Avid Xpress Pro er discontinued som det heter, altså de har sluttet å produsere det og konsentrerer seg om Avid Media Composer. Version 3.5 er siste som er ute nå.
Angående HD redigering, det spørst hva du skal redigere?
Som Avid bruker selv så syntest jeg hvertfall Avid er overlegent på KLIPPING og media managment i forhold til Premiere, FCP og Vegas (merk jeg la vekt på klipping folkens) Men det krever en del opplæring vell og merke...
Det er en del bakdeler og fordeler mellom hvert klippe program. FCP, Premiere og Vegas har den fordelen at om det er Quicktime, AVI ect. bassert kamera opptak så tar det no time å importere og redigere klippene dine for de jobber native med klippene i motsetning til Avid som må knvertere sånne klipp. DV og HDV opptak er det ingen forskjell ettersom det tar like lang tid å dumpe opptaket inn på maskinen.
Men om når du kommer opp på mer proffesjonelle formater som XDCAM, HD CAM, DVCPRO HD og AVC-Intra så spiser Avid de fleste til frokost og filer er importert på notime.
Et eksempel er vertfall fra FCP 5 så brukte jeg 24 timer på å importere DVCPRO HD materiale og la det bli konvertert til Quicktime ProRes på noe som jeg kunne brukt 20 min å importere i Avid på grunn av at dem støtter formatet natively. Kan godt være dette er forbedret i FCP 6, men jeg har ikke fått sjekket ut dette ennå.
Om det er RED materiale du skal redigere så støtter både FCP og Premiere dette, men det er bare Premiere som kan jobbe med dette i 4K (sist jeg brydde meg om dette vertfall) Om du skal redigere RED i Avid må du ha et system som koster like mye som en ny bil.
Avid er også veldig dårlig på 3-parts Hardware. Premiere og FCP støtter det meste av slikt, med tanke på Blackmagic kort.
Men en annen ting Avid er god på er at en slipper å redere hver jælva effekt man legger på, enten det er å flip-floppe bildet (noe man må gjøre ved bruk av 35 mm adaptere for å rette opp bildet igjen) fart endring eller en fargekorrigering. Men om det er snakk om en haug av korrigeringer så er det klart at det må rendering til og her.
For å si det enkelt: Kan du Avid, så kan du FCP, Premiere og Vegas. Det er tross alt det programmet som satte standarden for sine etterkommere.
Helt til slutt
Avid koster rundt 20.000 kr
Premiere koster rundt 7.000 kr
FCP koster rundt 12.000 kr (denne er inkludert en hel del ekstra med knall farge korrigering, men funker bare på OSX)
Vegas koster rundt 6.000 kr (funker bare på Windows)
Dette er bare ca. priser, har ikke sjekka så nøye opp i det i det siste.
Det finst lettere versioner av noen av programmene, men det er en annen sak...

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker