Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: S-VHS til PC

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    17

Standard S-VHS til PC

Hei, jeg sitter her med en hel haug gammle S-VHS kasetter, disse vil jeg (eller rettere sagt familien) ha over på PC, for senere å kunne brenne filmene på DVD.

Hva er den beste måten å gjøre dette på?
    "Getting a movie made in Hollywood is like trying to grill a steak by having a succession of people coming into the room and breathing on it". - Douglas Adams

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Det finnes sikkert dyre måter profesjonelle gjør det på for å bevare mest mulig av bildet, men det letteste er nok å lese av med S-VHS-spiller og kjøre det enten rett inn i bildeinngangen i skjermkortet og lyden inn i lydkortet, eller du kan kjøre det over på mini-DV-teip via et kamera. Jeg ville foretrukket det siste, så har man lyd og bilde samlet på en digital back-up (med minimalt kvalitetstap - det eneste tapet ligger nok i selve kabelen). Alt du trenger er altså S-VHS-spiller (noe de aller fleste "nye" VHS-spillerne har) og et DV-kamera. I tillegg trenger du sannsynligvis en fono-til-trippelminijack-kabel for overføringen. Koster sånn 70 kr på Elkjøp.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Elverum
    Svar
    67

Standard

Jeg anbefaller pinnacle video transfer;-)

Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    7

Wink S-vhs?

Jeg stusser litt over at du har S-VHS kassetter, det var et format som omtrent bare "halvproffene" brukte, i hovedsak til kladderedigering. Og jeg er neimen ikke sikker på om de fleste nyere VHS maskiner spiller av S-VHS. Kanskje er det VHS-C du har, miniformatet av VHS-kassetter? Uansett vil du jo trenge en avspiller som takler formatet ditt. Hvis kassettene stammer fra kameraopptak, er det kanskje håp om at det gamle kameraet er så pass i live at du kan spille av fra det? Da unngår du mulige problemer med tracking og støy under avspilling. VHS opptak og gammel video har vanligvis mye bildestøy. Slikt hater en MPEG-2 koder (som er det du bruker når stoffet skal inn på DVD) og bildekvaliteten kan bli ganske dårlig. Derfor bør du bruke et støyfilter/lavpassfilter når du flytter bildet fra VHS til PC/DVD. Jeg bruker med godt resultat en SONY DVD opptaker med harddisk. Det gir meg riktig nok ingen annen redigeringsmulighet enn å klippe av start og slutt, men maskinen har nettopp et slikt filter som tar vekk støy og en MPEG-koder av beste slag (der kan det skille mye). Så slipper du å sloss med PCen også. Har du ikke en, kjenner du kanskje noen som kan låne deg, eller kanskje kassettsamlingen din er så pass verdifull at du vil spandere en ny?

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Sitat Opprinnelig postet av videojac Vis post
    Jeg stusser litt over at du har S-VHS kassetter, det var et format som omtrent bare "halvproffene" brukte, i hovedsak til kladderedigering. Og jeg er neimen ikke sikker på om de fleste nyere VHS maskiner spiller av S-VHS. Kanskje er det VHS-C du har, miniformatet av VHS-kassetter?
    VHS-spilleren min tar i alle fall S-VHS og den kjøpte jeg i det de begynte å gå ut av markedet. 6 hoders spiller. Tror ikke den var så mye mer avansert enn det andre de hadde på Elkjøp.

Halvproffene brukte S-VHS, ja, sant det - så det er jo ikke uvanlig. Det var jo det man filmet i før DV kom. Det var S-VHS vi brukte når vi filma på videokurs på ungdomsskolen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •