-
10th February 2008, 02:32
Citizen
Problemer med SONY HVR-M15E HDV-opptaker.
Jeg bruker SONY HVR-M15E HDV-opptaker til og ta opp film som blir "live-redigert".
For digitalisering og digital redigering bruker jeg enkle Pinnacle Studio Plus på en Acer bærbar.
Det brukes firewire kabel mellom de.
Det første problemet
som har vert siden jeg fikk opptakerer er at det er en noe svak lyd, og det er en konstant pipe-lyd i bagrunnen. Vist det ikke er særlig lyd eller pause i lyden(ved svart skjerm i filmen) så hører du det veldig godt, og så hører du det ikke noe særlig når det er mye lyd fra filmen.
Denne lyden får jeg når jeg digitaliserer og når om jeg bare kobler opptakeren med video og phono-kabel rett på TVen.
Først trodde jeg det var en altfor lang Phono-kabel som var problemet med har prøvd med en 0,2meter lengde og, så det må være opptakeren.
Har prøvd og filme fra tre ulike kameraer så vet at det ikke er kamera feil.
Men det kan hende det er en innstilling, fordi jeg skjønner ikke alle de avanserte innstillingene på opptakeren. Vist det ikke er feil innstilling, så må det være feil på opptakeren?
Noen som har vert borti dette?
Det andre problemet
som har dukket opp er at når jeg digitaliserer så går veldig mange frames tapt. Noen ganger blir det nesten dobbelt så mange frames som sekund av filmen tapt. Så da blir det hakking i filmen på PCen.
Det er kun DV-kasetter som jeg har tatt opp direkte med kamera som jeg digitaliserer via opptakeren som jeg har prøvd med. Og problemet kom plutselig en dag.
Jeg bruker som sagt en Acer Bærbar god PC til redigering, og denne er helt ny og er fri for programmer og virus fordi den aldri har vert på nett og aldri innstalert noeting utenom VLC-player og Pinnacle studio plus.
Dette har fungert ypperlig før, men nå blir det hakk.
Jeg mistenker for at dette også er en innstilling eller feil ved opptakeren min?
-
10th February 2008, 13:06
Lieutenant Junior Grade
Problemer med SONY HVR-M15E HDV-opptaker.
Angående lydproblemet; Hvordan gjorde du lydopptaket? Kan ofte oppstå problemer med en konstant pipelyd eller brumming hvis man f.eks. får lyden fra PA og det er problemer med jordingen i opptaker i forhold til PA mikser.
Men har du den lyden uansett om du spiller av tape som er tatt opp på forskjellige kamera?
Når det gjelder hakkingen, så kan det være så mangt. Enten innspillinger på spilleren (står den på rett format? HDV?), eller at spilleren ikke klarer å lese kasetter fra kamera fra andre produsenter, det har hvertfall jeg opplevd med vanlige DV-taper. Men hvis du har et Sony kamera, så burdet det jo fungere.
Ellers kan det jo være at PCen ikke klarer å takle datastrømmen. Du har brukt den til å redigere HDV tidligere helt greit?
Vet ikke hvordan det er med interne disker på bærbare maskiner, om de er raske nok til å takle HDV fint, selv bruker jeg eksterne7200rpm disker, men jeg redigerer jo heller ikke HDV.
Vel, da har du hvertfall noen ting å sjekke ut, har ikke vært borti spilleren selv, så kjenner ikke menyene på den.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker