Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 32
    Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Standard Semi-proff kamerakjøp: noen ekspertråd?

Jeg skal gå til innkjøp av et semi-proff kamera til å utføre en rekke videooppdrag og håper noen kompetente mennesker her på forumet kan gi meg noen råd angående valg av kamera. Jeg har gjort mye research, lest et par bøker og hentet inn annen informasjon men jeg føler at jeg drukner litt i mengden av informasjon. Jeg skal derfor spesifisere mitt bruksområde nedenfor. Der jeg er usikker har jeg lagt til noen spørsmål som jeg håper vil bli besvart! Jeg føler meg forholdsvis ny innen digital video så korrekt meg hvis noe er feil eller uklart.

- Prisklasse ( 25.000 - 50.000 )
    - Lyssterk optikk er nødvendig (mye innendørs filming)
    - Det meste av video vil bli brukt til streaming på web, nedlastning, dvd og storskjerm på konserter. Men det bør også kunne brukes på TV.
    - DV eller Harddisk ? - her er jeg usikker. For å opptre profesjonelt vil jeg føle utviklingen til bransjen, vil DV være en dårlig investering med tanke på også fremtidige oppdrag? Eller er DV fortsatt en bransjestandard? (korrekt meg hvis jeg er på ville veier)
    - Er utskiftbar optikk nødvendig? Er det slik at enhver video-produksjonsselskap med respekt for seg selv må ha kamera med utskiftbar optikk eller klarer man seg fint uten?

Kort oppsummert vil jeg ha et kamera som følger bransjestandard og passer til mitt bruk. Selv om øvre grense er satt til 50.000,- er det mer aktuelt med et kamera i prisklassen 25.000 - 35.000 dersom det dekker mine behov.

Håper noen kan gjøre meg litt klokere.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Standard Sv: Semi-proff kamerakjøp: noen ekspertråd?

Jeg må som alltid anbefale mitt kjære XH-A1. Et utrolig godt kamera. Koster rundt 30 000 i Norge. Der har du 25p og 50i, pluss en hel haug av manuelle innstillinger. Du tenker kanskje at du ikke trenger alle dem, men jo, det gjør du. Ved å lage presets for f.eks lite lys kan du få vekk støy hvor andre kameraer antageligvis hadde blitt støyete. Står mer om presets og diverse på dvxuser.com under Canon. Dette er et HDV kamera. Man filmer med andre ord HD på tape. Har hørt endel si at det er et ustabilt format. Jeg har hatt kameraet i over et halvt år nå, og bruker FCP, men har ikke merket noen problemer. Jeg mener at det er et ypperlig kamera for spesifikasjonene dine. Så har du i tillegg råd til annet utstyr Det er min mening da
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Takk for tipset

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

RED kommer med et nytt kamera til våren (noe de har bekreftet). RED Scarlet. Tar opp i 3k og prisen er satt til å være rundt 20 000,-. De gikk ut med noen få spesifiaksjoner tidligere i år, men trakk det tilbake for en måneds tid tilbake. Forhåpentligvis blir det ennå bedre, samtidig som prsien ikke vil gå opp. Ville derfor ventet litt.

Ellers så er SONY XD EX-1 og anbefale til den prisklassen. Du kan få kjøpt kamera for $6500 i usa (for eksempel bhphotovideo), som i dag er rundt 45 000,-. Er vel et av de beste kameraene under 50 000,- som tar opp i 1080p.

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Takk for tips.

Er Canon XL2 et godt kamera for mitt bruk, sammenlignet med pris. Hva er en grei pris å gi for BRUKT Canon XL2?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av jaran Vis post
    RED kommer med et nytt kamera til våren (noe de har bekreftet). RED Scarlet. Tar opp i 3k og prisen er satt til å være rundt 20 000,-. De gikk ut med noen få spesifiaksjoner tidligere i år, men trakk det tilbake for en måneds tid tilbake. Forhåpentligvis blir det ennå bedre, samtidig som prsien ikke vil gå opp. Ville derfor ventet litt.
    Bare 4 dager igjen nå av ventingen 14. November skal de kunngjøre de nye endringene ;D
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Hva bør jeg velge av disse to brukte kameraene?:

- Canon XL2 med ekstra vidvinkel linse (3,4-10,2mm - nyttig for meg som driver med konsertfilming) og ekstra batterier + ef converter (jeg har canon ei lyssterk 50mm 1.4 linse til speilrefleks) PRIS: 23.000 - 25.000

ELLER

- Canon XH A1 uten noe ekstra utstyr. PRIS ca. 19.000,-

Det virker som om det er en enighet rundt det at XH A1 er et bedre kamera enn XL2, men med tanke på ekstra vidvinkel lise verdt ca. 8000,- , ekstra batterier og ef converter så virker XL2 som et godt kjøp. Så jeg er usikker på hva jeg skal velge og trenger noen innspill.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Som sagt ville jeg ventet til RED annonserer sine nye kameraer. Som THX sier vil det skje 14. november. Det er helt klasseforskjell på disse kameraene du snakker om og RED sine kameraer og kan ikke sammenlignes.

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    16

Sitat Opprinnelig postet av jaran Vis post
    Som sagt ville jeg ventet til RED annonserer sine nye kameraer. Som THX sier vil det skje 14. november. Det er helt klasseforskjell på disse kameraene du snakker om og RED sine kameraer og kan ikke sammenlignes.
    Ok, jeg vil nok uansett vente til denne annonseringen ja. Men kameraet skal brukes til å ta oppdrag og derfor tenker jeg at det vil føles tryggere å jobbe med kjent utstyr og teknologi. Det virker som om det er stor uenighet rundt arbeidsflyt og redigering med RED teknologien, derfor tenker jeg at det kan være lurt å vente til denne teknologien har fått en større innpass i bransjen. Det vil nok uansett gå lang tid før dette blir en standard innen norsk TV o.l. Og det er heller ingen spillefilm jeg skal jobbe med så jeg vet ikke hvilke fordeler jeg drar av et RED kamera? Men bedre kvalitet er jo selvfølgelig til fordel uansett.

Noen som kan oppsummere hvilke fordeler og mulige ulemper et RED kamera kan gi til mitt bruk? (vet at kameraet ikke er annonsert enda, men det som er å forvente)

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Tror ikke jeg ville lagt så mye i dette med at TV stasjoner ikke bruker så mye red - eller andre kamera i denne prisklassen forøvrig. Du vil jo som regel levere en produksjon til dem i et greit format, så det har ikke så veldig stor betydning sånn sett.

Ulempen med RED er jo tradisjonelt at selv om dette blir annonsert den 14. så er leveringstiden betydelig mye lenger, så spørsmålet er når dette er deg ihende - i tillegg til hva prisen blir på et bra oppsett med de komponentene du trenger.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •