Om du vil ha fart så kjøp heller en SSD disk som systemdisk.
Kjør raid i striping (raid5 f.eks) om du ønsker en god backup av råmateriale uten å miste for mye diskplass.
Jeg vurderer å kjøpe en PC og må avgjøre om jeg skal sette opp to harddisker for RAID eller ikke. Hva har jeg å tjene på dette? Økt hastighet for rendering? Og er det noen baksider av dette som jeg bør vurdere?
Det er snakk om to harddisker av typen: 1TB 7200RPM SATAII
Og prossessoren blir mest sannsynlig i7 920 2.66GHz 8MB
Liker vanligvis å gjøre bedre research før jeg poster slikt, men jeg trenger et raskt svar, og kunne ikke finne noe et annet sted med det første. Beklager dette.
Om du vil ha fart så kjøp heller en SSD disk som systemdisk.
Kjør raid i striping (raid5 f.eks) om du ønsker en god backup av råmateriale uten å miste for mye diskplass.
For den rimeligste SSD harddisken må jeg hos Multicom betale kr.1 132,- ekstra og da får jeg kun 80GB diskplass. For en ekstra 1TB harddisk betaler jeg bare kr.647,- ekstra så en SSD disk blir på et helt annet prisnivå.
Her er prisene jeg må betale ekstra for en SSD disk hos Multicom:
INTEL 80GB X25M MLC SSD [+1 132,-]
INTEL X25M 160GB SSD, Skriv: 70MB/sek, Les: 250MB/sek [+2 820,-]
2 stk. INTEL X25M 160GB SSD (skriv kommentar om du ønsker RAID STRIPING eller SPEILING) [+6 287,-]
2 stk. INTEL 80GB X25M MLC SSD (skriv kommentar om du ønsker RAID STRIPING eller SPEILING) [+2 911,-]
Som du ser er ikke helt prisene på en ekstra harddisk satt opp i RAID sammenlignbar med SSD disk. Hvor stor forbedring snakker vi om jeg velger en SSD disk? Jeg er ganske blank når det kommer til dette med RAID, harddisker etc. så jeg trenger å få det inn med teskje.
Vil jeg ikke kunne ha noe annet å tjene på RAID enn god backup?
RAID5 gir deg ytelsen som i RAID0, og sikkerheten med speiling som i RAID1. Har du råd - gå for et stort nok kabinett og RAID5, enten via et fiks ferdig kabinett som kan gi deg USB, FireWire og muligens eSATA. Disse er gjerne noe dyrere enn de med kun èn av disse koblingene, men til gjengjeld trenger du ikke et dedikert RAID-kort for å bruke dem.
Selv har jeg et RocketRAID 2314-kort med fire eSATA koblinger som i alt skal takle 20 disker. Dvs. fem disker pr. port. Og disse kan du igjen sette opp slik at alle 20 diskene er satt opp som f.eks. RAID5. Da får du rimelig god lese/skrive-ytelse. Men det har sin pris..
Du kan få RAID-kabinett med plass til to eller fem (i enkelte tilfeller fler) disker. Kan råde deg til å kjøpe et stort kabinett først som sist.. For prisforskjellen er ikke så grusomt stor.
Skal du ha fem disker kan du titte på denne. Det blir nok neste invistering på RAID-fronten hos oss.
Sist endret av OlaHaldor; 4th February 2010 kl 16:32
Takk for svar! Jeg er helt blank på dette området så jeg detter litt ut der. Situasjonen er slik at jeg vurderte å bestille en PC hos Multicom og når jeg skulle velge harddisk nr to stod det:
"Hvis du velger to like harddisker, og ønsker de satt opp i RAID, må du legge inn en kommentar om du ønsker speiling eller striping"
Så da tenkte jeg med det første at dette sikkert er gratis og postet derfor denne posten her for å finne ut av om dette er noe jeg ønsker eller ikke. Men om jeg får RAID5 eller 1, og hva slags koblinger aner jeg ikke. Å velge stor nok kabinett ser ikke ut til å være noe problem så det kommer jeg til å gjøre uansett.
Ville det foreksempel vært lurt av meg å skrive at jeg ønsker "speiling med RAID5" ? Er det naturlig at dette koster ekstra selv om det ikke kommer frem? Og er dette noe som vil garantere bedre ytelse eller bør jeg sette meg dypere inn i dette, og se på de ulike ulempene før jeg tar en vurdering?
Forstår at det kan være vanskelig å gi konkrete råd når jeg er så blank på området - men alt hjelper :-)
Raid5 gir tilsvarende LESE ytelse som Raid0, men pga hvordan Raid5 skriver data vil skrive hastighet være i mange tilfeller relativt dårlig. Spesielt billige kontrollere som sitter på hovedkort og når man kjører dette som software raid er skrivehastigheten ikke den beste. Du må opp på god kvalitets hardware kontroller for å få god skrive ytelse og disse koster en del penger.
Raid til redigering av vanlige hd formater er ikke nødvendig, men kan være en greit nok som enkel backup for evnt å hindre nedetid. Til litt tyngre etterarbeid, effekter og fargekorrigering har det som regel noe for seg. Men man må og ta i betraktning hva for slot man evnt putter en kontroller i. Sørg evnt for å bruke Pciexpress slot eller pci-x, gammel pci er de fleste tilfeller for treig til å være av noen nytte ytelses messig. Som regel er det ikke sata hardisker som er flaskehalsen.
Raid er IKKE en erstatning for backup, jeg har selv fått smertelig erfare en dyr raid5 kontroller med bugs i firmwaren. 2TB data borte vekk, takk og lov jeg jobbet med dv tape den gangen.
EDIT:
Slik det er beskrevet i siste post er det snakk om stripping(raid0) eller speiling(raid1), raid3/5 krever 3 eller flere disker. Ulempen med Raid0 er om en disk krasjer ryker all data, Raid1 kan en disk krasje uten tap av data.
Takk for tilbakemeldinger. Tror jeg venter med RAID til jeg har fått satt meg inn i dette. Foreløpig vil PC'en jeg har sett på gjøre jobben mer enn bra nok, så jeg kjøper den med et stort kabinett og gjør eventuelt endringer når behovet dukker opp.
Men diskuter gjerne temaet videre, nyttig info.
Bokmerker