Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Standard Problemer med HV30

Jeg har nettopp kjøpt HV30 og har tatt opp et test opptak, og jeg har koblet kameraet til pcen via FireWire og tatt det opp med Sony Vegas Pro. Jeg har filmet i 25P cinemode
    Problemet er eksporteringen av filer, hvilket format skal jeg velge?
    Jeg har prøvd diverse format men uansett hva jeg gjør får jeg et opphakket opptak, jeg har beveget kameraet litt mot siden og da skjer det noe med bildet som gjør at det skurrer veldig. Jeg mener ikke støy på skjermen, men man merker veldig godt at jeg beveger på det. Hva kan jeg gjøre?

så frem til et HD opptak men, det ble det ikke i det hele tatt, hva gjør jeg galt?

hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Standard Sv: Problemer med HV30

Kanskje fordel å de-interlace opptaket, ja jeg vet at du har filmet i 25"p", men den P'en står ikke for 100% progressiv.

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Å hvordan gjør jeg det?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    52

De kaller det også for cinema-mode, nettopp fordi det er hakkete. HV30 sin cinemamode er ikke brukbar når det er mye bevegelse. Den genererer kun halvparten av de bildene som er vanlig, og blir derfor hakkete. Fordelen er at kameraet blir veldig lyssterkt da, men det er i de aller fleste tilfeller best og gjøre opptak i 1080i.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Det er ikke nødvendig å deinterlace hvis du har filmet progressiv. Jo, 25p er progressivt. Det du sier om at cinemode kun genererer halvparten av bildene er feil. Istedenfor å generere 50 halve bilder i sekundet, genererer den 25 hele bilder i sekundet. Viktig å vite forskjellen der. Søk litt rundt om hva interlacing er
    Jeg må også si meg uenig i at det i de aller fleste tilfeller er beste å gjøre opptak i 1080i. 25p gir etter min mening en veldig fin "feel", og det er kanskje en grunn til at det er en ettertraktet funksjon på kameraer? Film (ikke video, men film, skutt på ekte film) handler jo bare om progressive bilder.
    Når det gjelder eksportering og komprimering vet jeg at det er andre som kan dette bedre enn meg. Jeg kan jo fortelle deg at jeg rendrer ut ukomprimerte bildesekvenser helt fram til det ferdige produktet. Da pleier jeg å lagre det som en .mov fil, med mpeg komprimering. Det funker iallefall for meg ;D

Du kan jo også prøve å bruke f.eks. HDVsplit for å capture fra kameraet. Da lagres filene som .m2t råfiler som du senere kan importe hvor det nå skulle være

EDIT:
    Jeg kan forøvrig anbefale HDVSpilt! Freeware, "spilt scene-funksjon" og generelt enkelt og greit.
    http://strony.aster.pl/paviko/hdvsplit.htm

EDIT:
    Etter å ha lest posten din enda en gang slo det meg at du kanskje ikke har valgt riktig framerate. Kan det stemme?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Jeg har valgt 25p på sony vegas...hvis det var det du mente?

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

har lagt ut en video her [ame=http://vimeo.com/1793585]http://vimeo.com/1793585[/ame]
    Følg med på kantene til puta 00:34 -->

det er dette jeg mener med hakkete... og dere ser at bildet er kornete

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Jeg ser det er litt hakkete ja, men det med at det er kornete er at det er bare mye støy i bildet. Det pleier å komme en del støy fra HDV, som du sikkert vet.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Interlacingsproblem. Kanskje du må si til programmet ditt at opptaket er 1080i, ettersom kameraet kanskje lagrer de progressive bildene i en interlaced bildestrøm? (Har få kunnskaper på dette området, så om andre vet mer er det bare å komme med det).
    Det med støy kan være at du har latt kameraet styre gainen selv, under dårlige lysforhold. Sett gainen manuelt, eller skyt noe i dagslys
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Nå har jeg klart å opprettholde kvaliteten, men nå vet jeg ikke hvordan jeg klarer å få videoen i 16:9 format... skulle jo vært det på grunn av conemoden men det ble det ikke.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •