Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 25

Tråd: SGBlade

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Question SGBlade

Har jeg forstått dette riktig?

Skal jeg bruke en SGBlade til videokameraet mitt, så trenger jeg i tillegg et vanlig fotoobjektiv jeg benytter? SGBladen er i utgangspunktet kun et bindeledd mellom kameraet og det som skal gi et "35mm bilde"? Kan jeg bruke hvilket som helst objektiv?

Og hva er ROTOrazor?
    Step ring?
    Hvordan "connection kit" trenger jeg?
    Trenger jeg et "rod support system", eller er dette noe min fingernemme farfar (som blant annet har bygd meg en flott jibb ) kan fikse?

Beklager min uvitenhet, men takker for alle svar

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

akkurat de samme spørsmålene jeg hadde en gang.

JA, du trenger et fotobjektiv, som navnet tilsier er det et 35 ADAPTER, som gjør at du kan sette på et objektiv uten på.

Objektivet MÅÅÅÅ være helmanuelt, altså ikke autofokus, så du trenger gamle linser.

Du kan bruke de fleste merker, men du må velge hva slags "mount" du skal ha på adapteret, velger du nikon kan du bare ha nikon linser osv.

step ring trenger du for å koble adapteret til kameraet, fordi diameteren er logisk nok forskjellig, kameralinsa din er enten større eller mindre enn SGblade, og da trenger du en sånn fin skru sak for at de skal smette sammen.

kjøp for guds skyld et "rod support system", din far er neppe presis nok til å fikse det, no offense.

lykke til med kjøpet, det er et helt vanvittig verktøy du kjøper

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard

Skjønner skjønner. Frister mer og mer.

Hva er dette "flip". Non-flip er tydeligvis det billigste, men..?

Noen som har bestilt som kan si hvor mye de brukte på dette alt i alt (ferdig pakke, porto, toll, ev. annet)?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ålesund, Norge
    Svar
    289

Standard

I utgangspunktet, med SLR linser så blir bildet snudd oppned.

Så med non-flip så er "selvfølgelig" bildet snudd oppned. :P
    Jeg bruker en magnet på lcd'en på kameraet mitt (har SGpro r3) for å flippe det. Dette hjelper litt, men bildet er da speilvendt.

Men med flip versjonen så flipper den da bildet korrekt.
    Ikke oppned.. ikke speilvendt..

Men, den stjeler også muligens litt mer lys.. Menmen..

Jeg har da som gjettet: SGpro uten flip.. fungerer helt fint for meg
    Sist endret av tommetass; 28th July 2009 kl 19:52

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

for å komme med min mening så bør du enten kjøpe flip- saken, eller en skjerm du kan ha oppå kamera.

Personlig bruker jeg skjerm, og det har tatt alt til nye høyder. Ikke for å bryte ned motivasjonen din, men det er et pent lite helvete å filme når lcd-skjermen viser bilde opp ned, og hvis du jukser til og prøver å flippe det, så kommer det speilvendt, noe som gjør det driiiiit vanskelig å filme.

Mulig tommetass er flinkere enn meg og har vendt seg til det, men når jeg kjøpte skjerm så ble alt vanvittig mye bedre, enklere og det gjør ting mer effektivt, nå kan du på location diskutere med artisten din, hvis du f.eks spiller inn musikkvideo, hva som funker og hva som ikke funker.

kjøp skjerm.

jeg har versjonen før SGblade, SGpro r3, men det ser ikke ut til at prisen har forandret seg nevneverdig. brukte et sted mellom 7 og 8 tusen.

I tillegg anbefaler jeg steeeerkt at du kjøper enten en flip-modul eller en skjerm.

også må du skaffe deg linse.

det er ikke noe billige saker for å få det til å funke optimalt det her ass, men men. Det er verdt det.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ålesund, Norge
    Svar
    289

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Fredo Vis post
    for å komme med min mening så bør du enten kjøpe flip- saken, eller en skjerm du kan ha oppå kamera.

Personlig bruker jeg skjerm, og det har tatt alt til nye høyder. Ikke for å bryte ned motivasjonen din, men det er et pent lite helvete å filme når lcd-skjermen viser bilde opp ned, og hvis du jukser til og prøver å flippe det, så kommer det speilvendt, noe som gjør det driiiiit vanskelig å filme.

Mulig tommetass er flinkere enn meg og har vendt seg til det, men når jeg kjøpte skjerm så ble alt vanvittig mye bedre, enklere og det gjør ting mer effektivt, nå kan du på location diskutere med artisten din, hvis du f.eks spiller inn musikkvideo, hva som funker og hva som ikke funker.

kjøp skjerm.

jeg har versjonen før SGblade, SGpro r3, men det ser ikke ut til at prisen har forandret seg nevneverdig. brukte et sted mellom 7 og 8 tusen.

I tillegg anbefaler jeg steeeerkt at du kjøper enten en flip-modul eller en skjerm.

også må du skaffe deg linse.

det er ikke noe billige saker for å få det til å funke optimalt det her ass, men men. Det er verdt det.

Hehe, det tar tid, men er ikke umulig å vant til det.

Men ja, det Fredo sier er riktig. Er ikke billig.
    Man kan tro at man er "ferdig" med innkjøp av ting etter en 35mm adapter.. "but no sir"..

Det er vel egentlig da innkjøpene begynner :P

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

meen ikke bli for demotivert, som jeg sa er det et fantastisk verktøy som gir deg vanvittig mye mer frihet.

Det går jo selvsagt an å filme med det bare du har en linse og adapteren, men du vil finne deg selv filme fra stativ svært ofte.

Skal du ha det på ryggen, steadicam eller rett og slett bare holde kamera selv og styre, så vil du se at det blir vanskelig uten andre ting.

Gled deg til dagen du sparer til følgefokus, videoverdenens mest overprisede redskap.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ålesund, Norge
    Svar
    289

Standard

Tja.. der må jeg "humbly beg to differ" altså.
    Jeg filmer sjelden på stativ..
    Og jeg har bare kamera, adapter og linser :P (og stativ da)

Veldig sjelden og faktisk, haha!

Men det er mer min stil, så det er sagt.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard Handy35 v5

Jeg er i samme situasjon som deg. Har søkt mye rundt (tar tid!), og funnet litt om noe. Kan forklare hva DOF/35mm adapter er enkelt, det er en sak som fester til kameraet, og setter på vanlig fotokameralinser utenpå. Det lyset som kommer inn i linsen projeseres på et lite glass inni adapteren (gg/ground glass). Kameraet filmer dette lille glasset gjennom en macro-linse (forstørrer). Adapteren er som et lerret for kameraet. Derfor trenger du manuelle linser.

Det finnes mange bra alternativer. Etter mitt inntrykk er alle de kjente merkene bra, men de har noen ulikheter, og varierer en del i pris. Hvor robuste de ulike konstruksjonene er varierer, samt kvaliteten på gg og makrolinse...

Dette glasset i adapteren (gg) kan enten være vibrerende, roterende eller statisk (ingen bevegelse). Grunnen til at glasset beveger seg er for å få bort ujevnheter/mønster i bildet (glasset er ikke helt "glatt"), og en får dermed bedre bildekvalitet. Det beste etter roterende glass er den vibrerende typen. Det finnes sikkert mer korrekte forklaringer...

Vibrerende adapter kan gi litt mer støy (til mikrofon) enn roterende.

Videre kan man dele opp adapterene i to grupper. De med flip-module og de uten. Letus Mini og Redrox M2 er eksempler på de store merkene til "oppnåelig, men ganske dyr" pris, som har dette. Flip-funksjonen har sine fordeler som beskrevet over, ulempen er prisen, økt vekt, samt at de forringer lysstyrken noe. Det skal være en enkel sak å flippe bildet i redigeringsprogram (post production).

Så til det jeg egentlig hadde tenkt å skrive. Har lest litt rundt på hv20.com sitt forum, hvor jeg fikk tipset Handy35 v5. Denne koster ca 700 usd, og hvis ikke jeg tar feil så inkluderer den "braketten" som kameraet sitter fast i. Den har egen "hendel" på toppen, varsel for lavt batteri, og forretsten aden typen som har spinnende gg. I tillegg får du kjøpt ekstrautstyr som f.eks "rails" til å støtte lang linse, matte box osv til en ok pris sammenlignet med hva de større merkene tar. Du kan også velge kjøpe en greie for å montere kameraet opp ned, og en sak til å montere ekstern skjerm på toppen av hendelen...

Denne er jeg selv veldig interessert i, vurderer å kjøpe denne pga den har roternede gg, bra pris i forhold til kvalitet og konstruksjon og kommer med "integrert" ekstrautstyr eller rimelig ekstrautstyr i forhold til f.eks letus mini slik at totalprisen vil bli mye lavere. Det du bør sjekke ut er muligheten for å montere den på en "opprigging" som passer for filming som ikke er på stativ. Her tror jeg det kommer an på hvor mye du er villig til å lage til selv eller om du er av de som kjøper ferdig vare. Jeg har ikke sjekka ut nok om dette, men jeg tror ihvertfall at dette er et veldig bra produkt. Se mer på www.handy35.com
    Sist endret av morteym; 29th July 2009 kl 12:52

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard

Den på handy35 så jo ganske spennende ut. Men det virker kun som den ennå bare funker for mindre kameraer? Og ingen flip-mulighet? (ikke at det er noe problem i post, men er jo kjekt når man er på opptak)

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •