Lukkerhastighet. De fleste foretrekker 50. Det vil ta et bilde (frame) i 50delssekund.
på kameraet mit kan jeg velge shutter speed.
(6, 12, 25, 50, 150, 200, 1000, 2000)
Hva er Shutter speed og hva bør jeg velge for best mulig resultat?
ttp://www.effektsiden.moo.no/
Lukkerhastighet. De fleste foretrekker 50. Det vil ta et bilde (frame) i 50delssekund.
Høy shutterspeed er best viss du skal filme noe som er i bevegelse osv.
F.eks en bil. Eller sport...
Men det blir jo mørkere :roll:
Nei, da får du effekten av strobe. Jeg pleier og ha det som en gylden regel å benytte lukkertid på 1/50.
Unntakene er når:
1. Jeg trenger veldig åpen blender, og ikke ND-filterene kan gi meg akkurat den mengden lys jeg ønsker. Da må jeg kanskje justere litt på lukkeren.
2. Jeg skal ha en "hengende" effekt. Altså enten 1/6 eller 1/12.
3. Det er mørkt, natten, og skal filme på stativ av ting som står stille. F.eks. månen.
4. Jeg kun filmer for å ta ut stillbilder. Da kan kort lukkertid (1/800 e.l.) være fint for å ta ut stillbilder, som f.eks. her.
EDIT: Forklaring av lukkertid:
I objektivet på kameraet ditt sitter det en blender (iris). Åpningen på denne bestemmer hvor mye lys som slipper inn, akkurat som pupillen i øyet ditt.
Lukkeren sitter innenfor blenderen (er ikke sikker på hvor langt unna, uvesentlig i denne sammenheng). Det den gjør er å bestemme hvor lenge kameraet skal ta i mot lys pr. frame. En lukker er altså en slags plate som kommer ned og sperrer lyset som kommer gjennom blenderen å komme inntill CCD-brikken(e) (eller CMOS) på kameraet ditt.
Ok Takk for svar!
ttp://www.effektsiden.moo.no/
http://www.mediacollege.com/video/camera/shutter/ :roll:Opprinnelig postet av HenrikSolberg
Jepp, jeg er klar over det, men det vil fremdeles se strobete ut når du ser det som sammenhengende video og det er ikke pent... Motion blur derimot er pent...
Ah![]()
Jeg har ikke erfaring innen evnet, bare leste det der forleden dag.
Så jeg beklagerops:
Hva betyr "Shutter Off"? Det står under det første bildet. Man kan ikke skru av lukkeren :roll:Opprinnelig postet av vokteren
Sikkert bare sånn at den går til standard. Sannsynligvis 1/50
Bokmerker