Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Standard Program til HD redigering

Jeg har Avid Xpress Pro 7,5, lurte på om det er en oppgradering spesielt tilegnet HD redigering...

Hvilke program har jeg å velge mellom?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Program til HD redigering

Avid Xpress Pro er discontinued som det heter, altså de har sluttet å produsere det og konsentrerer seg om Avid Media Composer. Version 3.5 er siste som er ute nå.

Angående HD redigering, det spørst hva du skal redigere?

Som Avid bruker selv så syntest jeg hvertfall Avid er overlegent på KLIPPING og media managment i forhold til Premiere, FCP og Vegas (merk jeg la vekt på klipping folkens) Men det krever en del opplæring vell og merke...
    Det er en del bakdeler og fordeler mellom hvert klippe program. FCP, Premiere og Vegas har den fordelen at om det er Quicktime, AVI ect. bassert kamera opptak så tar det no time å importere og redigere klippene dine for de jobber native med klippene i motsetning til Avid som må knvertere sånne klipp. DV og HDV opptak er det ingen forskjell ettersom det tar like lang tid å dumpe opptaket inn på maskinen.

Men om når du kommer opp på mer proffesjonelle formater som XDCAM, HD CAM, DVCPRO HD og AVC-Intra så spiser Avid de fleste til frokost og filer er importert på notime.

Et eksempel er vertfall fra FCP 5 så brukte jeg 24 timer på å importere DVCPRO HD materiale og la det bli konvertert til Quicktime ProRes på noe som jeg kunne brukt 20 min å importere i Avid på grunn av at dem støtter formatet natively. Kan godt være dette er forbedret i FCP 6, men jeg har ikke fått sjekket ut dette ennå.

Om det er RED materiale du skal redigere så støtter både FCP og Premiere dette, men det er bare Premiere som kan jobbe med dette i 4K (sist jeg brydde meg om dette vertfall) Om du skal redigere RED i Avid må du ha et system som koster like mye som en ny bil.

Avid er også veldig dårlig på 3-parts Hardware. Premiere og FCP støtter det meste av slikt, med tanke på Blackmagic kort.

Men en annen ting Avid er god på er at en slipper å redere hver jælva effekt man legger på, enten det er å flip-floppe bildet (noe man må gjøre ved bruk av 35 mm adaptere for å rette opp bildet igjen) fart endring eller en fargekorrigering. Men om det er snakk om en haug av korrigeringer så er det klart at det må rendering til og her.

For å si det enkelt: Kan du Avid, så kan du FCP, Premiere og Vegas. Det er tross alt det programmet som satte standarden for sine etterkommere.

Helt til slutt
    Avid koster rundt 20.000 kr
    Premiere koster rundt 7.000 kr
    FCP koster rundt 12.000 kr (denne er inkludert en hel del ekstra med knall farge korrigering, men funker bare på OSX)
    Vegas koster rundt 6.000 kr (funker bare på Windows)

Dette er bare ca. priser, har ikke sjekka så nøye opp i det i det siste.
    Det finst lettere versioner av noen av programmene, men det er en annen sak...
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Du bør svare med en ny post etter et svar har kommet om du blir spurt et spørsmål ellers vet ikke den personen som har svart deg at du har kommet med nye opplysninger

7.5? Mener siste versionen av Xpress Pro var 5.8 før dem slutta å lage den, du kan nå vertfall se på muligheten til å oppgradere programmet ditt. Koster en 3-400 dollar mener jeg.

Angående HDV, du kan nå alltids prøve å se om du får lagt inn HDV på den, men jeg kan ikke garrantere noe.

BERGEN

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Det fantes aldri noen versjon 7.5 av Avid Xpress Pro såvidt jeg vet. Men støtten for HD-materiale ble innført fra og med versjon 5.

Forandringer i Avid for tiden by the way; sjekk ut ny logo og diverse på nettsiden, THX
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Takk for utfyllende svar, ja beklager, det ble litt kluss med det første innlegget, skulle egentlig lage nytt, takk for svar uansett...

Jeg har hørt om at når det kommer til eksportering av film i god kvalitet egnet til tv for eksempel så må man eksportere en meget stor fil på mange gigabyte også kjøre det gjennom et "squeeze" program som trykker ned størrelsen på klippet men ikke går utover kvaliteten... Stemmer dette? I så fall har dere noen forslag til gode Squeeze program?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av Yadda Vis post
    Forandringer i Avid for tiden by the way; sjekk ut ny logo og diverse på nettsiden, THX
    Fett! Men tar det i en annen tråd

Sitat Opprinnelig postet av ThomasAdam Vis post
    Takk for utfyllende svar, ja beklager, det ble litt kluss med det første innlegget, skulle egentlig lage nytt, takk for svar uansett...

Jeg har hørt om at når det kommer til eksportering av film i god kvalitet egnet til tv for eksempel så må man eksportere en meget stor fil på mange gigabyte også kjøre det gjennom et "squeeze" program som trykker ned størrelsen på klippet men ikke går utover kvaliteten... Stemmer dette? I så fall har dere noen forslag til gode Squeeze program?
    Sorenson Squeeze følger med i Avid pakken, hvertfall i disse dager, men det går an å kjøpe denne pakken utenom, men det finnest noen billigere alternativer, kommer ikke akkurat på noen nå, men om du går til Videohelp.com og ser litt rundt på "Convert" så kommer du nok fram til en løsning.

HDV er litt trikky, ettersom det er en GOP sekvens, (Group Of Pictures) Det har litt med codecen å gjøre, det vil si at du kan ikke bruke en quicktime refference å refferere direkte til kilde materialet med en QT fil som bare tar noen få kilobyte. Det stemmer at du må eksportere en Ukomprimert Quicktime fil ti å konvertere i et annet program. Det jeg vil anbefale deg å gjøre da om du skal legge det inn på dvd vell og merke. Er å transkode hele den ferdig klipte HDV sekvensen din til en Ukomprimert SD sekvens.

Hvordan du gjør dette kan jeg heller komme tilbake til når den tid er her

BERGEN

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Takk for det, og jeg som før trodde man bare importerer klipp redigerer og eksporterer så skal alt være bra :

Har forstått at det også er en forskjell om filmen skal vises på data skjerm eller tv skjerm?

Jeg ser mange snakker om interlaced/deinterlace og progressiv scanning ved opptak...
    Hva er dette? Hva er tar HDV kamera opp i? Har dette noe med importering/eksportering å gjøre?

Jeg ser det er en del alternative jeg kan velge mellom allerede ved importering av klipp i Avid
    Er det noen spesielt jeg må gjøre når man skal importere HDV i Avid? kjipt å importere, redigere ferdig filmen også stopper det opp i eksporteringsdelen p.g.a. noe du gjorde helt i starten....

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Interlaced og progressiv er en måte de levende bildene blir tatt opp på. Om en først skal se historisk på det så er Interlaced'ede bilder kommer fra de gamle billedrørs tv'ene vi hadde "før" i tiden Og progressive bilder kommer fra film som blir vist på kino.
    Men teknisk sett så er interlaced 50 halvbilder som blir vist som 25 helbilder i sekundet (60/30 i USA, NTSC format)
    Det vil si at annenver linje blir tatt opp i 1/50 dels sekund og etterpå blir de andre linjene tatt opp i samme farten, dette skjer så fort at en ikke merker det. Seinere i redigerings programmet så blir disse linjene satt sammen igjen til 25 helbilder.

Progresiv tar opp 25 helbiler i sekundet. Enkelt og greit

Det er forskjellige bruksområder mellom disse to "formatene" om en kan kalle det for det. Interlaced får med seg mer action og bildene ser veldig "video" ut, reine kjappe bevegelser. Det er derfor brukt i sport sammenheng og der det skjer masse bevegelse.

Progresivt er det alle filmskaperene rekker seg etter, ettersom det er det som er trykt inn i hodet vår fra vi var små og så på film. Så selv om det er video det blir tatt opp på, så er en på god vei til å emulere film looken som alle ønsker å få til. (snakker seff om amatør film folk her )

De fleste amatør kamerar har i dag som regel interlaced video, selv om det finnest noen unntak.(F.eks Canon HV30)

De-Interlacing er rett og slett at du smelter interlaced video sammen til å bli progressivt, noe som gjør at det kan se mye bedre ut i en filmskapers øyne. Du vil også bli kvitt hakkete kanter som kan forekomme på interlaced video.

Litt ekstremt tilfelle vell og merke, ser nesten ut som om noe er feil innstilt.

Det er også en seksjon med hva som er riktig instilling mellom PAL (Europa) og NTSC (USA). Her er det snakk om hvilket field (deler av bildet) som blir tegnet først. Men det trenger du ikke tenke på så lenge du velger PAL når du starter et nytt prosjekt i Avid.

Sitat Opprinnelig postet av ThomasAdam Vis post
    Er det noen spesielt jeg må gjøre når man skal importere HDV i Avid? kjipt å importere, redigere ferdig filmen også stopper det opp i eksporteringsdelen p.g.a. noe du gjorde helt i starten....
    Ikke annet en å velge HDV 1080i PAL som prosjekt. Capturingen gir deg bare et valg om å hente inn HDV da.

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Om man sitter på Avid Xpress eller Liquid lisens så er det mulig å oppgradere til Media Composer for en helt ok pris. Man vil trolig og trenge å bytte maskin, men det går ann å bygge relativt rimelige maskiner som funker med Avid om man har tid.

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Tsen takk for utfyllende og ikke minst oppklarende svar illustrert med bilder ;D
    Nå skjønner jeg litt mer.

Det er i eksporteringen man velger å de-interlace en sekvens?

mvh
    Thomas

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •