Viser resultater 1 til 10 av 10
    Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Standard PC til Videoredigering

Hei,
    Jeg kjøpte en brukt pc her om dagen. Det viste seg at prosessoren på 3,4 gHz var gammel og ikke fungerte. Delene på pcen er som følger:
    Intel p4 3,4ghz s775
    msi p965 neo
    ATI Radeon HD 4670 512mb
    gddr3 en 320 sata2
    4 gb 800mhz ram
    Denne pcen kostet meg 3500kr

han kommer nå til å kjøpe en ny prosessor for sine penger ettersom han fikk vite at den som følgte med klikket. Han skal kjøpe en Core Duo 3.0Ghz.
    Vil dette gjøre pcen til en god redigeringspc? eller vil det bare gjøre den litt bedre

Vil den fungere bedre enn f, eks :'
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...16633845&;sid=
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...16634608&;sid=

Redigerer Avchd btw, så det er ganske tungt for pcen som dere alle sikkert vet

Takker for svar

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: PC til Videoredigering

Kjenner ikke til AMD vs. Intel lenger, men Core 2 Duo vs. Core 2 Quad er det ingen tvil - da ville jeg gått for Quad.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

I see, men funker setupet med ny prosessor, siden det er litt stress med det å heve kjøpet og slikt.
    Er hovedkortet bra? (på den jeg har)

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

En 3GHz Core 2 Duo vil jeg tro er Intel E8400 prosessoren, og er den jeg bruker selv. Stock-vifta er et helsikes bråk - gjør deg selv en tjeneste å kjøp en Noctua vifte. Den er skremmende rolig - første gang jeg slo på maskina fikk jeg panikk av at jeg ikke hørte vifta gå i gang!

Hovedkortet har jeg null snøring på da jeg holder meg til EVGA.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

tror ikke det er den
    Det er Intel core duo 4700 @ 2,6 gHz, men det er vel den nyeste core duo på markedet nå?

Går nok for det heller, leste litt om den, virker veldig lovende

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Avchd.....quadcore er nok veien å gå om du vil bruke det formatet slik det er, det er TUNGT å redigere.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Det kommer an på hva slags program du bruker. Windows XP er en selvfølge, ettersom du bare har 4GB ram, ja du får bare nyttet 3 av dem i XP 32-bit, men det finst et program som kan fixe litt på det. Vista sier at det er ba på 4, men ikke gå innpå det før en er oppe i 6GB.

Om du bruker Adobe Premiere eller Sony Vegas kan det gå treigt, ettersom de bruker kildefilene og må decode hele tiden.
    Om du bruker Avid, kan du bruke den råtneste maskinen du vil ettersom den bruker et eget/åpent format og slipper å decode, men tar tid å konvertere til dette formatet.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Så det vil ikke fungere bra? Jeg har redigert litt på den pcen jeg har, på Sony Vegas. Jeg sitter på en bærbar med Intel Core Duo t5750 2.0ghz. 4gb ram osv, ganske grei laptop, men laptop...
    Jeg kan ikke redigere full hd uten å konvertere, men i lavere bitrates har det gått ganske greit (med veldig lite color-correction osv, lav display quality).

Jeg hadde trodd at den nye pcen ville være ganske mye bedre. Ihverftall at den kunne redigere dette såpass greit. er avchd et så vanskelig format?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Når har jeg personlig bare testet ut noen Avchd klipp, men å ta utgangspunktet i at det er tungre en HDV å redigere så sier jeg at på min 3 år gamle pc som kostet 13-14 tusen så var det båss å redigere med Premiere/Vegas på HDV og HD, men etter at jeg gikk over til Avid så var det som å få ny maskin.
    Nå skal det sies at jeg ikke helt hadde snøringen på workflows for 3 år siden, men det du kan gjøre er å offline klippene dine. Altså konvertere ned til SD og redigere, så etter redigeringen er ferdig så tar du klippene tilbake i Online form, altså i orginal form. Har ikke testet ut om dette er i det hele tatt mulig i Premiere/Vegas, men i Avid og FCP er dette vertfall en mulighet.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Det er mulig å jobbe offline i premiere, har gjort det en del som en manuell operasjon. Alle klippene konverteres manuellt til dv og får samme filnavn. Så klipper man i dv og gjør dem offline og så relinker med orginal hd-filer. Jeg har registrert at premiere har blitt tregere og tregere for hver versjon, og har gått tilbake til premiere pro 2.0 på min 1x3.2 ghz maskin. Maskina er teknisk sett er mer enn god nok til det selv om den er 4 år gammel. Avid er programmert mye bedre, og lar deg redigere DV på en 500mhz maskin fra 1999.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •