Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Red One

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Red One

Jeg har lenge vært skeptisk til om kanskje Red One-kameraet er en eneste stor svindel. Spesifikasjoner som virker for gode til å være sanne, alle bilder har vært 3d-modellert, "betal 10% forskudd nå og få det levert på et ubestemt tidspunkt som kan endres uten forvarsel".

Men nå har faktisk de første Red One-kameraene blitt sendt ut til kunder.
    Peter Jackson og Soderbergh har skutt med det. Brukerrapporter begynner å dukke opp på RedUser-forumet.

For den relativt lave prisen $17.500(*) kan man nå kjøpe et kamera som (i følge spesifikasjonene) har bedre bilder enn alle HD-kameraer hittil, uansett pris. Panavision Genesis koster vel noen millioner, men Red One er bedre, ser det ut til. 12MP sensor, ukomprimert 4:4:4 i 4k-oppløsning.

(* $17.500 er for selve kamerakroppen, en funksjonell kamerapakke kommer fort på $20-30k.)

Er ikke dette en teknisk revolusjon mon tro? Jeg bestilte mitt i dag, forventet levering i mars.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

Standard Red One

hm har hat red one lenge, men dog prototyp. du blir nok blant de fem første selvstendie i norge, med gunleik blant de fem.

Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Standard Red One

Har sett på dette kameraet jeg også, og dæven døtte så bra det blir. Jeg er enig med deg nilsjnesse, det er for godt til å være sant. Jeg gleder meg veldig til å se andre bruke dette kameraet og legge ut testklipp på nettet. Mitt neste kamera blir vel dette, men 100k er ikke akkurat lite penger. Jeg misunner deg litt som har bestillt det!

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

Standard Red One

Vet også at Göran Spenn skal ha bestilt det kamera nå, men han er jo ikje heilt 100% frilans da, jobber mest med lyd og annet forefallende arbeid, men har tkkniks indsikt lel....

Lieutenant
    Medlem siden
    Apr 2006
    Svar
    121

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Red One

Det ser lovende ut, ingen tvil om det og derfor er jeg alltid skeptisk.

Lav pris på kamera "skjuler" nok litt av den totale kostnaden om man skal utnytte kameraet fullt ut.

Man for og samme utfordring som med andre tapeløse systemer, lagring og backup, evnt også arkivering av råmateriale.

I tilegg mangler det foreløpig support i Norge, eller europa i det hele tatt. Upraktisk å måtte sende kamera fram og tilbake til USA om man trenger service. Sony og Panasonic har service nettverk verden over, det har ikke RED. Og holdbarhet? Typiske skulder kameraer og filmkameraer er relativt hardføre, er RED det?

En nærliggende konkurrent fra Panasonic er feks. Hpx500. Hverken 2 eller 4k, men prisen i USD havner i samme leie som RED med basic setup.

Og foreløpig stillt fra Avid om evnt direkte støtte, selv om kanskje kundene på systemene som kunne dratt 4k uansett skyter film eller andre HD former, så kunne det kanskje vært interessant med Xpress/MC for de minste som nå får råd til 2/4k?

Nei jeg ikke negativ, kun skeptisk/kritisk til alt nytt. 8)

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Red One

Ja, jeg har vært veldig skeptisk lenge nå. Men nå er det altså på markedet, og det innfrir forventningene til de som har fått det.

Skjønner absolutt fordelene du nevner med Sony/Panasonic osv, men disse er såpass mye dårligere spekket enn Red, at det virker for dumt å kjøpe HPX500 når man kan få Red. Det samme gjelder vel egentlig Sony F23, som koster nesten 10 ganger så mye.

Final Cut Pro vil jo ha direkte støtte for Red ganske snart, har jeg forstått, kanskje jeg blir nødt til å kjøpe en mac, grøss, hvis ikke Avid får ut fingrene innen mars.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

Standard Red One

Upraktisk å måtte sende kamera fram og tilbake til USA om man trenger service.
    Med de egenskaper å specs som Red One tilbjuder, sender brukerne gerne camra til månen om så det gjelder. De er vært de, for og i hart vær (superlat IV)

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Red One

Sitat Opprinnelig postet av Ekksplotsjon Bang Studios
    Upraktisk å måtte sende kamera fram og tilbake til USA om man trenger service.
    Med de egenskaper å specs som Red One tilbjuder, sender brukerne gerne camra til månen om så det gjelder. De er vært de, for og i hart vær (superlat IV)
    Ikke om du står midt oppi en produksjon, Murphyes lov sørger for at det typisk nok skjer når man minst trenger det.
    Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Skjønner absolutt fordelene du nevner med Sony/Panasonic osv, men disse er såpass mye dårligere spekket enn Red, at det virker for dumt å kjøpe HPX500 når man kan få Red. Det samme gjelder vel egentlig Sony F23, som koster nesten 10 ganger så mye.

Final Cut Pro vil jo ha direkte støtte for Red ganske snart, har jeg forstått, kanskje jeg blir nødt til å kjøpe en mac, grøss, hvis ikke Avid får ut fingrene innen mars.
    Prisen er fremdeles nesten for godt til å være sant. Derfor skulle jeg gjerne sett en sammenlikning, RED vs. Varicam oppsettet dem filmet Planet Earth med for både tv og kino(skalert opp fra 720p til 2K) eller en F23 med feks. noen Zeiss linser og så sammenliknet alle sammen. Men om noen hadde turt å prøve det er en annen sak... 8)

"Problemet" er vel at for Avid sin del så vil vel de viktige kundene uansett kjøre feks. film eller F23'n(hdcamsr) og gi blanke i RED uansett...de har pengene til det. Men man får håpe dem ser den store brukerstrømmen av små/mellomstore brukere over til FCP nå som dem har rydda litt i organisasjonen.

Menmen, blir spennende å se når det får litt bruk av andre enn RED selv i forhold til bilde kvalitet, workflow og hvor bra selve kameraet er bygd. Jeg er fremdeles på utdanningsnivå...så ikke akkurat noe behov for RED med det første uansett, men utstyr er alltid morro.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •