Viser resultater 1 til 6 av 6
    Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Standard Pipelyd i mikrofon

Driver og tester ut en mikrofon til kameraet mitt her nå, og har et spørsmål. For det som skjer er at når jeg filmer og tar opp lyd, så høres lyden helt fin ut på kameraet. Men når jeg tar klippa inn på pc'en, så blir det en fæl pipelyd i tillegg til den lyden som er tatt opp. Hva skjer a'? :P Noen som har noen ide om hvordan jeg kan unngå det?
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Kanskje høyttalerne du bruker ved PCen er litt anderledes enn de du bruker når du ser på materiale fra kamera? Hvis du da f.eks. bruker TV så kan høyttalerne gi litt forskjellige lyder...

Ellers kan det kanskje være det at lyden fra kameraet er 44.1 kHz, mens du importerer i 48 kHz? Eller omvendt...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Nei, tror ikke det har noe med noe av det du sa å gjøre.

Men har et annet spørsmål: Hvis jeg kobler på en mikrofon til et kamera av typen Canon MVX3i, vil lyden da bli mono? I tilfelle, hvordan kan jeg unngå det?

Henke? :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Med mindre mikrofonen din er en stereomik som tar opp i to kanaler, så blir lyden mono uansett, selv om den lagres på to spor på teipen. Stereolyd krever at det er tatt opp lyd fra to forskjellige kilder. Hvis det plager deg at lyden blir oppfattet som mono når du har importert det, så kan du likevel fortelle klippeprogrammet at den skal dele opp monosignalet i to identiske spor som en slags stereo, og så kan du deretter flytte de to lydsporene litt til høyre og litt til venstre i lydbildet for å skape illusjonen av stereo.

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

I see! Du er jammen smart du, Kenny :P Takk for det!
    Må bare ærlig innrømme at lyd IKKE er mitt sterkeste felt innenfor film :cry:
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Med mindre mikrofonen din er en stereomik som tar opp i to kanaler, så blir lyden mono uansett, selv om den lagres på to spor på teipen. Stereolyd krever at det er tatt opp lyd fra to forskjellige kilder.
    Dette er viktig å få frem ja... De fleste litt mindre (billigere) kameraer legger kun lyd fra samme kilde inn på to kanaler, mens de litt dyrere (XL1, XL1s og DVX100 for å ta tre eksempler) har stereomikrofon.

For "mono-mikrofoner" vil en kun få en fin stereo-effekt ved å legge til eksterne lyder i høyre og venstre lydkanal under etterarbeidet...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •