Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    EAJ
    EAJ er offline
    Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    7

Standard Røde videomic. Mono vs. Stereo

Har tenkt til å oppgradere utstyret mitt og ser nå på mic. varianter.
    Jeg har tenkt til å kjøpe en boompole samtidig. Jeg står mellom de to variantene til Røde,
    monovarianten som koster rundt 1200 og stereovarianten som koster rundt 2300.
    Det jeg lurer på er hvordan en stereomic. vil funke hvis man setter den på en boompole.
    Må man hele tiden forsikre seg om at boompolen skal stå i riktig vinkel for at man skal få en riktig stereo?
    Håper noen har et godt svar på dette.

Hvis dere har andre tips om videomic'er, tar jeg gjerne imot dem!

EAJ
    od kritikk = God lærdom!

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Trur ikke det er lurt å ha en stereomic på en boom, blir vanskelig i alle fall :P For skal lyden bli riktig iforhold til kameraet (noe som man er ute etter med stereo) så vil jo dette bli forskyvd med en boompole. Stereo er jo litt tøft da, men jeg tviler på om det er nødvendig. Det beste er å ta opp lydene du trenger for så å lage stereo ut av det i post.
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Det er ikke spesielt gunstig med stereo mikrofon til videobruk. Til dialogopptak er mono fint, og så designer du et lydbilde ut fra det. Dersom du av en spesiell grunn ønsker å oppnå en spesiell stereoeffekt på opptakene, bør du heller plassere 2 (eller flere) (mono) mikrofoner.

De mest brukte mikrofonene i profesjonell sammenheng, som Sennheiser MKH416 og MKH60, er mono.

Du bør heller legge pengene i en bedre mono-mik, enn i stereo.

EAJ
    EAJ er offline
    Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    7

Takk for kjempenyttige svar!

Tenker på å kjøpe den monovarianten til Røde. Har hørt mye positivt om Røde,
    men er det noen som vet om Sennheiser har noen bedre mic'er i rundt den
    samme prisklassen? (ca. 1500 kr.) Eller er Røde et godt valg?

EAJ
    od kritikk = God lærdom!

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Hvilken røde mic til 1500 er det du snakker om?

EAJ
    EAJ er offline
    Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    7

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvilken røde mic til 1500 er det du snakker om?
    Videomic'en som koster 1250 kr. på fotovideo. Men er villig til å gå opp litt i pris hvis forskjellen på kvaliteten er stor. Ser du har skrevet i signaturen din at du har Røde NTG-2. Tror du det vil lønne seg å kjøpe den i stedet for videomic'en i forhold til lydkvalitet? Det er vel kanskje en ren shotgun mikrofon det, eller går det an å sette den på kameraet slik som videomic'en? Trenger en mobil mikrofon.

Edit: Så nå at det står på fotovideo at Røde NTG-2 er "perfekt for montering direkte på kamera" så da er det spørsmålet ute av bildet :wink: Så spørsmålet lyder nå: Er det verdt å kjøpe Røde NTG-2 i stedet for å kjøpe Røde Videomic. mono?
    od kritikk = God lærdom!

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Du kan ikke montere NTG-2 rett på kamera i samme måte som VideoMic. Pluss NTG-2 bruker XLR kabel, og jeg regner med du har miniJack? I så fall må du kjøpe en kabel som går fra XLR til Jack.

Skal du montere NTG-2 på kamera så må du kjøpe noe tilleggsutstyr. :wink:

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Videomic'en som koster 1250 kr. på fotovideo. Men er villig til å gå opp litt i pris hvis forskjellen på kvaliteten er stor. Ser du har skrevet i signaturen din at du har Røde NTG-2. Tror du det vil lønne seg å kjøpe den i stedet for videomic'en i forhold til lydkvalitet? Det er vel kanskje en ren shotgun mikrofon det, eller går det an å sette den på kameraet slik som videomic'en? Trenger en mobil mikrofon.

Edit: Så nå at det står på fotovideo at Røde NTG-2 er "perfekt for montering direkte på kamera" så da er det spørsmålet ute av bildet Så spørsmålet lyder nå: Er det verdt å kjøpe Røde NTG-2 i stedet for å kjøpe Røde Videomic. mono?
    Når det gjelder ren kvalitet trur jeg ikke kvaliteten er stor da begge vil ta opp i 16 bit og på miniDV kassetten. Jeg vil tro at NTG-2 tar med seg alle frekvensene, også de laveste noe ikke videomicen er fullt så god på. Jeg merket dette veldig godt at hvis du spilte av en inspilling på et ordentlig anlegg fikk du faktisk bass når en mann pratet, noe du ikke fikk før NTG-2 er også mer følsom, den tar opp lyder med lavt volum langt bedre. Deilig i scener hvor personene skal hviske eller prate lavt.

Skal du montere NTG på kamera må du evt. ha en shock mount. Denne mounten er et must hvis du skal ha boom, hvis ikke vil absolutt alle lyder fra både ledning og små tappinger på stanga gå rett inn i mikrofonen. Min shock mount passer til både kamera og boom så jeg er kjempefornøyd

EAJ
    EAJ er offline
    Cadet 3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    7

Høres bra ut Plecto!

Takk for kjempebra svar!
    Denne tråden har vært kjempenyttig for meg!
    Nå må jeg bare sette meg ned å finne ut hvor mange kroner jeg har tenkt til å legge i mikrofonen.

EAJ
    od kritikk = God lærdom!

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2006
    Svar
    102

Sitat Opprinnelig postet av vokteren
    Du kan ikke montere NTG-2 rett på kamera i samme måte som VideoMic. Pluss NTG-2 bruker XLR kabel, og jeg regner med du har miniJack? I så fall må du kjøpe en kabel som går fra XLR til Jack.

Skal du montere NTG-2 på kamera så må du kjøpe noe tilleggsutstyr. :wink:
    Kan du gi et eksempel på hvor jeg kan finne det? Jeg kjøpte den nettopp selv og fant ut at jeg må ha en sånn overgang, men jeg veit ikke hvor jeg skal finne det. Jeg bor på Romerike/nærheten av Lillestrøm. Fint om noen kan hjelpe.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •