Vel... Dersom det står mellom de to, ville jeg selvfølgelig valgt Sony HVR-HD1000E. Det gjør opptak i HD, i forhold til XL1E som gjør opptak i SD. Og hvis du vil gjøre opptak i SD så kan du også gjøre det på Sony HVR-HD1000E.
Heisann!
Jeg holder på å kjøpe meg nytt kamera, siden jeg skal lage film i sommerferien. Budsjettet mitt er 10.000 kr, så kom gjerne med forslag til andre kameraer enn de jeg har funnet fram til alene! Det må ikke være for gammelt, for jeg skal bruke det i mange år!
http://www.finn.no/finn/bap/object?f...null&;tot=null
http://www.finn.no/finn/viewimage?fi...cbaPs1h5711552
http://alatest.no/produkttester/vide...0866,21/?all=1
Det haster litt :P Takker for svar!
Vel... Dersom det står mellom de to, ville jeg selvfølgelig valgt Sony HVR-HD1000E. Det gjør opptak i HD, i forhold til XL1E som gjør opptak i SD. Og hvis du vil gjøre opptak i SD så kan du også gjøre det på Sony HVR-HD1000E.
Det står mellom den nederste også. Men er den du sa bra? Jeg kan ingenting om kameraer, men er dette et jeg kan bruke i mange år framover?
Hadde vært fint om dere f.eks kom med noen dere synes er bedre enn de jeg har lagt fram her. Til 10.000 kr eller mindre
Oj, beklager, så ikke at de to nederste var to forskjellige modeller. La ikke merke til at E'en var bytta ut med en U.
Jeg kan dessverre ikke si om det er bra eller ikke, da jeg ikke har noe erfaring med det. Jeg ville bare anbefale at dersom det sto imellom SD og HD, så ville jeg valgt HD.
XL1-E var et bra kamera for sin tid da det kom ut i 2005(?) og ga bra bilde. Jeg er ihvertfall sikker på at de to andre typene der fra Sony gir minst like bra, om ikke bedre bilde som/enn XL1-E'en fra Canon.
Det er nok noen her som kan tonnevis mye mer om detta enn meg, så jeg overlater resten til dem!
Hva skal du bruke kameraet til? Film? Sport?
Og hva skal du redigere med?
EDIT: Du skal ha det til film ja så jeg nå :
Det jeg kan anbefale deg er Canon HV30, har et selv og det er veldig mange tilhengere av dette kameraet på nettet så om du lurer på noe får du garrantert svar. Dette kameraet er et HDV kamera som tar opp veldig fine bilder, har testet via HDMI til en 40" tv og det var knalle bilder, faktisk bedre en noen litt eldre proffe HDV kameraer. HDV er forresten en variant av HD formatet.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Ah, ja, HV30, at jeg ikke tenkte på det selv *facepalm* Jeg skal jo kjøpe det selv og greier :Uhyre billig og bra. Følg rådet til THX, så får du bra kvalitet for en billig penge
![]()
Jeg foreslår HV30 også. Så har du igjen litt penger som du kan bruke på en god mikrofon og kanskje et stativ. HVR-HD1000 ville jeg ikke kjøpt. Det virker som om det er et bryllupskamera, altså laget for å se stort og proft ut. HV30 har større bildebrikke ( 1/2,9" på sonykameraet, og 1/2,7" på hv30), og har også mulighet til å skyte progressivt. Ellers ser kameraene rimelige like ut. Jeg har ikke prøv HVR-HD1000, men jeg har oppfattet det slik at selvom sony-kameraet er større, har det ikke veldig mange fysiske knapper som gjør det lett å justere f.eks. hvitbalanse uten å måtte inn i en meny.
Dere som har prøvd HVR-HD1000 for si ifra om jeg er på jordet.
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
HVR-HD1000 med U'en og E'en er for USA og EUROPA mener jeg.
Snakka med en på Video4 angående HVR-HD1000E og kameraet var stort sett samma innmaten som disse småe kameraene, men med mindre manuelle kontroller, det var stort sett et stykke med plast som skal lure bryllups folk til å tro at en har et stort profft skulder kamera![]()
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Hei, takker for svar!
Jeg tenker i utgangspunktet på å kjøpe et skulderkamera (fordi det vil bli mye gåing/bevegelse i filmene) med en ålreit mikrofon på.
Så jeg lurer; burde jeg gå for HVR-HD10000E? Har lest litt rundt, sett noen bilder og det høres og ser veldig bra ut.
Vil et skulderkamera være det beste for å få myke "gåing"-bevegelser i film? svaret er nei. Jeg ville aldri i verden betalt nesten 9 lapper ekstra for plastikk og færre muligheter. Men igjen, jeg vet ikke akkurat hva du vil bruke det til.
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Bokmerker