mini, bare for å bli godt kjent med operativsystemet - siden kan den jo brukes som underholdningsmaskin av noe slag, eller kanskje like greit som en personlig maskin for lek og morro - og en kraftigere løsning for jobb-relaterte ting, ekslusivt.
Fil-messig med tanke på video og lyd, må jeg ærlig talt innrømme at jeg HATER AVI - den tiden jeg jobba med video i Windows var et sant helvete - alt for få codecs til det behovet jeg hadde, og endte stadig opp med å bruke QuickTime til formålene mine uansett. QuickTime er da den beste måten å gjøre video på - enten det er med eller uten alphakanaler, uansett codec, alt fra 10-bit ukomprimert til hardt komprimert H.264 - de fleste codecs finnes i operativsystemet fra før, og med Final Cut Studio får du et hav av nye high-end codecs også.
Hvor mye penger du må regne med å ture ut med er jeg ikke sikker på - det varierer fra oppsett til oppsett - men en rimelig god iMac blir fort minst like mye som den billigste Mac Proen. RAM og harddisker kjøper du IKKE på AppleStore - det kan du kjøpe for en vesentlig billigere penge hos vanlige leverandører som f.eks. Komplett, og andre..
Personlig sitter jeg på en Mac Pro Quad XEON 2.66GHz med originalt 1GB RAM og 2GB kjøpt i senere tid, samt 250GB + tre andre disker på varierende mellom 200GB og 320GB, og med det puslete skjermkortet GeForce 7300GT. Men jeg trenger ærlig talt ikke mer - Adobe har ikke kommet med OpenGL-støtte i After Effects CS3 heller ennå - så vidt jeg har fått med meg i alle fall - så å spy ut tusenvis av lapper bare for et kraftigere skjermkort er bortkasta penger.
Forsåvidt - faderen tenkte å kjøpe en Windows-PC fra Dell rundt juletider i fjor, og satte opp en maskin som hadde likt oppsett som Macen min med CPU, skjermkort og RAM osv.. Den ble godt over 12.000,- dyrere enn det Macen min kosta rett over disk - så det er ikke alltid PC som vinner - ikke en gang om man kjøper deler.. I tillegg får du langt fra utnytta all den kraften du smekker inn i en PC, så lenge du kjører Windows.
Les, bli klok, ta en avgjørelse.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

takk for svar
hvor mange slots er det da a?! eller støtter hver slot f.eks 4GB-brikker?

Bokmerker