Det går jo an å rendre ut HDV materiale til noe som er mindre komprimert, for så å redigere med det... Men, det tar jo litt ekstra tid.
På skolen har vi nå kjøpt inn et par Sony 1080p HDV-kamera.
Læreren min sa at vi ikke måtte ta opp i HD, men i DV fordi prosessorene på redigeringsmacene ikke tåler formatet.
Macene er iMac 2.8 GHz, 24", 4 gb RAM, 512 MB skjermkort..
Finnes det noen måter vi kan få til å redigere HD-filmene uten at det går forferdelig tregt?
Kan vi formatere til et mindre format å linke opp igjen foreksempel?
- Keep working hard and you can get anything that you want
Det går jo an å rendre ut HDV materiale til noe som er mindre komprimert, for så å redigere med det... Men, det tar jo litt ekstra tid.
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Jeg kan ikke begripe at det der ikke skal greie å dra HD. PRØV ! I verste fall kan dere nedskalere til PAL.
Man kan lage proxyer, filer i lavere oppløsning enn HD som PAL f.eks. - og når man har klipt ferdig, reconnecte filene til HD-versjonen av klippet.
Takk for svar
Finnes det noen tutorial/beskrivelse over hvordan man redigerer i PAL å linker opp til HD i FCP 6?
- Keep working hard and you can get anything that you want
Har du sjekket på apple.com? Søk fram final cut studio, så tror jeg at det skal ligge et par tutorials om FCP.
Kanskje denne? http://www.apple.com/finalcutstudio/...=mov-fcpimport
Det er jo mange av oss som redigerer på MacBook Pro både på 2.4 GHz og høyere og det er absolutt ingen problemer med å tygge unna redigering. Det høres derfor litt rart ut dette her. Er det final cut pro som brukes til redigeringen??
Uansett er det mange fordeler med å redigere i hd og så rendre ut til SD. Pga mye høyere oppløsning kan du gjøre både utsnitt, zoom og panning på sekvenser som i utgangspunktet var et fast motiv. Og dette kan du gjøre helt uten å tape oppløsning/kvalitet.
Nå tar det naturligvis litt lenger tid å rendre HD til et annet format - rett og slett fordi det er mer data så det kan jo være dette han tenkte på, men det er altså mye å vinne på å holde seg til HD og heller få en nedtur hver gang man går over til SD og ser hvor flatt alt blir da
FCP requirements:
Minimum Requirements to Install All Final Cut Studio Applications
* A Macintosh computer with a 1.25GHz or faster PowerPC G4, PowerPC G5, Intel Core Duo, or Intel Xeon processor
* 1GB of RAM
* An AGP or PCI Express Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors)
* A display with 1024-by-768 resolution or higher
* Mac OS X v10.4.11 or Mac OS X v10.5.5 or later
Recommended Configurations
The following are recommended for all applications:
* 2GB of RAM when working with compressed HD and uncompressed SD sources
* 4GB of RAM when working with uncompressed HD sources
Min maskin takler fint 1080i materiale, og jeg har den forrige generasjons 24" iMac med 4 gb ram.
Nå var det jo snakk om HDV materiale her, og jeg vil vel tørre å påstå at å zoome inn noe spesielt mye vil gi et tap i kvalitet.
Dette sier jeg på grunnlag av at HDV er kraftig komprimert. Siden det er snakk om samme datarate som DV, og høyere oppløsning, må man jo ha kuttet ned på noe?
På den andre siden kan jeg være enig med det du sier om fast motiv. Mindre bevegelse gir mindre komprimering, som betyr finere bilder![]()
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Vel nå har jeg minimal erfaring med HDV men oppløsningen er jo i utgangspunktet det samme, men komprimeringsmessig kan det naturligvis gå ut over flater og annet som (for) lett lar seg komprimere men vil tro at man kommer unna litt av det ved å redigere i et høyere format. I utgangspunktet er jo oppløsningen der så en zoom/utsnitt bør gå helt fint også i forhold til HDV. Ikke riktig så forutsigbart som full HD naturligvis men SD er jo såpass mye dårligere og dermed også så kjedelig tilgivelig... Det smerter i sjelen det der.
på min med 2.66 og 4gb minne da?
Bokmerker