Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 37
    Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    7

Standard Pris for teknisk utstyr og hvordan få filmen til?

Jeg og en venn har bestemmt oss for å lage film.
    Vi trenger en del småting. I grove trekk har vi bare kamera.

Jeg lurte på, kan noen lage en liste over hva man burde ha nesten?
    Tenkte på lys og lyd. Kan noen lage en slik liste?

Og hvordan få til bra kamerafilming med bare vanlig kamera?
    Gratisprogram er også en stor takk.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Hvor seriøs er film produksjonen og hva ligger budsjettet på?
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Kommer litt an på scenene, men jeg vil anbefale minst 3-5 lamper på minimum 650W, en reflektor eller to, noen magic arms, filtre til lysene, klesklyper i tre for å holde filtrene - tre fordi plastklypene smelter..

Et godt stativ er gjerne en fordel. Har dere råd, klask til på et Miller-stativ som har oljedempet stativ hode med trinn på pan og tilt. Dette vil gjøre at du så og si kan legge hele kroppsvekten på en pan eller tilt, men den vil fortsatt være like seig i bevegelsen. De nye Millerstativene har fire eller fem trinn om jeg ikke husker helt feil. Et MUST og anbefales på det varmeste. I tillegg er de veldig balanserte, og du kan ha hendel på både høyre og venstre side, midtspreder eller gulvspreder, eller bare kopper på piggene..

Mikrofon er greit å ha - gjerne en Sennheiser kanon med zeppeliner og eventuelt pels om dere skal være utendørs. Prislappen på denne vet jeg dog ikke hva er, men vil gjette et sted mellom 5000,- og 10.000,- + mva.

Hvis dere ikke allerede har programvare selv, er det på høy tid at dere går i anskaffelse av det, eller leier en som kan gjøre jobben, eventuelt låner maskiner med programvare til klippingen.

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Ehh... som jeg spurte han om... jeg trur ikke produksjonen hans er så seriøs at han trenger alt det der. 5-10 tusen sa du? 8O

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg kommer bare med en orientering på skikkelig utstyr, da jeg selv jobber med slikt til daglig. "Konsument"-utstyr på lyd tror jeg nesten ikke finnes - i såfall vet jeg ikke hvor man skal få dette fra. Og kanoner er dyre ting. Sånn er det bare.

God mulig det finnes kanoner som går helt nede i 3-4.000,- + mva, men det skal jeg ikke si for sikkert. Det finnes garantert kanoner som er enda dyrere enn 10.000,- as well, men de er jo bare helt ekstreme, nesten som spionmikrofoner som kan hente lyd fra gjennom vegger og det som er!

På den annen side - hva mener du med "vanlig" kamera ? Kan du gi noe informasjon om produsent og modell?

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Kameraet har jo mikrofon på :roll:

Clas ohlson hadde noen mygg-mikrofoner til 400 kroner trur jeg det var. Kjøpte selv en sony kondensator mikrofon til 1300 og er storfornøyd Tar jo opp kjempebra uten noe støy i det hele tatt

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

For all del - kameramikrofoner bør ikke brukes, om man har et alternativ om å bruke en annen og bedre.

Eventuelt kan den brukes til omgivelseslyd, og man bør kjøre mikrofonene på separate kanaler. Stereo på opptak på location er ikke nødvendig uansett, og i vanlig film er aldri vokalen på stereospor, uansett! Med enkelte unntak kanskje hvor muligens vokalen kan være panorert til en av surroundhøytalerne - men som regel ligger denne i senterhøytaleren, uansett hvor i forhold til bildet personen som snakker er.

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    7

Det er faktisk en seriøs film. Men mangel på penger og budsjett er ikke bra.

Vi har egentlig ikke noe budsjett, men vi har søkt diverse plasse om støtte. Hvis vi hadde fått tak i noe "ødlagte" greier fra div. plasser hadde det vært nice.

Men hvis vi søker på frifond(lite sansynlig at vi får penger da), så trur jeg at jeg søker etter 5000-7000 kroner.

Som sakt, det er en seriøs film, og vi skal gjennomføre den selv om vi har dårlig/ikke budsjett.

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Når man skal lage en film, er det klart man har tro på prosjektet sitt og syns det er veldig seriøst. Sier ikke at det høres ut som et "ikke-seriøst" prosjekt, altså Men det jeg tror det ble spurt om her, er om det er så seriøst at dere trenger alt det OlaHaldor foreslår? For mitt vedkommende hadde det vært helt topp å kunne bruke sånt utstyr, men sånn som jeg filmer, greier jeg meg helt fint uten mye av det :wink: Men selvfløgelig, alt er jo opp til hver enkelt!

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    7

Vi tenkte vi skulle bruke pengene på stativ og mikrofon. Eventuelt lage mikrofon(såg noen hadde postet en sånn tråd).

Men hvilke ting foreslår dere? Trenger teknisk utstyr til rundt 5000-7000kr, ikke over.

Trur ikke vi trenger helprofft utstyr. Filmen blir sikkert bra hvis den ender opp slik vi planlegger. Men det er lyden som er problemet. (Mener jeg da)

Edit:
    Jeg tenkte jeg og resten av crewet kunne kjøpe en slik.
    http://www.mamut.com/gitarnett/subdet710.htm
    Kvalitetmessig holder den vel mål for oss.

Denne såg også litt nice ut:
    http://www.mamut.com/gitarnett/subdet712.htm

Den var ikke så sinsykt dyr. Så kan jeg lage til pels til den for filming ute.
    Hva sier dere?

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •