Du kan prøve med Audacity. Gratis (open source) lydprogram. Kan hende det vil hjelpe å oppdatere drivarane til lydkortet og.
For tiden driver jeg å lager en dokumentar/reisebeskrivelse av en etiopiatur jeg var på. Ble sent ned av skolen for å dekke et misjonsprosjekt der nede. Konge der btw.
Uansett: Nå lager jeg en slags dokumentar (som vil bil lagt ut btw) hvor jeg skal snakke over videoen..
Jeg har kameramikrofonen (ekstern mikrofon) og har koblet den til dataen. Dessverre har jeg ingen lydprogrammer, så jeg bruker windows lydinspilling. Lyden blir helt ræv (til tross for god mic.) med skurr og during... Hva skal jeg gjøre? Noen som veit om noen greie programmer jeg kan bruke (som det går an å få tak i gratis på nett) eller hva annet jeg kan gjøre?
ww.gratistur.com
Du kan prøve med Audacity. Gratis (open source) lydprogram. Kan hende det vil hjelpe å oppdatere drivarane til lydkortet og.
Takk. Skal prøve.
ww.gratistur.com
hvis ikke det funker kan det hende du har ett dårlig lydkort..
Enkleste er jo å ta opp med kameraet og så legge inn med firewire
Prøv audacity. Bruker det sjølv, og det er fantastisk bra, avansert og enkelt på samme tid.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
audacity er bra!
Et tips:
ha fade in på starten av lyd klippet, så blir det ikke en brå overgang.
ttp://www.effektsiden.moo.no/
Jeg har egentlig det samme problemet. Jeg kjøpte nettopp en billig dynamisk mikrofon (Shure PG48) for å leke litt med, og jeg får en vanvittig støy når jeg kobler til pc'en.
Det er nesten samme høye støy som når man kobler til noe på lydinngangen til en forsterker og ikke får heeelt kontakt og det blir sånn "bzzzzzzzz" lyd. Den er nesten så ille.
Mikrofonen skal da være høvelig nok, så jeg mistenker ikke den. Siden det er en XLR-mikk kjøpte jeg en XLR-minijack overgang for 150kr så jeg kan plugge direkte inn i mic-inngangen på Audigy2 lydkortet.
Men med denne støyen så blir all lyd helt ubrukelig egentlig.. jeg oppdaget at støyen ble mindre om jeg løftet eller flyttet litt på selve XLR-minijack overgangen som er ganske stor. Når den berørte ting så ble støyen mer tydelig enn hvis den hang litt i luften. Jeg kjøpte en overgang ekstra bare for å teste, og det er akkurat samme problemet der også.. så jeg lurer virkelig på hva jeg skal gjøre for å få god lyd inn på pc'en. Trenger jeg et annet lydkort? Bør jeg skaffe en preamp og bruke line-in inngangen i stedet? Nå kjører jeg mic-inngang på lydkortet med +20db boost i windows. Uten boost blir lyden svært lav.
Edit: Det kan også nevnes at støyen blir noe verre om jeg bruker en 4m XLR-XLR kabel mellom mikk og PC enn om jeg kobler mikken direkte til overgangen og til pc'en, men dette er ikke spesielt praktisk. Må jo sitte under pc-bordet som en nisse og holde på.
Tanker og idéer er velkomne!
Regner med det er lydkortet sin skyld. Har det samme "problemet" jeg, selv om jeg ikke har så bruk for mikrofon til pc-en egentlig.
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
Bokmerker