Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 2
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    4

Standard Shotgun mic. Får bare lyd på venstre side i headsetet

Hei. Har en shotgun mic av Typen Sennheizer Me66. Den er koblet på XLR inngang 1 på XHA1. Om jeg kobler headset på kameraet får jeg lyden bare på venstre øre.

Er dette riktig? Hvordan blir det på filmen? Har ikke testet ennå. Er man nødt til å redigere filmen og kopiere lyden over på 2 kanaler på pc?

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Standard Sv: Shotgun mic. Får bare lyd på venstre side i headsetet

Dette er ikke riktig. Det skal funke på begge ørene. Hvis du ser på skjermen din, så finnes det to spor med lyd. Enten funker ikke headsetet eller så er det ikke skikkelig koblet inn. Ellers kan det være noe med mikrofonen din. Men prøv å lek deg med innstillingene, det skal funke.

EDIT: Jeg prøvde nettop en knapp - jeg fikk lyden bare på et øre.

Cadet 2
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    4

Sitat Opprinnelig postet av Woie Vis post
    Dette er ikke riktig. Det skal funke på begge ørene. Hvis du ser på skjermen din, så finnes det to spor med lyd. Enten funker ikke headsetet eller så er det ikke skikkelig koblet inn. Ellers kan det være noe med mikrofonen din. Men prøv å lek deg med innstillingene, det skal funke.

EDIT: Jeg prøvde nettop en knapp - jeg fikk lyden bare på et øre.
    Jeg får bare utslag på en linje på skjermen. Forstår ikke hva som er galt. Finner ikke noen bryter. Skal prøve meg på kanal 2 senere i dag.

Hva mener du med at du bare prævde en knapp?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Du har stilt inn lyden feil, gå innpå lydinstillingene dine og sjekk hva som står der.

Eks.

XLR1,XLR2 = Denne gir bare lyd i de kanalene som det er koblet i en mikrofon.
    XLR1+XLR2 = Denne mixer lyden til et lydspor.

Men husk å gjøre denne instillingen på hodetelefon ut og ikke på selve opptaket, da får du både venstre og høyre mixet til et lydspor.

Og i redigeringsprogrammet kopierer du ikke lyden på to spor, du bruker panning funksjonen til å sentrere lyden ettersom det er et mono signal du tar opp.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    194

Se på dette bildet. over XLR inngangen har du 4 knapper du kan stille på. For å få lyd på begge sidene fra kanal 1, så må du stille knapp nederst på høyre side til CH1/CH2. (mot høyre) Altså motsatt som bildet viser. Kanppen øverst til høyre setter retning mot høyre. De knappene på hyre side er bare hvor mye lyd micen tar inn. Jeg bare sier, prøv deg frem
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Cadet 2
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    4

Sitat Opprinnelig postet av THX Vis post
    XLR1,XLR2 = Denne gir bare lyd i de kanalene som det er koblet i en mikrofon.
    XLR1+XLR2 = Denne mixer lyden til et lydspor.

Men husk å gjøre denne instillingen på hodetelefon ut og ikke på selve opptaket, da får du både venstre og høyre mixet til et lydspor.

Og i redigeringsprogrammet kopierer du ikke lyden på to spor, du bruker panning funksjonen til å sentrere lyden ettersom det er et mono signal du tar opp.
    Fikk endret dette tidligere i dag. Endret i menyen slik at jeg fikk lyd på begge kanalene. Men dette ble trolig feil utifra hva jeg leser her. Skal se på kameraet i morgen.

Men må vel gjøre som jeg har gjort om jeg filmer noe jeg ikke gidder å redigere? Ellers vil vel bare lyden bli spilt av på venstre side av tv'en?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •