Viser resultater 1 til 6 av 6
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard problem med SGpro

halla.

Jeg har nå vært den stolte eier av en SGpro adapter i omtrent et halvt år. Jeg er blitt glad i den, og innendørs er den fantastisk og uproblematisk. UTENDØRS derimot er det helt håpløst.

Så snart den kommer ut begynner den spinnende "ground-glasset" å komme til syne og vel så det. Jeg sliter saftig med å få til et klipp hvor man ikke river seg i håret over den spinnende greia.

Jeg har tatt å prøvd ut mye forskjellig, men kommer ikke fram til noen "regler" om hva man kan gjøre for å sikre seg at det ikke skjer. Det eneste jeg har kommet fram til er at helt åpen blender = ikke noe spinning. men da er det til gjengjeld bare hvitt i bildet.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er. selv når sola knapt er til stede, og jeg bare filmer enten en person eller et objekt stående ute, så blir det ødelagt av de roterende stripene.

Man skal holde seg unna å filme mot åpen, blå himmel er jeg blitt fortalt, men selv når jeg ikke gjør dette, bare filmer folk mot en vegg f.eks, blir det dårlig.

jeg har sjekket at det er nye batterier i adapteret, og testet ut alt mulig innen blender og fokusering, men finner ikke noen sammenheng om hva jeg "ikke" skal gjøre, alt som bli filmet ute blir rett og slett dritt. INNE funker det problemfritt.

Andre som har problemer med dette? noen forslag til hva som kan gjøres?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Standard Sv: problem med SGpro

Artig at du har problemer med å filme ute, selv har jeg problemer med å filme INNE pga at adapter pluss linse sjeler et par blendere altså en del lys.

Problemet ditt kommer av at adapterne av denne typen har noen begrensninger.
    Blender du for langt ned, vil dybdeskarpheten i kameralinsa gjøre at du ser flere glassflater, støv og lignende.
    Setter du for høy lukker, (på redrock er det over c.a 120 dels sekund) så vil ikke den roterende skiva blurres ut nok lengre.

Hvilket kamera bruker du? Du må sørge for at lukkeren ikke går over 1/100 dels. Det er nok det som har skjedd. Blir bildet for lyst må du bruke ND-filter. Hvis ikke kamera ditt har innebygget nd-filter så må du skaffe et enten foran kameralinsa eller foran speilreflekslinsa.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Hmm har ikke prøvd ut hverken ND-filter eller lukkerhastighet. Men jeg pleier aldri å røre lukkeren så den står nok fast på 1/50 eller hva det enn er.

Men kan teste det ut

FIlmer med et Sony PD170.

Tar fortsatt i mot råd ;D

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

ND-filter er løsningen.

Hold deg under f/5.6 på SLR-optikken, og fyr på ND når det trengs.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Under f.5.6 du mener da tallmessig f.eks mellom 1.8 og 5.6, eller størrelsesmessig - 5.6 - f16

Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

takk for svar! det viste seg at det faktisk VAR lukkerhastigheten som hadde køddet seg til. veldig merkelig siden "auto shutter" var skrudd av. først lå den på 120 og dagen etter på litt over 1000 når jeg testet mot blank himmel.

Men dere hadde rett, det ble perfekt hvis jeg skrudde lukkeren på 50, blender på 5,6 eller lavere og heller kjørte på med ND filtre.

TAKK! ;D

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •