Har aldri hatt Mac, men har hørt mye om at det er best til videoredigering. Mac har også Final Cut som er visstnok veldig bra. Egner seg ikke noe særlig til spilling da...
(Forresten, hvorfor ble denne flyttet fra Programvare seksjonen)
Jeg har sett litt rundt omkring på nettet etter ny pc, og har funnet ut at Mac er en god pc, men vet ikke helt hva som er best for redigering av film og bilde osv. skal bruke ca 8.000Kr. Max 10.000.-
Setter stor pris på det om noen kan hjelpe meg.
Takk!![]()
Har aldri hatt Mac, men har hørt mye om at det er best til videoredigering. Mac har også Final Cut som er visstnok veldig bra. Egner seg ikke noe særlig til spilling da...
(Forresten, hvorfor ble denne flyttet fra Programvare seksjonen)
Fordi programvare er software, ikke harware. Dette er et hardware-relatert spørsmål...
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Må være forsiktig med å omtale Mac som PC. Mange rare folk der ute som ikke tåler slikt. Et spørsmål: er det ikke slik at man får mer for pengene dersom man kjøper en PC? Altså om prisen skal være 8 000 - 10 000 kroner, så vil det kanskje være mer å hente der. Men dersom du har større midler tilgjengelig så er det bare å gå for Mac. Slik har jeg forstått det.
For ditt budsjett ville jeg kjøpt en PC... Man får utrolig mye pc for 10 000 for tida![]()
Har selv Mac, Macbook Pro som kostet 13k. Har også en to år gammel PC til 15k som ny.
Jeg elsker Mac og syns det er fantastisk. Final Cut er digg å jobbe med og er å anbefale.
MEN til maks 10k tror jeg ikke du får en så veldig god mac. En Macbook bare tror jeg er noe av det eneste. Jeg har aldri prøvd Final Cut Pro på en macbook.
Er det HD materiale? Med en macbook kan det by på en del problemer med tiden vis det er HD.
Som guitareirik sier, får du mer for pengene vis du går for PC som takler veldig mye.
Hei.
Jeg er en av de som reagerer litt på at folk omtaler mac som PC, men det er allerede nevnt, så jeg skal ikke ta det nå. :P
Vil anbefale en PC istedet for Mac når du skal ha noe i den prisklassen. Mac er meget overpriset, og det eneste virkelig gode redigeringsprogrammet til Mac er Final Cut som også blir en ganske stor ekstrakostnad. (Nå finnes vel kanskje Premiere til mac også)
Hvis du kjøper en stasjonær PC får du mest ut av pengene. Det kan være lurt å prøve å finne en PC med et 64bits operativsystem. F.eks Vista 64bit.
Kontakt meg for leie av kran, dolly, steadicam, kamerarig og annet!
Jeg er enig med det som blir sagt her, men vær oppmerksom på at du nok må regne med litt problemer hvis du går for 64-bit... På en annen side kan du stappe i så mye ram du orker. Sikkert andre her som kan forklare mer om det![]()
En datamaskin med Windows er det som vil gi mest ytelse for pengene om du ikke skal veldig mye over 10000kr. Og jeg kan bare ikke dy meg, en pc er en pc uansett om man kjører windows, linux eller osx 8)
Om man har noe å hente på å kjøre 64bit forutsetter først at man har alle drivere til hardwaren man har, dette begynner å bli en smal sak selv om det var en del problemer før. Dernest bør softwaren du bruker å redigere i faktisk kunne dra nytte av 64bit, dvs at den bør være skrevet for å kjøre native 64bit og faktisk kan adressere mer ram enn i 32bit modus.
Hvis ikke alle "kriterier" er oppfylt ville jeg heller gått for 32bit Vista og nedgradert til XP pro.
Intel har nylig lansert sine nye cpuer som har gitt ganske betydelige forbedringer i ytelse, dette kan det være verdt å kikke på. Har dog ikke noe konkret forslag til oppsett...
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10384
Her har du en pc som kan ta det meste, om du ikke har kjøpt allerede så ta en titt !
4gb ram 3,16ghz dualcore!
Inlegg nr 1 !![]()
Bokmerker