Viser resultater 1 til 4 av 4
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    A, A
    Svar
    51

Standard Progressive vs Interlacing

Vi har et Phanasonic DVX 100 kamera, og vi strides en del med om vi skal
    filme i progressivt eller interlaced i et prosjekt som vi skal starte med den 14 mai?
    Jeg vet forskjellen mellom progressive og interlaced, men ønsker å få litt mer detaljer
    om fordeler og ulemper.

Jeg har det inntrykket av at progressive er bedre enn interlaced,
    men en kompis av meg mener at bildene blir hakkete og at autofokusen
    reagerer seint. Vi er fortsatt ikke blitt enige om vi skal filme progressivt
    eller interlaced.

Det er en fluefiskefilm vi skal filme da

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard Sv: Progressive vs Interlacing

Hvis du vil ha det til å se ut som video bør du skyte interlaced. Hvis du derimot ønsker det de aller fleste ønsker, at det skal se ut som film, så filmer du progressivt. I tillegg vil du ikke tape kvalitet fordi du må deinterlace opptakene. Jeg ville uten tvil gått for progressivt
    At bevegelser blir mer hakkete kan man jo argumentere med, men hvis du ser på film så ser du at de faktisk er det. Kanskje det han har sett av progressivt ble filmet med kort lukkertid? Jeg ville kjørt på med progressivt og 1/50 sek i lukker. At autofokusen reagerer seint er nytt for meg, men jeg kjenner ikke til dvx100. Kanskje dere uansett skal vurdere å bruke manuell fokus?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    A, A
    Svar
    51

[quote=guitareirik;135372]
    Hvis du vil ha det til å se ut som video bør du skyte interlaced. Hvis du derimot ønsker det de aller fleste ønsker, at det skal se ut som film, så filmer du progressivt. I tillegg vil du ikke tape kvalitet fordi du må deinterlace opptakene. Jeg ville uten tvil gått for progressivt
    At bevegelser blir mer hakkete kan man jo argumentere med, men hvis du ser på film så ser du at de faktisk er det. Kanskje det han har sett av progressivt ble filmet med kort lukkertid? Jeg ville kjørt på med progressivt og 1/50 sek i lukker. At autofokusen reagerer seint er nytt for meg, men jeg kjenner ikke til dvx100. Kanskje dere uansett skal vurdere å bruke manuell fokus?

Jeg synes alt du skriver høres fornuftig ut. Ja det er vel kanskje mer profesjonelt å kjøre med manuell fokus. Bedre kontroll på dybdeskarpheten osv. Takk for bra tilbakemelding.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Vi har et JVC GY-HD111E og med det filmer jeg nesten konstant 24 frames 720 hd progresivt, selv om vi har muligheten for mye annet med det kameraet. Jeg syntes progresivt er desidert bedre, mere informasjon i bilde, bedre å fargekorrigere, syntes det er klarere farger ,etc.

Så etter min mening, er progressivt veien å gå, men som sakt, da får du mere film look, det kommer litt ann på hva du vil ha seff

Progresivt: Mer film look
    Interlaced: Mer video / dokumentar look

Opp til dere hva dere ønsker
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg